Sivu 1/2

Hehkutusongelmia

Lähetetty: 12.08.2017 18:10
Kirjoittaja JJ_S
Vaihdoin 1.6. td Jx -koneeseen hehkutulpat. Kylmäkäynnistys toimii nyt loistavasti - hehkuttaa, hehkuvalo palaa ja lähtee saman tien käyntiin kun kääntää avainta.

Ongelmana on, että ajon jälkeen kun pitää tauon ja lähtee uudelleen liikkeelle niin eipä hehkutakaan - ei hehkuvaloa ja ei meinaa myöskään lähteä kovin helposti käyntiin vaan pitää starttia jyrryyttää.

Onko ajatuksia siitä missä voisi olla ongelma?

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 12.08.2017 18:31
Kirjoittaja dmn
Jos nastamalliset lämpötila-anturit, vaihda päittäin mittariston kanssa (tällöin varmaan mittaristo näyttää väärin) - pystyy haarukoimaan jos jompi kumpi lämpötila-anturi rikki. Tai sitten hehkurele vaihtoon, siinä on sisäänrakenettuna tuo aika vs. lämpötila logiikka.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 12.08.2017 21:54
Kirjoittaja JJ_S
Kiitoksia, pitää tutkailla asiaa anturien osalta. Mietin itsekin voisiko vika olla releessä. Pitänee ehkä laittaa vaihtoon.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 12.08.2017 22:05
Kirjoittaja AT5nok
Anturi - / relevikaa epäilisin minäkin.

Jos anturilta on johto irti, pitäisi hehkuttaa pitkään aina.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 12.08.2017 23:04
Kirjoittaja TT|
Ensiapuna voi tosiaan hehkutusanturin piuhan ottaa irti ja itse määrittää hehkutusajan.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 08.09.2017 09:41
Kirjoittaja JJ_S
Releen vaihto ei auttanut ongelmaan. Eli lämpötila-anturi voisi olla rikki? Missähän päin noi anturit sijaitsee? :) Ei luulis, että ne voi olla kovin kalliita. Jos siis yrittäis vaan vaihtaa ne uusiin, onko hankala homma?

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 08.09.2017 12:18
Kirjoittaja Osku
Kannen päässä vesiletku lähdössä, toinen on lämpämittari ja toinen on hehkutuksen ohjaus.
Tarkistithan hehkutuksen sulakkeen se on yleisin vika. Musta laatikko konehuoneen vasemmassa etureunassa.
Lattapelti sulake muistaaksen 40-50A

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 08.09.2017 12:19
Kirjoittaja DJSigma
JJ_S kirjoitti:Releen vaihto ei auttanut ongelmaan. Eli lämpötila-anturi voisi olla rikki? Missähän päin noi anturit sijaitsee? :) Ei luulis, että ne voi olla kovin kalliita. Jos siis yrittäis vaan vaihtaa ne uusiin, onko hankala homma?
Kannen päässä vesilähdössä.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 08.09.2017 12:22
Kirjoittaja Osku
Voi myös olla että kone on vain laiska lähtemään käyntiin ilman hehkutusta ja lämmöt sanoo että sitä ei tarvii.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 08.09.2017 23:29
Kirjoittaja AT5nok
Esikammiokone tykkää hehkutuksesta. Anturit taitavat maksaa noin 5 € / kpl, joten kannattaa hakea uudet.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 09.09.2017 07:09
Kirjoittaja make
jx koneessa kannattaa vetää "ryyppy" päälle jos ei hehkuta lämpimänä-kai olet kokeillut

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 09.09.2017 11:25
Kirjoittaja DJSigma
Mulla on JX:ssä jotain kanssa hehkutuksen kanssa, hehkut ja rele ja anturi on uusia, mutta ei se silti oikein osaa lähteä nätisti. Ekalla aina käynnistyy, mutta ihan kuin ei kaikilla lähtisi, niin yleensä sammuu, ryyppy päällä sitten jää ekalla käyntiinkin, siinäkin kuulee, että pikkuhiljaa tasaantuu käynti kun kaikki pytyt jaksaa herätä, tai jotain sen tapaista. Ja siis ihan nyt jo +10 keleillä tarvii sen ryypyn, tai muuten saa käynnistellä useamman kerran tai sahata pidempään.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 09.09.2017 11:36
Kirjoittaja jolkkon
Oisko DJ Sigmalla pumpun ajoitus pielessä? Se vaikutti hurjasti ainakin minulla AAZ:ssa.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 09.09.2017 12:18
Kirjoittaja DJSigma
Se voi olla, ei ole jaksanut tarkistaa, lämpimällä hörähtää ihan ok, niin on pärjännyt. :D

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 10.09.2017 09:02
Kirjoittaja caravelle89
Jos hehkuvalo syttyy kun anturin johto irroitetaan niin rele toimii. Uudemmat ns.pikahehkureleet on vain niin ronkeleita anturin antamasta signaalista että eivat kytke hehkua lämplmällä tai puolilämpimällä koneella. Asia voidaan korjata hehkuanturin ja johdon väliin tulevalla n.330 ohm.lisävastuksella.Tämän tiedon olen aikoinaan saanut nyt jo edesmenneeltä VW varaosapäälliköltä ja itse käyttänyt ko.konstia jo 1980 luvulta alkaen.Tämä asia on ollut foorumilla esillä jo v.2012 ketjussa " jälkihehkutus".

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 14.09.2017 11:44
Kirjoittaja JJ_S
Sulakkeet siellä mustassa laatikossa olen tarkastanut - pitäis olla ok. Voin vielä tarkistaa uudelleen varmuuden vuoksi.

En ole kokeillut vetää sitä kylmäkäynnistysvipua ulos silloin kun kone ei hehkuta lämpimänä - voihan sitäkin kokeilla.

Ehkä siis olisi tosiaan kaikista yksinkertaisinta vaihtaa se anturi, pitää kattoa millainen se on ja mistä sellaisen saa hommattua - olisko ihan perusvaraosaliikeestä?

Jos ei sekään auta niin sitten voi miettiä sitä lisävastuksen asentamista anturin ja johdon väliin.

Kiitos vaan kaikista vinkeistä!

Jaakko

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 14.09.2017 13:17
Kirjoittaja Osku
Annan nyt startti kaapelilla strogaa siihen hehku kiskon kun ei muuten lähde käyntiin jos sit lähtee niin hommaa se anturi (varo että et lyö kaapelia maihin ettei akku sano poks, ota vaikka kaveri avuks. Tai nykäse johto irti siitä anturista niin hehkuttaa maximi ajan. voit myös kokeilla vaihtaa johdot ristiin jollon lämpömittarin ei pitaisi toimia normaalisti mutta hehkujen pitäisi (niitä on siis kaksi siinä vesiletku lähdössä).
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/e ... black.html

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 24.11.2017 11:52
Kirjoittaja JJ_S
Mulla se anturi jo onkin, voisin sen vaihtaa ellei se sitten vaadi jotain käsittämätöntä näppäryyttä ja erikoistyökaluja?

Voisiko joku vielä vaikka linkittää jonkun kuvan tyhmälle, että missä se anturin paikka luuraa kun en ainakaan heti sitä löytänyt. :D Silmä käteen jne.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 24.11.2017 13:30
Kirjoittaja DJSigma
Kannen etupäässä putkilähdössä. Oliko se nyt sitten 19 vai 22 -millinen avain joka tarvitaan.

Re: Hehkutusongelmia

Lähetetty: 24.11.2017 13:56
Kirjoittaja Osku
Joo muuten oikein mutta avinkoko on reilusti pienempi, olisko luokkaa 13-15.
22mm anturikin löytyy mutta se ei ole oikea vesiletku lähtö ja niitä on vain yksi.
Eli etsi kannen siitä päästä missä säkö rasia on sieltä löytyy yksi letku joka lähtee auton suunnassa eteenpäin sen lähdöstä ne löytyy.