Hehkutusongelmia

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.

Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja JJ_S » 12.08.2017 18:10

Vaihdoin 1.6. td Jx -koneeseen hehkutulpat. Kylmäkäynnistys toimii nyt loistavasti - hehkuttaa, hehkuvalo palaa ja lähtee saman tien käyntiin kun kääntää avainta.

Ongelmana on, että ajon jälkeen kun pitää tauon ja lähtee uudelleen liikkeelle niin eipä hehkutakaan - ei hehkuvaloa ja ei meinaa myöskään lähteä kovin helposti käyntiin vaan pitää starttia jyrryyttää.

Onko ajatuksia siitä missä voisi olla ongelma?
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
 
Viestit: 157
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja dmn » 12.08.2017 18:31

Jos nastamalliset lämpötila-anturit, vaihda päittäin mittariston kanssa (tällöin varmaan mittaristo näyttää väärin) - pystyy haarukoimaan jos jompi kumpi lämpötila-anturi rikki. Tai sitten hehkurele vaihtoon, siinä on sisäänrakenettuna tuo aika vs. lämpötila logiikka.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2510
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja JJ_S » 12.08.2017 21:54

Kiitoksia, pitää tutkailla asiaa anturien osalta. Mietin itsekin voisiko vika olla releessä. Pitänee ehkä laittaa vaihtoon.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
 
Viestit: 157
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja AT5nok » 12.08.2017 22:05

Anturi - / relevikaa epäilisin minäkin.

Jos anturilta on johto irti, pitäisi hehkuttaa pitkään aina.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7293
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja TT| » 12.08.2017 23:04

Ensiapuna voi tosiaan hehkutusanturin piuhan ottaa irti ja itse määrittää hehkutusajan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6290
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja JJ_S » 08.09.2017 09:41

Releen vaihto ei auttanut ongelmaan. Eli lämpötila-anturi voisi olla rikki? Missähän päin noi anturit sijaitsee? :) Ei luulis, että ne voi olla kovin kalliita. Jos siis yrittäis vaan vaihtaa ne uusiin, onko hankala homma?
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
 
Viestit: 157
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja Osku » 08.09.2017 12:18

Kannen päässä vesiletku lähdössä, toinen on lämpämittari ja toinen on hehkutuksen ohjaus.
Tarkistithan hehkutuksen sulakkeen se on yleisin vika. Musta laatikko konehuoneen vasemmassa etureunassa.
Lattapelti sulake muistaaksen 40-50A
Viimeksi muokannut Osku päivämäärä 08.09.2017 12:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1179
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja DJSigma » 08.09.2017 12:19

JJ_S kirjoitti:Releen vaihto ei auttanut ongelmaan. Eli lämpötila-anturi voisi olla rikki? Missähän päin noi anturit sijaitsee? :) Ei luulis, että ne voi olla kovin kalliita. Jos siis yrittäis vaan vaihtaa ne uusiin, onko hankala homma?

Kannen päässä vesilähdössä.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 843
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja Osku » 08.09.2017 12:22

Voi myös olla että kone on vain laiska lähtemään käyntiin ilman hehkutusta ja lämmöt sanoo että sitä ei tarvii.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1179
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja AT5nok » 08.09.2017 23:29

Esikammiokone tykkää hehkutuksesta. Anturit taitavat maksaa noin 5 € / kpl, joten kannattaa hakea uudet.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7293
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja make » 09.09.2017 07:09

jx koneessa kannattaa vetää "ryyppy" päälle jos ei hehkuta lämpimänä-kai olet kokeillut
make
AktiVWisti
 
Viestit: 117
Liittynyt: 26.02.2012 09:10
Paikkakunta: iisalmi

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja DJSigma » 09.09.2017 11:25

Mulla on JX:ssä jotain kanssa hehkutuksen kanssa, hehkut ja rele ja anturi on uusia, mutta ei se silti oikein osaa lähteä nätisti. Ekalla aina käynnistyy, mutta ihan kuin ei kaikilla lähtisi, niin yleensä sammuu, ryyppy päällä sitten jää ekalla käyntiinkin, siinäkin kuulee, että pikkuhiljaa tasaantuu käynti kun kaikki pytyt jaksaa herätä, tai jotain sen tapaista. Ja siis ihan nyt jo +10 keleillä tarvii sen ryypyn, tai muuten saa käynnistellä useamman kerran tai sahata pidempään.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 843
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja jolkkon » 09.09.2017 11:36

Oisko DJ Sigmalla pumpun ajoitus pielessä? Se vaikutti hurjasti ainakin minulla AAZ:ssa.
T2b '73 bussi, Kupla '72, Doppeli '84
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
 
Viestit: 364
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja DJSigma » 09.09.2017 12:18

Se voi olla, ei ole jaksanut tarkistaa, lämpimällä hörähtää ihan ok, niin on pärjännyt. :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 843
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja caravelle89 » 10.09.2017 09:02

Jos hehkuvalo syttyy kun anturin johto irroitetaan niin rele toimii. Uudemmat ns.pikahehkureleet on vain niin ronkeleita anturin antamasta signaalista että eivat kytke hehkua lämplmällä tai puolilämpimällä koneella. Asia voidaan korjata hehkuanturin ja johdon väliin tulevalla n.330 ohm.lisävastuksella.Tämän tiedon olen aikoinaan saanut nyt jo edesmenneeltä VW varaosapäälliköltä ja itse käyttänyt ko.konstia jo 1980 luvulta alkaen.Tämä asia on ollut foorumilla esillä jo v.2012 ketjussa " jälkihehkutus".
caravelle89
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 33
Liittynyt: 26.02.2012 11:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja JJ_S » 14.09.2017 11:44

Sulakkeet siellä mustassa laatikossa olen tarkastanut - pitäis olla ok. Voin vielä tarkistaa uudelleen varmuuden vuoksi.

En ole kokeillut vetää sitä kylmäkäynnistysvipua ulos silloin kun kone ei hehkuta lämpimänä - voihan sitäkin kokeilla.

Ehkä siis olisi tosiaan kaikista yksinkertaisinta vaihtaa se anturi, pitää kattoa millainen se on ja mistä sellaisen saa hommattua - olisko ihan perusvaraosaliikeestä?

Jos ei sekään auta niin sitten voi miettiä sitä lisävastuksen asentamista anturin ja johdon väliin.

Kiitos vaan kaikista vinkeistä!

Jaakko
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
 
Viestit: 157
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja Osku » 14.09.2017 13:17

Annan nyt startti kaapelilla strogaa siihen hehku kiskon kun ei muuten lähde käyntiin jos sit lähtee niin hommaa se anturi (varo että et lyö kaapelia maihin ettei akku sano poks, ota vaikka kaveri avuks. Tai nykäse johto irti siitä anturista niin hehkuttaa maximi ajan. voit myös kokeilla vaihtaa johdot ristiin jollon lämpömittarin ei pitaisi toimia normaalisti mutta hehkujen pitäisi (niitä on siis kaksi siinä vesiletku lähdössä).
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/e ... black.html
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1179
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja JJ_S » 24.11.2017 11:52

Mulla se anturi jo onkin, voisin sen vaihtaa ellei se sitten vaadi jotain käsittämätöntä näppäryyttä ja erikoistyökaluja?

Voisiko joku vielä vaikka linkittää jonkun kuvan tyhmälle, että missä se anturin paikka luuraa kun en ainakaan heti sitä löytänyt. :D Silmä käteen jne.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
 
Viestit: 157
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja DJSigma » 24.11.2017 13:30

Kannen etupäässä putkilähdössä. Oliko se nyt sitten 19 vai 22 -millinen avain joka tarvitaan.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 843
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Hehkutusongelmia

ViestiKirjoittaja Osku » 24.11.2017 13:56

Joo muuten oikein mutta avinkoko on reilusti pienempi, olisko luokkaa 13-15.
22mm anturikin löytyy mutta se ei ole oikea vesiletku lähtö ja niitä on vain yksi.
Eli etsi kannen siitä päästä missä säkö rasia on sieltä löytyy yksi letku joka lähtee auton suunnassa eteenpäin sen lähdöstä ne löytyy.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1179
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Seuraava

Paluu T3 - Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron