Kitinää takarenkaasta
Lähetetty: 08.09.2018 19:32
Tervehdys,
Tölkistäni (-87, 1.6d) alkoi kesällä kuulua kitinää takarenkaasta. Ääni ilmeni ajoittain muistaakseni kaarrettaessa (kuului hyttiin vain hiljaisella vauhdilla ajettaessa ja ikkuna auki). Ääni kuulosti siltä, kuin kumi nitisisi jotain vasten. Epäilinkin siten vetarin kumia.
Ääni koveni ajan myötä ja elokuussa nostin sitten takapyörän ilmaan ja kas - takalaakeri sökö (klappia rengasta heiluttamalla oli oikein reilusti.
Rohkaistuin kilkuttelemaan vanhat laakerit pois ja asensin uudet. Laakerit menivät yllättävän hyvin paikoilleen, samoin stefat. Akselin pätkä (se, jossa on boorit) takkusi jonkin verran ja päätin sitten nakutella sen pakoilleen.
Tässä vaiheessa ensimmäinen kysymys: saako tuota akselia asentaa lyömällä vai hajottaako se laakerin?
Loppuun asti en uskaltanut akselia lyödä, vaan kiristin loput vääntämällä jatkovarrella sen 46mm kokoisen mutterin. Kiersin niin tiukalle kuin vain sain.
Toinen kysymys: kuinka kireälle tuon mutterin saa kiristää?
Rengasta pyörittäessä kuuluu nyt taas se nitisevä ääni. Ääni ei tule jarrukengistä, eikä vetarin kumista:)
Ääni tulee jostain vetarin laipan takaa.
Kolmas kysymys: voiko ääni tulla siitä, että uusi stefa hankaisi johonkin? Tämä tuntuisi loogiselta minusta.
Neljäs kysymys: rikoinko uuden laakerin?:)
Vastauksia ja vihjeitä innolla odottelen, kiitos jo etukäteen.
Tölkistäni (-87, 1.6d) alkoi kesällä kuulua kitinää takarenkaasta. Ääni ilmeni ajoittain muistaakseni kaarrettaessa (kuului hyttiin vain hiljaisella vauhdilla ajettaessa ja ikkuna auki). Ääni kuulosti siltä, kuin kumi nitisisi jotain vasten. Epäilinkin siten vetarin kumia.
Ääni koveni ajan myötä ja elokuussa nostin sitten takapyörän ilmaan ja kas - takalaakeri sökö (klappia rengasta heiluttamalla oli oikein reilusti.
Rohkaistuin kilkuttelemaan vanhat laakerit pois ja asensin uudet. Laakerit menivät yllättävän hyvin paikoilleen, samoin stefat. Akselin pätkä (se, jossa on boorit) takkusi jonkin verran ja päätin sitten nakutella sen pakoilleen.
Tässä vaiheessa ensimmäinen kysymys: saako tuota akselia asentaa lyömällä vai hajottaako se laakerin?
Loppuun asti en uskaltanut akselia lyödä, vaan kiristin loput vääntämällä jatkovarrella sen 46mm kokoisen mutterin. Kiersin niin tiukalle kuin vain sain.
Toinen kysymys: kuinka kireälle tuon mutterin saa kiristää?
Rengasta pyörittäessä kuuluu nyt taas se nitisevä ääni. Ääni ei tule jarrukengistä, eikä vetarin kumista:)
Ääni tulee jostain vetarin laipan takaa.
Kolmas kysymys: voiko ääni tulla siitä, että uusi stefa hankaisi johonkin? Tämä tuntuisi loogiselta minusta.
Neljäs kysymys: rikoinko uuden laakerin?:)
Vastauksia ja vihjeitä innolla odottelen, kiitos jo etukäteen.