Tölkin mittariston päivitysprojekti
Lähetetty: 19.01.2019 22:13
Hei kaikki Tölkistit!
Ajattelin vihdoinkin julkaista vähän juttua minun ikuisuusprojektistani. Eli tölkin mittariston sähköjen uusimisesta.
Tässä tulee paljon juttua mutta kestäkää Kaikki ei välttämättä ole edes loogisessa järjestyksessä.
Jokainen joka koskaan on joutunut tappelemaan tölkin mittariston kanssa, jakanee varmasti kanssani jonkin tasoisen inhon tuota sinistä rispaantuvaa muovikupariruikulia kohtaan.
Eli tämän alla olevan:
Kuvissa lisätietoa kommentteissa
Rupesin leikittelemään ajatuksella jos tuon koko roskan saisi siirrettyä yhdelle piirilevylle.
Lueskelin asiasta ja huomasin että muutamat harrastajat ovat tätä tehneet. Muutama yritys jopa myi omia virityksiään.
Tässä vaiheessa älysin että näitä mittaristojahan on sen miljoona erillaista kombinaatiota (kolme oikeasti ).
Totesin siksi parhaimmaksi vain repiä omasta mittaristosta tuo piiri irti ja siirtää se piirilevylle. Tämä oli mittaristosta jossa kierroslukumittari ja digitaalinen kello. Lisäksi vielä bensa eli ei Dieselin hehkun valoa.
Siitä syntyi tämä: Aikamoinen rumilus!
Koska omistuksestani löytyi 3D-tulostin päätin hyödyntää sitä levyn ja ledien kiinnityksessä.
Tämä viritys kiinnittyi vain kitkalla mittariston pohjaan. Pysyi yllättävän hyvin! Mutta mitäs sitten?
Konsepti toimi, mittaristo oli toimiva ja kaikki ominaisuudet pelasi.
Mutta, anteeksi ranskani, helvetin ruma se oli.
Niin kuin projekteissa aina, tämän voisi tehdä paremmin!
Miten pieneksi piirilevyn saisi, saisiko yhden piirilevyn toimimaan kaikilla mittaristoilla. Olisiko piuhat irrotettavissa, voisiko tätä piirilevyä käyttämällä lisätä kierrolukumittarin, digitaalisen kellon muihin mittaristoihin.
Aloitin piirlevystä. Tässä vaiheessa luulin vielä että jokaisella mittaristolla pitäisi olla omanlainen hieman toisistaan eroava piiri.
Kokeillaan! Ikinä en ollut piirilevyä piirtänyt enkä omannut mitään kokemusta. Siirsin siis parhaani mukaan tuon alkuperäisen piirin suoraan piirilevylle. Suunnittelin irroitettavat piuhat, ledien kiinnitykset ja kaikki tämä mahdollisimman pieneen kokoon.
Sitten vain kiinan pojille piirrustukset.
Pian minulla olikin käsissäni itse piirtämäni piirilevy. Kuinka hieno se olikaan. Harmi vain ettei se toiminut heti. Jouduin rikkomaan muutaman yhteyden ja kolvaamaan pari hyppykaapelia.
Mutta sain projektia eteenpäin. Pääsin testaamaan uusia suunnittelemiani kiinnityksiä. Muutaman 3D mallin jälkeen sain kiinnitykset ja muut osat kohdilleen.
Komponentit ja hyppykaapelit levylle ja kiinnitykset paikallee. Eiköhän tämä toimi. Ei muuta kuin piiri kiinni koteloonsa ja ruuveilla kiinni mittaristoon. Nyt se näyttää jo paljon paremmalta. Tämäkin todettiin toimivaksi usean yrityksen jälkeen. Lupaavalta näyttää.
Takaisin suunnittelupöydän ääreen!
Nyt uskoin tietäväni missä vika alkuperäisessä piirissä oli. Korjasin virheet piirrustuksessa ja tilasin uudet levyt, tällä kertaa olin luottavainen ja maksoin ekstraa hienommasta väristä.
VÄÄRIN MENI! Koska kokemukseni suunnitteluohjelmasta oli kaikki saatu tämän projektin kanssa en ollut huomannut paria perustavaa laatua olevaa virhettä jotka siirtyivät loppulliseen tuotteeseen...
Tässä välissä oli taas monta koottua piiriä, tulostettua osaa ja mittariston repimistä autosta. Laitan lopuksi kuvaa säästyneistä protoista.
Luulin myös monen kuukauden testien jälkeen että regulaattori todellakaan ei kestäisi ilman jäähdytystä, tulisin näin ollen lisäämään jäähdytystä regulle. Todellisuudessa polttoaine- ja lämpömittari putosivat pois pelistä koska niissä olevat liian isot apicot osuivat toisiinsa ja regu meni juntturaan. Tätä ennen olin tehnyt taas uuden levyn joskin vanha rupesi toimimaan kun oikosulku hävisi.
Olin myös tehnyt samalla piirilevyllä toimivan mittariston DOKA projektiini jossa mittaristossa analoginen kello (alla oleva). Tuli todettua että senkin saa toimimaan tällä piirillä, hyvä niin. Samalla tosin käräytin yhden tyylikkäästi mitatessani jännitettä ja lyödessäni levyn kellon piuhat oikosulkuun jolloin piiristä osa kärähti, sitä en kerinnyt edes testata
Kolmas kerta toden sanoo.
Nyt kiinan poika toimitti minulle kasan kolmatta tilaamaani versiota. Nyt olin luottavainen, kaikki opittu oli pistetty tähän, kaikki double checkattu! Tämä piirilevy toimi aivan niinkuin halusin, ei hyppykaapeleita, ei epämääräisiä virityksiä. Komponenttien juotto, piuhat kiinni ja ei kun menoksi.
Olin jo pidempään tapellut sopivan muovin löytämiseksi. Päädyin loppujen lopuksi sitten muovipulloista tuttuun PETG muoviin. Toisin kuin PLA (tuo keltainen) se kestää kuumuutta, ei kutistu eikä välitä kovista pakkasista.
Sitä on vaikeampi tulostaa kuin PLA mutta helpompi kuin ABS ja antaa lähes yhtä hyvät ominaisuudet kuin ABS. Riittävät.
Sitten pystyinkin miettimään lopullista ilmettä, proto versoita tuli tästäkin tehtyä... Tässä kuva kenties ensimmäisestä missä tölkki edustettuna.
Missä nyt mennään?
En ole vielä täysin tyyväinen mittariston lamppujen kiinnittämiseen.
Olen hylkäämässä noita 5mm ledejä ja kehitän muuta. Nuo ledit on muuten hyviä mutta niiden kannat murtuvat liian helposti taittuessaan. Eli jos lamppuja irrottelee paljon ne saattavat poiketa.
Tähän olen pian saamassa pätevän ratkaisun jota testaan kunhan tavaraa saapuu.
Dieselin hehkun valon toiminta
Tätä en ole päässyt testaamaan kun en diisseliä omista. Teoriassa sen pitäisi toimia.
Sama piiri - eri mittaristo
Vain vaihtamalla piuhojen päät sopiviksi voi tätä käyttää missä vain tölkin mittaristossa. (ainakin teoriassa, ei ehkä ihan vanhemmissa malleissa, -87 ja -90 testattu)
Lisäksi piirille tulee kierrosluku (+, - , rpm) joten tästä on tarvittaessa helppo ottaa kierroluku vaikka ulkopuoliselle mittarille. Tai alkuperäiselle. Piuhat ovat paikallaan riippumatta onko kierroluku mittaria tai ei.
Summerin piuhakin on helppo irroittaa/ jättää laittamatta jos sen kanssa on haasteita.
Ulkonäkö ja koko
Näihin olen tyytyväinen, varsinkin kun maailmalla myytävänä olevat ovat isompia ja rumempia.
Yksinkertaisuus
Todellisuudessahan tämä on vain alkuperäinen piiri työnnettynä pieneen kasaan.
Pari tälläistä olen ollut velkaa viime kesästä asti eräälle foorumilaiselle ja se osa syynä pakotti hiomaan tämän mahdollisimman hienoksi! Ei tuollaista ekaa protoa kehtaisi viedä...
Kyllä sinä nämä vielä saat!
Nyt aattelin että oli aika vähän koota ajatuksia ja tuoda tuotosta julki. Tämä toivottavasti puskee itseäni eteenpäin projektin viimeistelyssä.
Laittakaa kysymyksiä ja mietteitä alas, risut ja ruusut!
Kiitos!
- Jari
@Edy195
edy195(a)outlook.com
ps: kaikki 3D mallit, piirrustukset yms (myös huonot kolvaukset) on omaa tuotosta. Ledit, komponentit ja levyliitin on ostettuja.
Ajattelin vihdoinkin julkaista vähän juttua minun ikuisuusprojektistani. Eli tölkin mittariston sähköjen uusimisesta.
Tässä tulee paljon juttua mutta kestäkää Kaikki ei välttämättä ole edes loogisessa järjestyksessä.
Jokainen joka koskaan on joutunut tappelemaan tölkin mittariston kanssa, jakanee varmasti kanssani jonkin tasoisen inhon tuota sinistä rispaantuvaa muovikupariruikulia kohtaan.
Eli tämän alla olevan:
Kuvissa lisätietoa kommentteissa
Rupesin leikittelemään ajatuksella jos tuon koko roskan saisi siirrettyä yhdelle piirilevylle.
Lueskelin asiasta ja huomasin että muutamat harrastajat ovat tätä tehneet. Muutama yritys jopa myi omia virityksiään.
Tässä vaiheessa älysin että näitä mittaristojahan on sen miljoona erillaista kombinaatiota (kolme oikeasti ).
Totesin siksi parhaimmaksi vain repiä omasta mittaristosta tuo piiri irti ja siirtää se piirilevylle. Tämä oli mittaristosta jossa kierroslukumittari ja digitaalinen kello. Lisäksi vielä bensa eli ei Dieselin hehkun valoa.
Siitä syntyi tämä: Aikamoinen rumilus!
Koska omistuksestani löytyi 3D-tulostin päätin hyödyntää sitä levyn ja ledien kiinnityksessä.
Tämä viritys kiinnittyi vain kitkalla mittariston pohjaan. Pysyi yllättävän hyvin! Mutta mitäs sitten?
Konsepti toimi, mittaristo oli toimiva ja kaikki ominaisuudet pelasi.
Mutta, anteeksi ranskani, helvetin ruma se oli.
Niin kuin projekteissa aina, tämän voisi tehdä paremmin!
Miten pieneksi piirilevyn saisi, saisiko yhden piirilevyn toimimaan kaikilla mittaristoilla. Olisiko piuhat irrotettavissa, voisiko tätä piirilevyä käyttämällä lisätä kierrolukumittarin, digitaalisen kellon muihin mittaristoihin.
Aloitin piirlevystä. Tässä vaiheessa luulin vielä että jokaisella mittaristolla pitäisi olla omanlainen hieman toisistaan eroava piiri.
Kokeillaan! Ikinä en ollut piirilevyä piirtänyt enkä omannut mitään kokemusta. Siirsin siis parhaani mukaan tuon alkuperäisen piirin suoraan piirilevylle. Suunnittelin irroitettavat piuhat, ledien kiinnitykset ja kaikki tämä mahdollisimman pieneen kokoon.
Sitten vain kiinan pojille piirrustukset.
Pian minulla olikin käsissäni itse piirtämäni piirilevy. Kuinka hieno se olikaan. Harmi vain ettei se toiminut heti. Jouduin rikkomaan muutaman yhteyden ja kolvaamaan pari hyppykaapelia.
Mutta sain projektia eteenpäin. Pääsin testaamaan uusia suunnittelemiani kiinnityksiä. Muutaman 3D mallin jälkeen sain kiinnitykset ja muut osat kohdilleen.
Komponentit ja hyppykaapelit levylle ja kiinnitykset paikallee. Eiköhän tämä toimi. Ei muuta kuin piiri kiinni koteloonsa ja ruuveilla kiinni mittaristoon. Nyt se näyttää jo paljon paremmalta. Tämäkin todettiin toimivaksi usean yrityksen jälkeen. Lupaavalta näyttää.
Takaisin suunnittelupöydän ääreen!
Nyt uskoin tietäväni missä vika alkuperäisessä piirissä oli. Korjasin virheet piirrustuksessa ja tilasin uudet levyt, tällä kertaa olin luottavainen ja maksoin ekstraa hienommasta väristä.
VÄÄRIN MENI! Koska kokemukseni suunnitteluohjelmasta oli kaikki saatu tämän projektin kanssa en ollut huomannut paria perustavaa laatua olevaa virhettä jotka siirtyivät loppulliseen tuotteeseen...
Tässä välissä oli taas monta koottua piiriä, tulostettua osaa ja mittariston repimistä autosta. Laitan lopuksi kuvaa säästyneistä protoista.
Luulin myös monen kuukauden testien jälkeen että regulaattori todellakaan ei kestäisi ilman jäähdytystä, tulisin näin ollen lisäämään jäähdytystä regulle. Todellisuudessa polttoaine- ja lämpömittari putosivat pois pelistä koska niissä olevat liian isot apicot osuivat toisiinsa ja regu meni juntturaan. Tätä ennen olin tehnyt taas uuden levyn joskin vanha rupesi toimimaan kun oikosulku hävisi.
Olin myös tehnyt samalla piirilevyllä toimivan mittariston DOKA projektiini jossa mittaristossa analoginen kello (alla oleva). Tuli todettua että senkin saa toimimaan tällä piirillä, hyvä niin. Samalla tosin käräytin yhden tyylikkäästi mitatessani jännitettä ja lyödessäni levyn kellon piuhat oikosulkuun jolloin piiristä osa kärähti, sitä en kerinnyt edes testata
Kolmas kerta toden sanoo.
Nyt kiinan poika toimitti minulle kasan kolmatta tilaamaani versiota. Nyt olin luottavainen, kaikki opittu oli pistetty tähän, kaikki double checkattu! Tämä piirilevy toimi aivan niinkuin halusin, ei hyppykaapeleita, ei epämääräisiä virityksiä. Komponenttien juotto, piuhat kiinni ja ei kun menoksi.
Olin jo pidempään tapellut sopivan muovin löytämiseksi. Päädyin loppujen lopuksi sitten muovipulloista tuttuun PETG muoviin. Toisin kuin PLA (tuo keltainen) se kestää kuumuutta, ei kutistu eikä välitä kovista pakkasista.
Sitä on vaikeampi tulostaa kuin PLA mutta helpompi kuin ABS ja antaa lähes yhtä hyvät ominaisuudet kuin ABS. Riittävät.
Sitten pystyinkin miettimään lopullista ilmettä, proto versoita tuli tästäkin tehtyä... Tässä kuva kenties ensimmäisestä missä tölkki edustettuna.
Missä nyt mennään?
En ole vielä täysin tyyväinen mittariston lamppujen kiinnittämiseen.
Olen hylkäämässä noita 5mm ledejä ja kehitän muuta. Nuo ledit on muuten hyviä mutta niiden kannat murtuvat liian helposti taittuessaan. Eli jos lamppuja irrottelee paljon ne saattavat poiketa.
Tähän olen pian saamassa pätevän ratkaisun jota testaan kunhan tavaraa saapuu.
Dieselin hehkun valon toiminta
Tätä en ole päässyt testaamaan kun en diisseliä omista. Teoriassa sen pitäisi toimia.
Sama piiri - eri mittaristo
Vain vaihtamalla piuhojen päät sopiviksi voi tätä käyttää missä vain tölkin mittaristossa. (ainakin teoriassa, ei ehkä ihan vanhemmissa malleissa, -87 ja -90 testattu)
Lisäksi piirille tulee kierrosluku (+, - , rpm) joten tästä on tarvittaessa helppo ottaa kierroluku vaikka ulkopuoliselle mittarille. Tai alkuperäiselle. Piuhat ovat paikallaan riippumatta onko kierroluku mittaria tai ei.
Summerin piuhakin on helppo irroittaa/ jättää laittamatta jos sen kanssa on haasteita.
Ulkonäkö ja koko
Näihin olen tyytyväinen, varsinkin kun maailmalla myytävänä olevat ovat isompia ja rumempia.
Yksinkertaisuus
Todellisuudessahan tämä on vain alkuperäinen piiri työnnettynä pieneen kasaan.
Pari tälläistä olen ollut velkaa viime kesästä asti eräälle foorumilaiselle ja se osa syynä pakotti hiomaan tämän mahdollisimman hienoksi! Ei tuollaista ekaa protoa kehtaisi viedä...
Kyllä sinä nämä vielä saat!
Nyt aattelin että oli aika vähän koota ajatuksia ja tuoda tuotosta julki. Tämä toivottavasti puskee itseäni eteenpäin projektin viimeistelyssä.
Laittakaa kysymyksiä ja mietteitä alas, risut ja ruusut!
Kiitos!
- Jari
@Edy195
edy195(a)outlook.com
ps: kaikki 3D mallit, piirrustukset yms (myös huonot kolvaukset) on omaa tuotosta. Ledit, komponentit ja levyliitin on ostettuja.