1.6d 5-lovisen laatikon purku?

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
juusto
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 15.01.2018 07:28

1.6d 5-lovisen laatikon purku?

Viesti Kirjoittaja juusto »

Hiukan on erinäköinen tämä minun loota kuin tuossa ohjeessa. Osaisko joku kertoa pitäisikö tuon toisen kopan (linkin takana kuva) lähteä ihan vaan vetämällä vai pitääkö jostain vielä irrotella jotain. Ei ihan helpolla ainakaan lähtenyt ja pikkasen ulosvetäjälläkin kokeilin.


https://drive.google.com/file/d/1rAbbHs ... sp=sharing

Mikä laatikko mahtaa olla kyseessä? "tyyppikilvessä" lukee 3H1105 7
Kuva laatikosta -> https://drive.google.com/file/d/1U9wAwC ... sp=sharing

Muokkausta: tuo 3H on vissiinkin se merkitsevä osa koodista? Eli 1.6 l TD - 1.85


~pete
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: 1.6d 5-lovisen laatikon purku?

Viesti Kirjoittaja Joker »

Taaempi akseli on kuulalaakerin sisäkoolissa prässisovitteella. Selailepa VW harrastajan laittamat kuvat läpi, siellä tulee vastaan sellainen häkkyrä millä saa ulosvedettyä laakerikilven. Itse taisin prässätä...
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6d 5-lovisen laatikon purku?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Mulla on 10mm teräslevystä tehty työkalu, joka lepää akselin tumppia vastaan, ja siihen on porattu sama jako kuin tuossa laakerikilvessä eli laatikon kuorikappaleessa. Kierretangolla sitten tasaisesti vääntämällä saa irti. Tosin mullakin oli kerran tuo mun työkalu lainassa, ja banaanina tuli takaisin, eli tiukassa saattaa olla, ja kierteet kovilla laakerikilven valussa.

Mutta jos on koko laatikko tarkoitus purkaa, niin älä tuhlaa aikaan tuon irroitamiseen, vaan purkaa oikeaoppisesti - pienen vetäpyörän mutteri irti ja sisuskalujen irroitus.
< 15kWh/100km
juusto
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 15.01.2018 07:28

Re: 1.6d 5-lovisen laatikon purku?

Viesti Kirjoittaja juusto »

Kiitokset vastauksista. Ongelmana tuossa laatikossa 3-vaihteen päällä pysyminen, kiihdytyksessä hyppää pois sen takia purkamassa. Olisiko tuohon ongelmaan mitään ajatusta mistä voisi johtua?
No, toivotaan että näkyy kun saan vaan osiksi.

dmn, aivan metsästä tähän hommaan lähdin ja nyt purku menossa kytkinkopan päästä, sitäkö tarkoitit " pienen vetäpyörän mutteri irti ja sisuskalujen irroitus" ohjeella?


~pete
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6d 5-lovisen laatikon purku?

Viesti Kirjoittaja dmn »

jep. Mutteri irti, vaihteensiirron "välivivun" pidätinpultti löysälle laatikon päältä ja lukitus, niin että välivipu on ihan reunassa kiinni lukittuneena. Sitten vain pattingin palan kanssa naputusta pieneen vetopyörään ja koko laatikon rojut roikkuu irti lähteneestä laakerikilvestä.

No jonkun verran purkamista ja prässäämistä tämän jälkeen tiedossa, että on 2/3 vaihteen rojut irti. Visuaalista tarkistusta kytkentäkehälle ja itse rattaan kunnolle, onko kulunut pyöräksi tms..
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin