Puhaltimen moottori.

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.

Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja Joukahainen » 21.11.2017 12:55

Tuli hankittua jo muutama vuosi sitten syncro bussi vm. 88. Auto seiso pitkään pumpun vaihtoa odotellessa. No se saatiin vaihdettua ja kone käyntiin niin kampiakselin stefa alkoi vuotaa. Taas odoteltiin inspiraatiota ja mekaanikkoa yli vuosi. Pari vkoa sitten saatiin kone pitämään öljyt sisällä ja oli aika alkaa tutkimaan muita vikoja leimaa varten. Sähkö vikoja löytyi seuraavanlaisia, pyyhkijät ei toimi ja puhallin mykkä (takalämmitin toimii). Lueskelin täältä samanlaisista vioista ja niitähän oli muillakin. Päädyin vaihtamaan virtalukonpohjan mallia fixus 6.90€. Fyysinen sopivuus runkoon 5/5 mutta napoja oli yksi enemmän. Vaihto kävi aikalailla helposti, mutta vikoja tuli lisää (ajovalot katosi ja takalämmitin sekä pitkät). Vähä aikaa tutkittua huomasin että pitkien räpäytys asennossa toimii takalämmitin täysitehoisesti (ei muuten). Laitoin myös pyyhkijät täysille ja alkoi kuulumaan pientä narinaa. Tästä päätellen totesin mekaanisen jumittumisen. Ei muuta kuin pyyhkijät irti, öljyä,nitkutusta ja natkutusta. Pyyhkijät alkoi toimimaan, mutta vain täysitehoisesti ja pitkien räpäytys päällä. No taas tuumattiin hetki ja ajateltiin kokeilla vanhaa virtalukonpohjaa takaisin. Kuinkas kävikään valot palasi, pitkät ja pyyhkijät toimi. Puhallin on ainut joka on vielä mykkänä. Nyt kysynkin vähä jeesiä. Alanko kaivamaan vaan puhaltimen moottoria esiin vai onko jotain muuta kikkaa millä kokeilisi onko moottori mykkä? Esim etuvastus yms. Kiitos kaikille etukäteen ja laittakaa tää oikealle osiolle :)
Joukahainen
Vasta alkaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 15.11.2017 17:02

Re: Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja eerika » 21.11.2017 13:58

Kytkin kannattaa sekata, se etuvastus on siellä lämppärin kotelossa jos on mennyt niin pitäisi toimia suurimmalla nopeudellä sitä vastusta ei taida saada uutena tai melko hukassa on tietysti sulake kannattaa tarkastaa ja voihan moottorikin olla sökö.
eerika
Vasta alkaja
 
Viestit: 16
Liittynyt: 03.03.2015 12:11

Re: Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja AT5nok » 22.11.2017 01:30

Kuten edellä mainittiin, niin katkaisija ja sulake kannattaa tarkastaa ensimmäisinä.
Kojelauta pois, sitten puhallinkotelo kahtia liimapinnasta. Loppu onkin helppoa, eli moottorin / puhaltimen vaihto.

Tölkki on rakennettu sen puhallinkotelon ympärille, eli on yksi työläimpiä vaihdettavia osia autossa. Hommaan löytyy ohjeet täältä foorumilta.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja Pastori » 09.01.2018 10:17

Mulla se puhallin aktivoitunut joskus sillättis että jättänyt sen max asentoon ja ajossa sitten yhtäkkiä ruennut tohiseen. Mikä lie ollut vikana.
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 859
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja Osku » 09.01.2018 11:27

Hiilet loppu tai jumissa se on yleensä lopun merkkejä. Yleensä kun ne kuluu loppuun ne koskettaa ankkuria tosi huonisti ja lopulta ei ollenkaan. Kun ne on menossa niin pakkanen tai ajoviiman vaikutus voi saada toimimaan mutta kyllä yleensä kannattaa ainakin henkisesti varautua siihen että kohta joutuu vaihtamaan. Oli yks talvi aika ikävää ajella ruuhkassa kun flekti ei toiminu, oli oireillu just tollein ja en vaihtanut joten lopulta se oli tehtävä ulkona pakkasessa. Eli jos autolla on tarkoitus ajaa arkena talvella se kannattaa korjata kun on hyvä hetki jos kyseessä on harraste peli, niin voi odottaa että lopettaa tykkänään toimimisen.
Tosin kannattaa kokeilla ensin noi perus jutut kuten AT5nok sanoi.
Ja lisäksi ne puhalin kotelot on todellakin joskus liimattu ja sen sauman avaaminen voi olla ikävää, toisinaan ne on kasattu klipsuilla joten sellainen kotelo on helpompi avata. Kumasakin tapauksessa joutuu koko kojelaudan purkamaan.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1138
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja vesku » 09.01.2018 18:00

Päädyin vaihtamaan virtalukonpohjan mallia fixus 6.90€. Fyysinen sopivuus runkoon 5/5 mutta napoja oli yksi enemmän. Vaihto kävi aikalailla helposti, mutta vikoja tuli lisää (ajovalot katosi ja takalämmitin sekä pitkät).

Jos kuitenkin vaihtaisit oikean viralukon phjan.
Fyysinen sopivuus ei ole sama kuin oikein toimiva
vesku
AktiVWisti
 
Viestit: 152
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja Osku » 09.01.2018 19:29

Niissä virtalukon pohjissa näyttäis olevan aika paljon mitta virheitä kokeile löysätä sitä kiinnitys ruuvia se saattaa autta jostain syystä mulla meni tossa ALH projektin kanssa niin että virtalukon pohjat toimi kun niitä ei asentanu mutta kun ne ruuvas paikalleen niin reistaili eli todennäköisesti se kääntävän karan kolo on lian matala ja se painaa sisuskalut jotnkin väärin. Mulla oli Motonetin pohja joka reistaili. nyt on ruuvi hieman löysällä ja toimii, pitäs kuitenkin vaihtaa merteilin kautta tilattu pohja paikalleen kun on sopiva hetki.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1138
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja AT5nok » 09.01.2018 20:56

vesku kirjoitti:Päädyin vaihtamaan virtalukonpohjan mallia fixus 6.90€. Fyysinen sopivuus runkoon 5/5 mutta napoja oli yksi enemmän. Vaihto kävi aikalailla helposti, mutta vikoja tuli lisää (ajovalot katosi ja takalämmitin sekä pitkät).

Jos kuitenkin vaihtaisit oikean viralukon phjan.
Fyysinen sopivuus ei ole sama kuin oikein toimiva


Motonetistakin saattaa saada toimivan, on ihan tuurista vaan kiinni miltä tukkurilta osa sattuu tulemaan ja siitäkin, että tiskin takana oleva myyjä osaa katsoa kannattaako osaa laittaa myyntiin.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja Pastori » 06.02.2018 09:19

Nuo alle kympin virtalukot on ihan sama jättää ostamatta, täällä useampikin tuttu tapellut niitten kanssa.
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 859
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja Robston Vintake » 19.04.2018 12:48

Morjes.
Niin jäi epäselväksi, joutuuko kojelaudan irrottaa jokatapauksessa, jos esim. Kytkimen vaihtaa lämppäriin?

Itellä toimii lämmitys säätely mutta puhallusta ei tapahdu muutakun ajossa ja tosiaan 3 vaihdekin hiipunut. Aluksi toimi 1 ja 2 vaihteellakin mutta nitisi ja natisi
Robston Vintake
Vasta alkaja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 19.04.2018 12:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Puhaltimen moottori.

ViestiKirjoittaja Robston Vintake » 19.04.2018 13:09

Robston Vintake
Vasta alkaja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 19.04.2018 12:21
Paikkakunta: Espoo


Paluu T3 - Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa