Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Tervehdys!
Alustuksena tällainen tarina: Autoon (Syncro JX) on vaihdettu AAZ moottori. Myöhemmin turbon hajoamisen myötä autoon ei ole löydetty sopivaa turboa (en tiedä miten =)), niin paikalleen on laitettu jokin turbo, pakosarja ja imusarja. Mutta uuden pakosarjan ja turbon myötä ei ole kuskinpuolen moottorintukea saatu enään paikoilleen..
Varsinaiseen kysymykseen:
Eli minulla on varaosa-autona JX koneinen takatuuppari caravelle, niin voinko siitä suoraan siirtää turbon, pakosarjan ja imusarjan tähän AAZ koneiseen syncroon? Myös toinen homma askarruttaa, kun nykyisessä setupissa on turbon öljynpaluuletku liitetty lohkoon, noin turbon korkeudelle. Eli voinko jättää sen siihen vai tarvitseeko se vetää öljypohjaan, niin kuin originellissa?
Kiitoksia jo valmiiksi avuista!! ps. Tölkit ovat aivan uusi aluevaltaus minulle ja sillä täällä ollaankin haavi auki . No mutta nyt on talissa samantien kaksin kappalein, ettei tule toiselle ikävä
Alustuksena tällainen tarina: Autoon (Syncro JX) on vaihdettu AAZ moottori. Myöhemmin turbon hajoamisen myötä autoon ei ole löydetty sopivaa turboa (en tiedä miten =)), niin paikalleen on laitettu jokin turbo, pakosarja ja imusarja. Mutta uuden pakosarjan ja turbon myötä ei ole kuskinpuolen moottorintukea saatu enään paikoilleen..
Varsinaiseen kysymykseen:
Eli minulla on varaosa-autona JX koneinen takatuuppari caravelle, niin voinko siitä suoraan siirtää turbon, pakosarjan ja imusarjan tähän AAZ koneiseen syncroon? Myös toinen homma askarruttaa, kun nykyisessä setupissa on turbon öljynpaluuletku liitetty lohkoon, noin turbon korkeudelle. Eli voinko jättää sen siihen vai tarvitseeko se vetää öljypohjaan, niin kuin originellissa?
Kiitoksia jo valmiiksi avuista!! ps. Tölkit ovat aivan uusi aluevaltaus minulle ja sillä täällä ollaankin haavi auki . No mutta nyt on talissa samantien kaksin kappalein, ettei tule toiselle ikävä
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Voit laittaa JX osat, siinä ei ongelmaa. Öljyn paluun tulppaisin lohkosta ja laittaisin öljypohjaan. Mulla on JX ahdin/imusarja paketti omassa aaz koneessa tällä hetkellämtavi kirjoitti:Tervehdys!
Alustuksena tällainen tarina: Autoon (Syncro JX) on vaihdettu AAZ moottori. Myöhemmin turbon hajoamisen myötä autoon ei ole löydetty sopivaa turboa (en tiedä miten =)), niin paikalleen on laitettu jokin turbo, pakosarja ja imusarja. Mutta uuden pakosarjan ja turbon myötä ei ole kuskinpuolen moottorintukea saatu enään paikoilleen..
Varsinaiseen kysymykseen:
Eli minulla on varaosa-autona JX koneinen takatuuppari caravelle, niin voinko siitä suoraan siirtää turbon, pakosarjan ja imusarjan tähän AAZ koneiseen syncroon? Myös toinen homma askarruttaa, kun nykyisessä setupissa on turbon öljynpaluuletku liitetty lohkoon, noin turbon korkeudelle. Eli voinko jättää sen siihen vai tarvitseeko se vetää öljypohjaan, niin kuin originellissa?
Kiitoksia jo valmiiksi avuista!! ps. Tölkit ovat aivan uusi aluevaltaus minulle ja sillä täällä ollaankin haavi auki . No mutta nyt on talissa samantien kaksin kappalein, ettei tule toiselle ikävä
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7674
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Taitaa suurimmassa oosassa tölkitetyissä AAZ:ssa olla JX:n pako- ja imusarjat hyödynnettynä. Öljyn paluu tuskin onnistuu lohkoon JX kamoilla.
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Kiitoksia vastauksista..
Mutta sitä juuri mietin, että onnistuisko siihen lohkoon se paluu JX:n kamoilla? En ole kerennyt vielä paremmin tutkimaan, että jos esimerkiksi on se
öljypohjan reikä hitsattu kolvattu umpeen.. Vaikka löytyyhän siitä toisesta kärrystä öljypohjakin, mutta jos vähemmällä selviäis.
Mutta sitä juuri mietin, että onnistuisko siihen lohkoon se paluu JX:n kamoilla? En ole kerennyt vielä paremmin tutkimaan, että jos esimerkiksi on se
öljypohjan reikä hitsattu kolvattu umpeen.. Vaikka löytyyhän siitä toisesta kärrystä öljypohjakin, mutta jos vähemmällä selviäis.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7674
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
JX:n pakosarjalla K14 tulee niin alas, ettei öljyn paluu onnistu lohkoon. Laita suosiolla JX:n öp ja paluuletku.
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
No niin se öljynpaluu pitää vissiin heittää siihen öljypohjaan meneväksi.. Mikäs tuossa on se kauhuskenaario, jos ei olekkaan paluu riittävän alhaalla? Öljy ilmeissin maistuu ainakin.. Meinaan nyt siinä on sellanen asetus, jossa paluuletku lähtee suoraan alas jossa tekee lenkin ja takas ylös lohkon kylkeen ei ilmeisen toimiva ratkasu?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7674
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
EI! Vaihda suosiolla JX:n öljypohja, jos nykyisessä ei ole paluuliitosta...mtavi kirjoitti:No niin se öljynpaluu pitää vissiin heittää siihen öljypohjaan meneväksi.. Mikäs tuossa on se kauhuskenaario, jos ei olekkaan paluu riittävän alhaalla? Öljy ilmeissin maistuu ainakin.. Meinaan nyt siinä on sellanen asetus, jossa paluuletku lähtee suoraan alas jossa tekee lenkin ja takas ylös lohkon kylkeen ei ilmeisen toimiva ratkasu?
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Jos paluu ei ole tarpeeksi alhaalla niin turbo alkaa polttamaan öljyä ja kone myös usein huohottaa silloin jonkin verran, vähän kuin pulloon puhaltaisimtavi kirjoitti:No niin se öljynpaluu pitää vissiin heittää siihen öljypohjaan meneväksi.. Mikäs tuossa on se kauhuskenaario, jos ei olekkaan paluu riittävän alhaalla? Öljy ilmeissin maistuu ainakin.. Meinaan nyt siinä on sellanen asetus, jossa paluuletku lähtee suoraan alas jossa tekee lenkin ja takas ylös lohkon kylkeen ei ilmeisen toimiva ratkasu?
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
No taitaa se olla parempi nöyrtyä vain ja laittaa, niin kuin saksalainen insinööri on joskus sen suunnitellut =) Kyllä se tästä alkaa sujumaan, kun pääsee tekemään lähempää tuttavuutta näiden kulmikkaiden kanssa.
Onkos hyviä vinkkejä, mitä pitäis erityisesti ottaa huomioon, kun curavelliä huolletaan/varustellaan aika pitkää retkeä varten? Tietysti perushuollot tehdään, mutta jotakin joka vaatii erityishuomion. Kiitoksia taasen!
ps. koitan saaha jotakin kuvia projektista jossakin kohti.
Onkos hyviä vinkkejä, mitä pitäis erityisesti ottaa huomioon, kun curavelliä huolletaan/varustellaan aika pitkää retkeä varten? Tietysti perushuollot tehdään, mutta jotakin joka vaatii erityishuomion. Kiitoksia taasen!
ps. koitan saaha jotakin kuvia projektista jossakin kohti.
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Mitens ois öljynlauhdutin tuohon tudpon ja ööpeen väliin? Tuoko liikaa vastusta, voisin kuvitella että helpottais motin ahdistusta jos kaukaloon valuis väähn viileämpää ööliä?
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Eka pieni tarkennus autojen öljynkierrossa ei ole lauhduttimia vaan ainoastaan jäähdyttimiä (ilmastoinnissa on lauhdutin ja ydinvoimaloissa) ja mitä siihen tulee niin turbon öljyn paluuseen sellasta ei kannata laittaa juurikin tuon virtauksen ahdistamisen takia. Putsarin jalkaan vesi jäähdyttimen tilalle jäähdytin lähtö ja siitä putket kennolle.Näpertäjä kirjoitti:Mitens ois öljynlauhdutin tuohon tudpon ja ööpeen väliin? Tuoko liikaa vastusta, voisin kuvitella että helpottais motin ahdistusta jos kaukaloon valuis väähn viileämpää ööliä?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7674
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Pikkasen Eican vastausta täydentääkseni, pontikkapannussakin on lauhdutin, ei saa unohtaaEicca_ kirjoitti:Eka pieni tarkennus autojen öljynkierrossa ei ole lauhduttimia vaan ainoastaan jäähdyttimiä (ilmastoinnissa on lauhdutin ja ydinvoimaloissa)
Lauhduttimella tiivistetään höyryksi muuttunut aine takaisin nesteeksi.
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
T3Syncro kirjoitti:Pikkasen Eican vastausta täydentääkseni, pontikkapannussakin on lauhdutin, ei saa unohtaaEicca_ kirjoitti:Eka pieni tarkennus autojen öljynkierrossa ei ole lauhduttimia vaan ainoastaan jäähdyttimiä (ilmastoinnissa on lauhdutin ja ydinvoimaloissa)
Lauhduttimella tiivistetään höyryksi muuttunut aine takaisin nesteeksi.
Miten saatoin unohtaa pontikkapannun
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Eicca_ kirjoitti:T3Syncro kirjoitti:Pikkasen Eican vastausta täydentääkseni, pontikkapannussakin on lauhdutin, ei saa unohtaaEicca_ kirjoitti:Eka pieni tarkennus autojen öljynkierrossa ei ole lauhduttimia vaan ainoastaan jäähdyttimiä (ilmastoinnissa on lauhdutin ja ydinvoimaloissa)
Lauhduttimella tiivistetään höyryksi muuttunut aine takaisin nesteeksi.
Miten saatoin unohtaa pontikkapannun
Tuollainenko? Tulee kuulemma hyvää "akkuvettä"
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Sain =) ja itseasiassahan siellä taitaa olla jo semmonen. Öljypumppuhan on mekaaninen joten ei kai pieni vastapaine haittaa jos ei ole aivan hullun väljä Ajattelin vain kun monessa mankissakin on semmonen, nekin on turbotettuja =)
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Noni! Nyt alkaa olemaan lauhduttimet kohillansa
Täälläkin nöyryttiin ja rykästiin kaikki JX:n palikat koneeseen ja öljynpaluu pohjaan. Nyt on ikäänkuin originaali esitys ja ei vuoda mistään.
Osaakos kukaan sanoa, että kumpaan ilmaputkeen pitää ilmansuodatin liittää? Eli siellä takakulmassa on pari putkea jotka tulee sieltä ylhäältä ritilästä.
Täälläkin nöyryttiin ja rykästiin kaikki JX:n palikat koneeseen ja öljynpaluu pohjaan. Nyt on ikäänkuin originaali esitys ja ei vuoda mistään.
Osaakos kukaan sanoa, että kumpaan ilmaputkeen pitää ilmansuodatin liittää? Eli siellä takakulmassa on pari putkea jotka tulee sieltä ylhäältä ritilästä.
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Sulla ilmeisesti alkuperäinen TD Syncro? Toinen on sille "jäähdytyspuhaltimelle" ja toinen ilmanotolle. Käytännössä ei pitäisi olla väliä kummasta otat ilman, jos ovat vielä saman kokoiset.mtavi kirjoitti:Noni! Nyt alkaa olemaan lauhduttimet kohillansa
Täälläkin nöyryttiin ja rykästiin kaikki JX:n palikat koneeseen ja öljynpaluu pohjaan. Nyt on ikäänkuin originaali esitys ja ei vuoda mistään.
Osaakos kukaan sanoa, että kumpaan ilmaputkeen pitää ilmansuodatin liittää? Eli siellä takakulmassa on pari putkea jotka tulee sieltä ylhäältä ritilästä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Ei sille öljypumpulle sen suurempaa vastapainetta tule. Ideana nyt on edelleenkin se että öljyn pitäisi päästä mahdollisimman jouhevasti pois turbolta tai tulee ropleemia.Näpertäjä kirjoitti:Öljypumppuhan on mekaaninen joten ei kai pieni vastapaine haittaa jos ei ole aivan hullun väljä
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
On joo alkuperäinen. Aha, eli jossakin olin täälläkin foorumilla näkeneeni sellasen tuulettimen, siitä ilmeisesti kysymys? Meinaan kun toiseen laitoin, niin ei käynyt kone hyvin. Otinkin sitten ilmansuodatinkotelon kokonaan irti letkuista niin pelaa hienosti!TT kirjoitti:Sulla ilmeisesti alkuperäinen TD Syncro? Toinen on sille "jäähdytyspuhaltimelle" ja toinen ilmanotolle. Käytännössä ei pitäisi olla väliä kummasta otat ilman, jos ovat vielä saman kokoiset.
Mitenkäs tuon sähkösen vesipumpun (lisävesipumpun?) toimintakuntoa voisi parhaiten testata?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7674
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX
Esim ottamalla liittimen irti siitä pumpun moottorin perästä ja tuomalla sinne sähköä joillain hyppyjohdoilla. Sen pumpun ohjaus tulee moottorin lämmöstä, eli pitäisi kierrättää vettä ainakin silloin, jos kone sammutetaan kuumana.mtavi kirjoitti:On joo alkuperäinen. Aha, eli jossakin olin täälläkin foorumilla näkeneeni sellasen tuulettimen, siitä ilmeisesti kysymys? Meinaan kun toiseen laitoin, niin ei käynyt kone hyvin. Otinkin sitten ilmansuodatinkotelon kokonaan irti letkuista niin pelaa hienosti!TT kirjoitti:Sulla ilmeisesti alkuperäinen TD Syncro? Toinen on sille "jäähdytyspuhaltimelle" ja toinen ilmanotolle. Käytännössä ei pitäisi olla väliä kummasta otat ilman, jos ovat vielä saman kokoiset.
Mitenkäs tuon sähkösen vesipumpun (lisävesipumpun?) toimintakuntoa voisi parhaiten testata?
Minulla on takatuupparissa sille ja jähdyttäjän puhaltimelle erilliset katkaisijat, kun mielestäni rasitin autoa aikanaan polttopuiden kuskaamisen ja maansiirtohommien kanssa.