2wd alusta ja rengas keskustelu.

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Eihän tää nyt ole Hemun auto kuvassa? Vähän näyttää kyllä samalta, mutta nuo takaheijastimet sivulla taitaa olla Ameriikan serkun autoissa vain:

https://twitter.com/vanagonhacks/status ... 7149385729
Liitteet
image.jpg
image.jpg (74.38 KiB) Katsottu 13076 kertaa
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Purkki
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 12.05.2013 22:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Purkki »

Jep,

tällä palstalla on kyllä mahtavaa porukkaa. Apua ja neuvoja tulee nopeasti ja kivaan tyyliin - ylimielinen besserwisseriys suorastaan loistaa poissaolollaan. Hattu nousee siis!
Itse taidan mennä tämän kesän vielä hyväpintaisilla, mutta vähän iäkkäillä Nokialaisilla, 195r14C:t näyttävät olevan, tosin kyllä tori.fissä olisi 175r14:t myynnissä, jotka houkuttaisivat etukumeiksi. Painoindeksi niissä jotain 95/94.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja jarke »

LI 87= 545kg, 88=560kg, 89=580kg, 90=600kg, 91=615kg, 92=630kg, 93=650kg, 94=670kg, 95=690kg, 96=710kg, 97=730kg, 98=750kg, 99=775 kg ...
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Ei se hanttapuli ole sama auto, vaikka nuo isot kylkilistat toivois kyllä omaankin autoon :) tässä joku kesäinen kuva viimevuoden vanteilla.
Kuva
Janpa
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 08.08.2013 16:28

2wd madallus

Viesti Kirjoittaja Janpa »

Täälläkin on ollut juttua madaltamisesta mutta päivitetään vähän, Löysin siis AVOn /75mm sarjan mutta voe taiwas minkä hintaset, reilu 570 puntaa ja rahdit päälle. Eihän koko tölkin arvo ole edes noin paljon:(

Kysymys kuuluukin, jos laitan -70mm tai -75 vieterit joita myydään erikseen pariin sataan niin onko pakko hommata lyhyemmät iskarit? Vai kelpaako edelleen jotkut KYBin normitolpat?

Entä mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla, yläpäät, alapäät jne?

Entäs koiranluut, jääkö normit liian pitkiksi?

/Jani
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: 2wd madallus

Viesti Kirjoittaja Erola »

Janpa kirjoitti:Täälläkin on ollut juttua madaltamisesta mutta päivitetään vähän, Löysin siis AVOn /75mm sarjan mutta voe taiwas minkä hintaset, reilu 570 puntaa ja rahdit päälle. Eihän koko tölkin arvo ole edes noin paljon:(

Kysymys kuuluukin, jos laitan -70mm tai -75 vieterit joita myydään erikseen pariin sataan niin onko pakko hommata lyhyemmät iskarit? Vai kelpaako edelleen jotkut KYBin normitolpat?

Entä mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla, yläpäät, alapäät jne?

Entäs koiranluut, jääkö normit liian pitkiksi?

/Jani
Itseäni kiinnostaisi kovasti tämä sama asia! :) Olen uusi tällä palstalla ja en ole (ainakaan vielä) löytänyt mitään kunnollista keskustelua madaltamisesta. Olisi kiva jos joku kirjoittaisi semmosen kunnon stoorin tästä koko rumbasta :) Sen verran olen kuitenkin kuullut että korkeussäädettävää coilisatsia näihin on vissiin laiteltu, eikä ole hinnan kirossa sarjat kun on Ta-techixin nämä alustat...
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja jarke »

yleensä nuo "vakavasti otettavat" jousi valmistajat myy pelkkiä jousia max -30mm madalluksiin ja siitä suurempiin myös erilaiset iskarit. Oma kokemus on ettei tuo raja ihan tuulesta temmattu ole, suuremmilla madalluksilla alkaa pauke käymään, iskarit pohjaa..? , ja alkaa kiikkumaan(hidasteissa). Eli sanoisin että myös iskarit vaihtoon. kansantaru kertoo että T4:sen etuiskarit kävisi? Takapäätä kun laskee niin kannattaa laskea kustannuksiin ne camber säätöhilut brickwerksistä, ilman niitä ajettavuus saattaa muodostua jopa mielenkiintoiseksi. TA-technics ,jom jne. sarjoissa kuten kaikissa muissakin kannattaa aika tarkkaan katsella niistä hyväksyntä lapuista specksejä. Aika usein ko. sarjoissa yleensä perusmadallus noin 30mm( säätö ylimmässä asennossa) ja lisäksi siitä säätöalue yleensä 25-40mm. Eli näistäkin saa ajo ominaisuudet nollaan kun ne säädetään alemmaksi kuin valmistaja tarkoittanut, säätövaraahan näissä yleensä on huomattavasti reilummin( aikausein vaikka plus miinus 100mm) mutta eipä ne iskarit paljoa vaimenna jos auto lasketaan tonttiin (pois valmistajan tarkoittamalta toiminta-alueelta) niin että iskarit on koko ajan pohjissa. Eli mielipide on että yli 30mm madalluksissa myös iskarit ja kun sarjaa valitsee niin noudattaa siinä olevia säätöalueita, voi silloin jopa muuttua paremmaksi :mrgreen:
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Sen verran olen kuitenkin kuullut että korkeussäädettävää coilisatsia näihin on vissiin laiteltu, eikä ole hinnan kirossa sarjat kun on Ta-techixin nämä alustat...
Coilovereita ei tietääkseni ole Tölkkeihin saatavana, ainoastaan jouset+ iskunvaimentimet (jäykkyyssäädöllä tai ilman) sisältäviä alustasarjoja. Näitä(kin) sitten saa kyllä TA-Technix:n tuotteina ja edustavat "hinnat alkaen"-vaihtoehtoa. Samanlaisia punaiset jouset ja keltaiset iskarit sisältäviä settejä myydään myös muilla tuotemerkeillä.
Hieman kalliilpia ovat sitten Weitec (nykyään vissiin ST Suspensions), Spax, H&R, AVO jne.
Kysymys kuuluukin, jos laitan -70mm tai -75 vieterit joita myydään erikseen pariin sataan niin onko pakko hommata lyhyemmät iskarit? Vai kelpaako edelleen jotkut KYBin normitolpat?
Ainakin Brickwerks suosittelee -50mm ja matalampiin Tölkkeihin lyhyempiä iskunvaimentimia.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

-70 mm madaltavat jouset. Sopiiko ne heittämällä vakiokorkuiseen takapotku tölkkiin? Uskallanko hommata sokkona sellaiset ilman mitään mittailuja? Jotain bumbstoppeja pitäis ilmeisesti tarkistaa onko 3- vai 5-pykäläiset, mutta niidenkin vaihtamisen ei pitäisi olla iso/kallis homma.

Edit. suunnitelmana on laittaa 15-tuumaiset vanteet maltillisella rengastuksella. Jotain tyyliin 205 tms. leveätä vain.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Menin sitten hätiköimään ja huusin jouset, kun edukkaasti sain. Mitä suosittelee väki iskareiksi? Omakohtaiset kokemukset ois kovassa kurssissa!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Sopiiko ne heittämällä vakiokorkuiseen takapotku tölkkiin? Uskallanko hommata sokkona sellaiset ilman mitään mittailuja?
Jousista ja Tölkin varusteista riippuen perä saattaa jäädä hieman pystyyn, mutta sen saa kuntoon pienellä leikkaa-liimaa-askartelulla.
Menin sitten hätiköimään ja huusin jouset, kun edukkaasti sain.
Ei tuossa vahinkoa sattunut. Noin päin se kuuluukin tehdä: on paljon helpompaa valita auton korkeuteen sopivat renkaat kuin madaltaa autoa renkaisiin sopivaksi. :)
Jotain bumbstoppeja pitäis ilmeisesti tarkistaa onko 3- vai 5-pykäläiset, mutta niidenkin vaihtamisen ei pitäisi olla iso/kallis homma.
Joo niitä on 82mm ja 88mm pitkiä. Lyhyempiä on ilmeisesti käytetty ainakin Carat:ssa ja Star:ssa joissa on on alunperin matalammat jouset sekä mahdollisesti myös ambulansseissa.
Kuvassa 82 millinen 251411123B:

Kuva

Kun laitoin tuollaiset -60/40 TA Technix setin matkaan, sahasin vielä tuon keskimmäisen viipaleen pois ja pistin palaset nippuun parilla ruuvilla kun halusin säilyttää iskareilla pölysuojat.
Ilman tuota lyhennystä joustovara olisi jäänyt pariin senttiin. Toki haitariosan voi myös korvata millä tahansa yleismallisella pohjaanlyöntikumiholkilla.

Taakse kannattaa hankkia Brickwerksin camberlätyt.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Nostan hattuani kiitos!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Arska L »

215/80r14 renkaita olen hommaamassa. Haluan pitää 14" vanteen ulkonäkösyistä mutta tarvisin mahollisimman ison pyörän että sais Ahu:sta ajokierroksia vähän alemmas.
Tuommosethan kai pitäs normikorkuseen tölkkiin mahtua?
Mietityttää vain että kuinka raskas tullee tehostamattomasta vääntää nuinki leveällä renkaalla?
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Itsellä nyt syncrossa, tehostamaton, 225/70/15 ... no saahan sitä punoa ihan urakalla, varsinkin etulukko päällä puiden lomassa metsässä :) 8-) ..

Paikalla ollessahan se on vähän raskaampi, no ei tartte salilla käydä kun kääntelee vaan auton rattia ... Itse en ole kokenut liian raskaaksi ...
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Itsellä oli joskus 205R/75R14 renkaat tehostamattomassa takavedossa eikä se mielestäni ollut mitenkään raskas ohjata.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja selvesa »

ekc406
ekc406
21042009075.jpg (969.71 KiB) Katsottu 9214 kertaa
tässä autossani oli 205/80/14 rattaat syncron peltilevyillä eikä ollut raskas, oikein hyvin rallatteli menemään
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mulla oli joskus -91 Ducato Maxi (isoin mitä B-kortilla saa ajaa) tehostamattomalla ohjauksella, sen jälkeen ei ole kovin raskaalta tuntunut minkään henkilöauton tehostamaton ohjaus. :D

Ja mä olen narukäsi, toimistotyöntekijä. Jos on tehostamattoman ratti, eiköhän ne pyörät käänny.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

AT5nok kirjoitti:Itsellä oli joskus 205R/75R14 renkaat tehostamattomassa takavedossa eikä se mielestäni ollut mitenkään raskas ohjata.
Mä olen ajanut vuosikaudet tehostamattomilla Tölkeillä 235/75x15 renkailla ja nyt on alla 235/70x15, eikä ole ollut ongelmia. Harvoinpa tuota joutuu aivan täysin paikallaan jumppaamaan. Edellisessä Tölkissä oli vieläpä tehostimellisen pienempi ratti, eikä ollut mitään ongelmia. Enkä ole myöskään kehonrakentajatyyppiä...
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

DJSigma kirjoitti:Jos on tehostamattoman ratti, eiköhän ne pyörät käänny.
Nyt vasta muistin, minun Typessä on tehostetun pikkuratti, siksi varmaan kääntyy niin kevyesti :D
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

AT5nok kirjoitti:
Nyt vasta muistin, minun Typessä on tehostetun pikkuratti, siksi varmaan kääntyy niin kevyesti :D
Toisilla on tehostin hihassa :D
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Vastaa Viestiin