Takakallistuksenvakaaja

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Joskus oli juttua takavakaajasta.
Syncron ulosjouston rajoituksesta tuli mieleen tämä kuva, jonka löysin ETKA:n vanhasta paperiversiosta vuodelta 1988 Typ2 2WD.
Kuva
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Löydätkö osa numeroa tolle vakaajalle? oiskohan toi sama kun edessä?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eicca_ kirjoitti:Löydätkö osanumeroa tolle vakaajalle? oiskohan toi sama kun edessä?
Koitan muistaa ottaa kirjan mukaan la, niin voidaan ihmetellä.
caravelle89
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26.02.2012 11:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja caravelle89 »

Vakaajatanko sama kuin 2WD etuvakaaja 19mm (251411025C). Muut osat ETKAn mukaan takana vain lanssissa ja eri osat kuin edessä.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Hyvä homma että tuokin selvis, kiitos :)
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja jarke »

tahtoisi edelleen tuollaisen :cry:
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Osaako kukaan sanoa kokemukseen perustuen, että minkälainen normaali 2wd (ei lanssi) tölkki on ajella takavakaajan kanssa? Kallistusjäykkyyden lisääminen taka-akselilla luulisi äkkiseltään tekevän autosta hieman yliohjaavamman. Lähinnä talvikelit mietityttää niiltä osin.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja hege »

Toivottavasti joku vastaa järkevämmin, mutta veikkaan että takavakaajallisia tölkkejä on melko vähän talvikäytössä. Tuon 19mm takavakaajan kanssa autoissa oli mun muistin mukaan 23mm etuvakaaja (2wd 19mm ja syncro 21mm).

Vaikea sanoa. Riippuu käytetystä rengastuksesta ynnä muusta. Mitä vähemmän takapää kallistelee, sitä parempi pito koska renkaat kallistelee korin mukana, eli jos on vähänkään leveämpää ja jäykempää rengasta alla niin luulisi että puskeminen vaan pahenee. Renkaan pito riippuu kuormasta, ja jäykempi takavakaaja kuormittaa enemmän taaempaa ulkorengasta. Tässä tulee vastaan se että kumpi on pahempi, renkaan kallistuman muutos vai kuormituksen muutos, ja se riippuu käytetystä renkaasta.

Vakiossa alustassa sisempi takapyörä on ilmassa kun rajummin kanttaa mutkaan. Kun takapyörä on ilmassa niin mikään jäykkyyden muutos takajousituksessa ei juurikaan vaikuta käyttäytymiseen. Eli etupäätä pitää ensin jäykistää että kaikki tassut saa pysymään maassa.

Takapään jäykistäminen huonontaa takavetoisissa vetopitoa, ja veikkaisin että ilman vakaajaa on talvella parempi. Talvirenkaiden löysät rungot antaa jonkin verran anteeksi, mutta muutosta on vaikea lähteä arvioimaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja redi »

Voisin koittaa viritellä oman etuvakaajani taakke, jos se enää onnistuu kun auto on niin rajusti madallettu.
Eteen voisi ettiä sitten syncron vakaajan. Tällä hetkellä ei ole vakaajia ollenkaan.

Minulla on myös semmonen käsitys että jos takapää on jäykempi kuin edessä niin pitäisi yliohjautua. Etuvetosissa ainakin koittavat perästä tehdä mahdollisimman jäykän, notta ei puskisi niin paljon.
Ei ole suuremmin kokemusta mistään rata-ajosta, mutta uskoisin että mielummin ajaisin yli- kuin aliohjautuvalla autolla.
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Ei ole nyt tähän hätään antaa mitään sivunumeroita, mutta ainakin muistelisin, että opuksessa nimeltään Uusi Moottoritekniikka puhuttaisiin myös akselin sivuttaispidon heikentymisestä kallistusjäykkyyden lisääntyessä.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja redi »

^ Hyvä 8-)
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja hege »

Yritin sanoa että vakaajan lisäämistä taakse on vaikea ennakoida. Yleisesti takapään jäykistäminen lisää yliohjautuvuutta, mutta kun lisätään todellisuutta niin tulos saattaa olla eri. Tätä sekoittaa myös se että toiselle sama auto puskee ja toiselle yliohjaa.

Auton käyttäytymistä kuvaillaan monesti aliohjautuvuusgradientillä. Yliohjautuvuus on keksitty juttu :P
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

redi kirjoitti:^ Hyvä 8-)
Ei ole..
Avatar
Paku-Pete
100% aircooled and split
Viestit: 557
Liittynyt: 22.05.2012 12:44
Paikkakunta: SF

Re: Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja Paku-Pete »

hege kirjoitti:Yritin sanoa että vakaajan lisäämistä taakse on vaikea ennakoida. Yleisesti takapään jäykistäminen lisää yliohjautuvuutta, mutta kun lisätään todellisuutta niin tulos saattaa olla eri. Tätä sekoittaa myös se että toiselle sama auto puskee ja toiselle yliohjaa.

Auton käyttäytymistä kuvaillaan monesti aliohjautuvuusgradientillä. Yliohjautuvuus on keksitty juttu :P
Sladitteluun toi takapään vakaaja sopii mainiosti...

Saksalainen tuurimestari kuvasi aikoinaan yli/ali ohjattavuutta osuvasti, (eikoskaanuskaltanutosallistuajyväskylänmmralliin) näin:

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)
211-Kastenwagen
Vastaa Viestiin