Sivu 1/1

Vetonivelen laakereiden paksuudet

Lähetetty: 06.05.2018 23:35
Kirjoittaja Anselmi-auto
Moikka!

Minulla on ongelma =) Olen nyt kahteen kertaan vaihtanut vetonivelten laakereita mutta nakutus katoaa vain hetkellisesti ja tulee sitten takaisin. Autoni on ollut poliisiauto, eli 2.1 litraisella bensakoneella ja vuosimallia -90.

Kun ensimmäisen kerran vaihdoin noita laakereita, niin kiinnitin huomiota siihen että alkuperäisissä laakereissa oli muutaman millin olake, joka on puuttunut noista uusista laakereista. Olen tullut siihen päätelmään että tuo olake olisi varsin tärkeä, sillä se tekee sen että vetoakseli ei pääse liikkumaan niin lähelle pyörän napaa. Olen paikantanut tuon nakutuksen johtuvan siitä että vetoakselin pää hakkaa pyörän napaa vasten, sillä kun liikutan vaihdelaatikon puoleista moottorin suojakumia pakottamaan vetoakselia vaihteistoa kohti, nakutus häviää. Tuo korjaustapa toimii kuitenkin vain jonkun aikaa, kunnes suojakumi on taas hakeutunut luontaiseen paikkaansa.

Kysymykseni kuuluukin siis, että mistä löytäisin oikeanlaiset vetonivelen laakerit Anselmiin? Toisaalta, nyt laakereiden ja kiinnityspintojen välissä ei ole mitään tiivisteitä, ja joissain laakeripaketeissa nekin näyttää tulevan mukaan, joten ehkä tiivisteistä voisi olla riittävä apu.

Vinkkejä kovasti arvostaen, kun en kolmatta kertaa viittisi vikaa huonosti korjata =)

Re: Vetonivelen laakereiden paksuudet

Lähetetty: 08.05.2018 09:23
Kirjoittaja dmn
Vetonivelen laakeri = koko vetonivel?

Kyllähän tuossa nyt pitäisi osa kuin osa toimia. Naputuksen tuleminen saattaa johtua myös siitä että vaihteistoöljyä vuotaa vetoakselin laipan keskitiivisteen (sininen tulppa) kautta ja huuhtelee paksut rasvat pois vetarin sisältä.

Re: Vetonivelen laakereiden paksuudet

Lähetetty: 11.05.2018 11:44
Kirjoittaja Ace
Eikös siellä ole metallilevy tuon laakerin ja vaihteiston laipan välissä? Puuttuuko se? Itsellä aikanaan etuvetarin pultit ei meinannu pysyä kiinni ja tuolta välistä löytyikin 2 kpl noita levyjä - toinen pois niin johan alkoi pysymään!

Re: Vetonivelen laakereiden paksuudet

Lähetetty: 11.05.2018 14:12
Kirjoittaja TT|
Ace kirjoitti:Eikös siellä ole metallilevy tuon laakerin ja vaihteiston laipan välissä? Puuttuuko se? Itsellä aikanaan etuvetarin pultit ei meinannu pysyä kiinni ja tuolta välistä löytyikin 2 kpl noita levyjä - toinen pois niin johan alkoi pysymään!
Tämä on vain 14" etuperän ominaisuus, takana ei nuita spacereitä pidä olla. Ja tuosta syystä edessä perän puolella pitäisi olla myös 5mm pidemmät pultit.
Tämä takana napatappiin kolkattaminen on myös itsellä 16" toisella puolella ominaisuutena. Toistaiseksi ei ole ollut niin paljoa aikaa että olisi ennättänyt perimmäisen syyn selvittää.

Re: Vetonivelen laakereiden paksuudet

Lähetetty: 21.02.2023 20:13
Kirjoittaja MikaH
Itsellä sama kilkatus pyörän napalaippaan. Se alkoi uuden vetoakselipaketin vaihdon jälkeen (piti olla sopiva). Akselin irroituksen jälkeen mittasin pituuden 542 mm. Varaosafirmoissa on useita pituuksia ja niiden mukaan syncro 2.1i 112 hv pituuden pitäisi olla 537. Tämä taitaa olla syy ongelmaan vai minkä mittaisia teidän akselinne ovat?