Sivu 1/1

Laturin linjaus vesipumpun pyörälle JX 1.6TD -88

Lähetetty: 22.10.2019 00:29
Kirjoittaja Inkinen
Moi!
Onko kenellekkään tullut vastaan tilannetta, jossa laturin hihnapyörä ja vesipumpun hihnapyörä eivät syystä tai toisesta ole samassa linjassa? Vaihdoin ERITTÄIN kuluneet hihnat (kampiakseli - vesipumppu ja Vesipumppu - laturi) ja uutta laturin hihnaa asentaessani huomasin, että hihnapyörät eivät ole kohdakkain. Näin ollen kiilahihna ikään kuin kanittaa sivuun.
Laturin olen käyttänyt irti, availlut ja huoltanut, jonka jälkeen kasannut, eikä sitä oikein voi kasata väärin. Laturia ei myöskään voi asentaa väärin.

Pitääkö laturin hihnapyörän sijaintia laturin akselilla muuttaa, jotta tilanne saadaan ratkaistua? Jos kyllä, olisiko kenelläkään viime hetken vinkkejä toimenpiteen suorittamiseen?

Selvityksenä vielä, kyseessä 1,6JX TD, auto vuosimallia -88 syncro. Kaksi kiilahihnapyörää halkaistavalla vesipumpun hihnapyörällä.

Kiitoksia kaikille, jotka auttavat.

Janne

Re: Laturin linjaus vesipumpun pyörälle JX 1.6TD -88

Lähetetty: 22.10.2019 07:07
Kirjoittaja dmn
Jos laturi on samassa linjassa sisemmän pyörän kanssa, olisikohan siihen vaihdettu vain väärän mallin laturi?

Re: Laturin linjaus vesipumpun pyörälle JX 1.6TD -88

Lähetetty: 22.10.2019 10:17
Kirjoittaja DJSigma
Miten ne hihnat siinä sitten olivat ennen vaihtoa, vinossako?

Normisti kahdella hihnalla kampiakselin ulomman ja vesipumpun ulomman (se halkaistava) välillä on yksi hihna, ja vesipumpun sisemmän ja laturin välillä on toinen hihna. Silloin ne on molemmat ihan linjassa.

Sitten ne on vissiin eri tavalla, ilmeisesti yhdellä hihnalla kampura-pumppu-laturi jos on ohjaustehostin, jolloin sille on oma hihna.

Re: Laturin linjaus vesipumpun pyörälle JX 1.6TD -88

Lähetetty: 23.10.2019 23:59
Kirjoittaja Inkinen
En tullut katsoneeksi laturin asentoa ennen remontin alkua. Totesin vain että hihna oli tosi kulunut.

Tänään otin laturin irti uudelleen ja tutkin sitä. Kävi ilmi, että entinen omistaja on joskus laittanut laturin pidemmän kiinnikepultin väärin päin, jolloin pultin kierreosa on ruvennut kalvamaan laturin alumiiniseen kiinnikekorvakkeeseen uurretta. Tästä johtuen laturi pääsee kallistumaan vesipumpun suuntaan ja aiheuttaa hihnan kampeutumisen.

Koitin korjata uurrevauriota avartamalla alumiinikorvakkeen laajentunutta reikää poraamalla hieman (ainevahvuuden sallimissa rajoissa) isomman reiän jäljitellen alkuperäisen reiän keskikohtaa. Tämän jälkeen laitoin reikään holkin, jonka toivoin keskittävän kiinnityspultin alkuperäiseen kohtaansa. Tilanne parani hieman, mutta hihna kampeaa edelleen aavistuksen.

Note to self: laturin pitkä kiinnityspultti on asennettava siten, että mutteri tulee keulan puolelle.