T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Näpertäjä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 09.05.2012 19:32

T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja Näpertäjä »

Taas on se aika vuodesta kun KiteRekan jarrut kuulostavat enemmän rattikelkan jarruilta. Elikkä kaikki mechanical, ethical, mental or even physical help is needed koska en ainakaan aio ajamalla mennä korjaamolle näiden kanssa. Levyt, palat, ja letkut pitäis vaihtaa mutta ongelman/ujostelun aiheuttavat etulevyjarrut jotka toimivat samalla pyörännapoina. Mieluusti step-by-step-opastus ois parhautta mutta yksittäiset neuvot laakerin kans puljaamisesta, kiristämisestä, ilmaamisesta ja muusta olisivat tarpeen. Erikoistyökalut? Uuet rasvat?
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Pyöränlaakereina toimii 2 kpl kartiorullalaakereita, joiden mukana tulee ne napaan vaihdettavat ulkokehät. Vanhat vaan naputtelee vasaralla ja sopivalla tuurnalla pois ja uudet tilalle. Navan sisäpinnalla on ura, josta tuurnalla saa hyvin naputeltua vanhoja osia irti.

Viimeksi tein sillä tavalla, että käytin uusien kehien asennukseen navasta poistettuja vanhoja. Ne oli jo valmiiksi rälläköity ulkokehältään niin ohueksi, että eivät "pure" napaan kiinni enään lainkaan, mutta auttoivat asennusta kun ei tarvinnut piestä uusia kehiä vasaralla ja tuurnalla. Jos ei vanhoja kehiä "koneista" mainitsemallani tavalla, niin ne joutuu sitten naputella uudestaan irti, mikäli niitä käyttää asennuksessa välikappaleena. Ymmärtääköhän tätä höpötystä kukaan... Moderaattori voi muotoilla paremmin. :oops:

Jarruletkujen irroituksessa lukkopihdeistä on toisinaan hyötyä. Jos jarruputken juntturi on jumissa ja meinaa jarruputkiavaimellakin nuljaantua, niin lukkopihdit yleensä tepsivät hyvin. Jarrusatuloiden kannatinraudat kannattaa tietty putsata oikein kunnolla, ainakin siitä kohtaa, mihin jarrupalan runko tukeutuu. Jotain sopivaa asennustahnaa kannattaa käyttää hieman, ettei palikat ruostu jumiin. Oikeilla korjaamoilla keraamiset jarrutahnat taitavat olla syrjäyttämässä perinteistä kuparitahnaa, mikä sinänsä on ainakin minulla toiminut ihan kohtuullisesti.

Aloita koko homma siitä, että testaat ilmausruuvien aukeamisen!
Näpertäjä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 09.05.2012 19:32

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja Näpertäjä »

Eli onko näin että laakereita ei voi kasata täysin vanhoilla osilla. Eli etulaakerit menee vaihtoon samalla kun jarulevyjä vaihtaa? Arvokas muistutus tuo ilmanipan tarkistus =)
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja redi »

Melkeen helpommalla pääsee kun vaihtaa uudet laakerit samalla. Motonetissä näytti olevan 20e per puoli. Kunnolla laakerirasvaa sitten, äläkä kiristä laakereita liian tiukkaan.
Jotkut käyttävät nyrkkisääntöä: napamutteri käsin kiinni ja varttikierros takaisin. Itse olen säätänyt laakerivälyksen niin että jätän napakupin irti ja laitan pyörän kiinni, kokeilen pyörästä pystyvälystä ja kiristän niin että juuri kun välys poistuu kokonaan niin siihen lukitus.

Jarruputkia kannattaa vanhassa autossa käsitellä varoen, mutta jos hajoaa niin sitten ne täytyy vain uusia.
Näpertäjä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 09.05.2012 19:32

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja Näpertäjä »

No mitens se laakereiden vaihto sujuu sitten, ei oo mitään pajaa eli käsityökalut käytössä, saako sitä alakoolia irti kohtuudella, en viiti avata ennenku tietää jotain vähän enemmän. Vai pitääkö vaan myöntää ettei noille nykyautoille voi tehä mitään ja ajaa korjaamolle? Laakerirasva = Gadus S2 V220 AD 2 = äärimmäistä painetta kestävä, kiintoaineita sisältävä suorituskykyinen monikäyttörasva = exRetinax HDX2 ?
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Rohkeasti vaan repii paikat auki. Työ tekijäänsä opettaa. Pelkän tuurnan ja vasaran kanssa onnistuu, mutta varalta rälläkäkin on hyvä olla. Ei ole oikeasti paha homma.
Näpertäjä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 09.05.2012 19:32

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja Näpertäjä »

Juu ei mulla se homma pelota ja luotan kyllä pikaiseen oppimis/sovelluskykyynni mutta kun sen o repiny auki eikä se sitten käykkään ni ei pääse enää korjaamolle sun muuta jolloin kulut lähtee projektinhallinnan perusoppien mukaisesti täysin käsistä mikä ei ollu tarkotus =) Mutta jos sen rälläkällä viimeistään saa auki ni ehkä näillä jo uskaltaa lähteä koittaan. Uus naputtelemalla paikoilleen ? rasvat ja napa päälle, sekä redin nyrkkisääntö/säätö sekä kunnollinen lukitus. Ainiin jos se ilmausnippa/t lähtee auki ja satulat on vielä kunnossa ja putket ei katkea koska juhannuksena niitä ei saa mistään.
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Ei siihen irroitukseen tarvi rälläkkää, mutta itse käytin sitä tosiaan vanhojen ulkokehien ohentamiseen, jotta niitä voi käyttää mukavammin tuurnana uusia sisään naputellessa. Eivät tartu pesään sisälle vaan lähtevät sormivoimin irti sen jälkeen kun niiden avulla on naputellut uudet sisään.
Näpertäjä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 09.05.2012 19:32

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja Näpertäjä »

Mitens tuo laakerivälys, kiristin käsin(sormin?) ja välys häipy. Hetken ajelun jälkeen jarrut pikkasen laahas ja napa lämpeni aika lailla. Tuolloin laakeriin ilmesty reipas välys. Meinasiko Redi että miten käsin, sormin vai avaimella? Ja jarrujen ilmauksesta sen verran että ilmausnipat on kiinteästi ruostuneet satuloihin ni onnistuuko mitenkään enää vai onko ostettava uudet satulat?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hitsaa esim. M10 mutteri nippaan kiinni niin aukee "sormin". Muuten luultavasti katkee ainakin mun tuurilla
< 15kWh/100km
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Näpertäjä kirjoitti:Mitens tuo laakerivälys, kiristin käsin(sormin?) ja välys häipy. Hetken ajelun jälkeen jarrut pikkasen laahas ja napa lämpeni aika lailla. Tuolloin laakeriin ilmesty reipas välys. Meinasiko Redi että miten käsin, sormin vai avaimella? Ja jarrujen ilmauksesta sen verran että ilmausnipat on kiinteästi ruostuneet satuloihin ni onnistuuko mitenkään enää vai onko ostettava uudet satulat?
Siis ite kiristän ton etulaakerin niin että kun alkaa tuntua että pyörä ei pyöri "vapaasti" ja saattaa tuntua ns.pykälia (laakerin kuulat "jumittaa") niin siitä vartti takas ja luulen (toivon) että Redikin tarkoitti avaimella kiristystä ei sormilla eli esim.1/2" ns. isolla räikällä 8-)
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja redi »

Joo kyllä oon yleensä muttereita väännellyt ihan työkaluilla. 1/2" väännin on ihan sopiva tuohon.
Näpertäjä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 09.05.2012 19:32

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja Näpertäjä »

Sain navat/levyt vaihtumaan, nätti homma ku sai satulat irti tuosta mikä lienee. Yläpallo odottelee vielä huomiota. Joutuu molempia laakereita kiristämään pikkasen ajon jälkeen. Välykset tuntuu selvästi muutaman kilsan jälkeen, normaalia ehkä kun asettuvat sinne? Paskamainen vain kun vanteesta ei mahdu suojakuppi tulemaan läpi ni joutuu rattaan punomaan aina pois =)
Näpertäjä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 09.05.2012 19:32

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja Näpertäjä »

Yhdet satulat kävi näytillä mutta olivat kiinteät eli vanhemmasta, nyt toiset tulossa, pitäis olla sopivammat, Girlingit kuulemma, kuulostaako tutulta merkki/malli? Näissä on niin monenlaisia jarruja, syncroissa erit ja vissiin samanikäsissäki eroja.
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Näpertäjä kirjoitti:Yhdet satulat kävi näytillä mutta olivat kiinteät eli vanhemmasta, nyt toiset tulossa, pitäis olla sopivammat, Girlingit kuulemma, kuulostaako tutulta merkki/malli? Näissä on niin monenlaisia jarruja, syncroissa erit ja vissiin samanikäsissäki eroja.
Ainakin kaikki tähän asti näkemäni Girlingit on olleet normaalelja liukusatuloita, eli niitä myöhemmän mallin jarruja.
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja vesku »

Tässä tarinaani toiselta foorumilta:
Olipa urakka saada oikean malliset jarrusatulat! Vasta kolmas oli sopiva ja oikea ja vasen vielä erosivat toisistaan ulkonäöltä. Tukkurit jääräpäisesti tarjosivat korjattua ATE-satulaa, jossa on erilainen liukutappi verrattuna Girlingiin. Eka oli yllättäen kyllä lähes oikeannäköinen, mutta liian kapea - otti ulkoreunasta jarrulevyyn kiinni (oli muutenkin hiukan lilliputti (mistä autosta?)). Toka oli ATE, jossa liukutapit ovat satulassa kiinniolevan kumiputken sisällä.
Netistä ATE:n sivulta hankittu varaosanumero ja tulostettu kuva vasta sai kauppiaan n:o2 uskomaan, mistä oli kyse (satula olisikin Lucaksen valmistama). Uudet satulat tulivat oikeanlaisina, mutta valujen ulkonäkö oli erilainen. Jokainen satula oli erihintainen 84€ - 114€ haarukassa. Liukutappien paljekumeihin tuli jokakerta 10sek tietokoneenselailun jälkeen toteamus "ei ole saatavissa" ATE:n kotisivulta kuitenkin palje löytyi varaosanumeroineen, johon todettiin: "jaa tää onkin mersusta" Tavara löytyi helposti tukkurilta. Vaikka eioota alussa kaupattiinkin.
21 vuotta allaolleet jarrusatulat olivat muuttuneet ruskeiksi ruostepalloiksi. Yksi liukutappi oli niin jumissa, että sen irroitteluun meni yhtäpaljon aikaa, kuin toisenpuolen satulanvaihtoon.
Tämä oli johdantoa.
Kolmas myyjä oli jo asiantuntija, joka esitti väitteitä, johon olisi kiva saada muidenkin kommentteja. Kyse on uudemmista satuloista 1985-->
Väite 1. Paketti- ja bussiversioissa olisi alunperin erilaiset jarrusatulat (ero?)
Väite 2. Näissä jarrulevytkin olisivat alunperin erilaiset.
Uusilla satuloilla ja jarrupaloilla tuntuivat jarrutkin taas toimivilta. Vaihto oli simppeli juttu, kaikki pultitkin aukesivat ilman väkivaltaa. Tukirauta, johon jarrupalat nojaavat onkin sitten arvokas 240€/kpl. Girlingin liukutappien paljekumien kanssa taistelevat: ATE varaosanumero on 11.0101-5403.2 guide sleeve kit, brake caliber. Löytyy varaosakauppiaiden Mersun listoilta.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja Joker »

Minulta löytyy sitten Girlingeihin uusia tiippasarjoja ja hyviä liukutappeja ja niiden suojakumeja jne oman satulakunnostuksen jäljiltä. Joku mäntä löytyy kanssa. Jos siis jää jotain uupumaan niin ota yhteyttä.
Näpertäjä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 09.05.2012 19:32

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja Näpertäjä »

Sain vihdoin kasaan koko paskan, hajottamolta NOS ja asentamattomat satulat, tiivisteet oli unohtunu laitta messiin ja kerkesin toisen asentaa pöljyyttäni, valskasi yllättäen =) Tiivisteet tulikin sitten jälkitoimituksena ja nakkelin paikoilleen, ilmausta aloitellessa alkoi viis senttiä jarruputken päästä suihku lentään pitkin auton pohjaa =( putki/putket menee vaihtoon sitten, ei arvannu katsuri minkälaisen savotan laitto alulle =) Tiivistesarjassa oli palkeet mukana.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 Etujarrut - helppiä tarvis

Viesti Kirjoittaja redi »

No eipähän tartte ihan heti olla etujarruja entisöimässä tän jälkeen :) Odotan innolla kun seuraavalla leimalla hylky tulee takajarruista. Itellä tuli aika yllätyksenä kuinka mätä voi jarrukilpi olla :D Nooh. Ei sais manata.
Vastaa Viestiin