Sivu 1/1

Takapyöränavan kiristys ongelma, kierteet pilalla.

Lähetetty: 21.08.2020 21:45
Kirjoittaja c.kassu
Laakeri remppaa tehdessä kiristin pyörän navat metrisellä jatkovarrella, ei ollut momenttiavainta.
Kierteiden pitäisi kestää ainakin sen 500nm. Mutta menivät akselista ja mutterista lyttyyn..

Miten helvetissä näin voi edes käydä.

Uusi akseli, englanniksi stub axle, maksaa sen 160puntaa.
https://www.brickwerks.co.uk/stub-axle- ... yncro.html

Oiskohan mahdollista korjata kierteitä, kuin ostella uutta?

Jos jollain foorumilaisella on ylimääräisenä saa laittaa pm:mää.

Kiitos ja hyvää viikonloppua! Eiköhän tämä vielä iloksi muutu nallemehulla.

Re: Takapyöränavan kiristys ongelma, kierteet pilalla.

Lähetetty: 21.08.2020 22:24
Kirjoittaja dmn
Mutterista yleensä korkkaa ne kierteet ekana, ainakin yksi "itsestään" löystyvä tapaus tullut vastaan joka korjaantui mutterin vaihdoilla.Mutta tietysti jos sulla jo vauriota näkyy tumpin kierteissä, niin huonompi homma. Tietysti jos ei koko mutterin matkalta ole, niin edellä mainuttu korjaus saattaa olla kokeilemisen arvoinen.

Ja muistutus: 500nm on 50kg metrin varren päässä.

Re: Takapyöränavan kiristys ongelma, kierteet pilalla.

Lähetetty: 22.08.2020 07:23
Kirjoittaja Osku
Jos siinä näkyy vaurioita jotka on tyypiä joku on hakannut tumpin pään vasaralla niin kierre viilalla tai nurkat laikalla pyöristämällä voi saada tumpista toimivan mutterin joutuu varmaan vaihtaa kuten DMN totesi.
Toisaalta jos pesä on hyvä ja välyksetön niin miettisin vakavasti uuden (käytetyn) tumpin ja mutterin hommaamista.
Toinen asia on että jos pesä on väljä se saattaa nitkutella sitä mutteriakin löysälle.
Noista osista niin tumpeja ja muttereita varmaan saa käytettynä kohtuu hintaan koska harvemmin väljiä.
Pesät maksaa uutena maltaita jos löytää ylipäänsä ja laakeri setti on n.30-40 euroa joten hyvää pesää ei kannata hajoittaa huonoilla laakereila tai tumpeilla.
Tänäpäivänä suuri osa käytetyistä pesistä rupee olemaan väljiä joten jos ei ole väljä kannattaa tehdä kaikki että pysyy sellasena, eli uudet laakerit ja hyvä tumppi.

Re: Takapyöränavan kiristys ongelma, kierteet pilalla.

Lähetetty: 22.08.2020 16:07
Kirjoittaja c.kassu
dmn kirjoitti:Mutterista yleensä korkkaa ne kierteet ekana, ainakin yksi "itsestään" löystyvä tapaus tullut vastaan joka korjaantui mutterin vaihdoilla.Mutta tietysti jos sulla jo vauriota näkyy tumpin kierteissä, niin huonompi homma. Tietysti jos ei koko mutterin matkalta ole, niin edellä mainuttu korjaus saattaa olla kokeilemisen arvoinen.

Ja muistutus: 500nm on 50kg metrin varren päässä.
kiitos muistutuksesta, eli liian kireelle väänsin. En miettinyt sen enempää, kun näkyi videoita ja kuvia kun jengi vetää 2metrin jatkovarrella niitä kireelle.
Tumpin koko matkalta menny kierteet, uumoilin aluksi että mutterin kierteet jäi akseliin kiinni, mutta näyttää siltä että vaurioitui myös akselista. Voisihan sitä kokeilla ensin uudella mutterilla, kokeilin etsiä Nimarkilta mutta ei löytynyt vielä.

Onko se esikiristys vain 500nm, että akseli ja laakerit istuvat paikalleen? Pakka on käynyt varmaan nyt yli 500nm kireydessä, nyt tietenkin vajaa 500nm, eli pakka varmaan löystyy?

Pakassa on ihan pieni välys, mutta hyväksyttävä verrattuna toiseen puoleen. Käytin vanhat välispacerit, kun luulin että laakerisetissä tulee uudet, joten ei ollut uusia. Sisemmät laakerinpesät oli väljääntynyt, senkin oisi voinut ehostaa loctitellä väliaikaisesti.

Pitää varmaan tehdä uusiksi remontti, kun saan haalittua kasaan kaikki osat tällä kertaa.

suuret kiitokset!

Re: Takapyöränavan kiristys ongelma, kierteet pilalla.

Lähetetty: 22.08.2020 21:44
Kirjoittaja Osku
Koko homma alkaa välykseytömästä pesästä, loppu menee kirjan mukaan.