Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Tervehdys!

Alustuksena tällainen tarina: Autoon (Syncro JX) on vaihdettu AAZ moottori. Myöhemmin turbon hajoamisen myötä autoon ei ole löydetty sopivaa turboa (en tiedä miten =)), niin paikalleen on laitettu jokin turbo, pakosarja ja imusarja. Mutta uuden pakosarjan ja turbon myötä ei ole kuskinpuolen moottorintukea saatu enään paikoilleen..

Varsinaiseen kysymykseen:

Eli minulla on varaosa-autona JX koneinen takatuuppari caravelle, niin voinko siitä suoraan siirtää turbon, pakosarjan ja imusarjan tähän AAZ koneiseen syncroon? Myös toinen homma askarruttaa, kun nykyisessä setupissa on turbon öljynpaluuletku liitetty lohkoon, noin turbon korkeudelle. Eli voinko jättää sen siihen vai tarvitseeko se vetää öljypohjaan, niin kuin originellissa?

Kiitoksia jo valmiiksi avuista!! ps. Tölkit ovat aivan uusi aluevaltaus minulle ja sillä täällä ollaankin haavi auki :D. No mutta nyt on talissa samantien kaksin kappalein, ettei tule toiselle ikävä ;)
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

mtavi kirjoitti:Tervehdys!

Alustuksena tällainen tarina: Autoon (Syncro JX) on vaihdettu AAZ moottori. Myöhemmin turbon hajoamisen myötä autoon ei ole löydetty sopivaa turboa (en tiedä miten =)), niin paikalleen on laitettu jokin turbo, pakosarja ja imusarja. Mutta uuden pakosarjan ja turbon myötä ei ole kuskinpuolen moottorintukea saatu enään paikoilleen..

Varsinaiseen kysymykseen:

Eli minulla on varaosa-autona JX koneinen takatuuppari caravelle, niin voinko siitä suoraan siirtää turbon, pakosarjan ja imusarjan tähän AAZ koneiseen syncroon? Myös toinen homma askarruttaa, kun nykyisessä setupissa on turbon öljynpaluuletku liitetty lohkoon, noin turbon korkeudelle. Eli voinko jättää sen siihen vai tarvitseeko se vetää öljypohjaan, niin kuin originellissa?

Kiitoksia jo valmiiksi avuista!! ps. Tölkit ovat aivan uusi aluevaltaus minulle ja sillä täällä ollaankin haavi auki :D. No mutta nyt on talissa samantien kaksin kappalein, ettei tule toiselle ikävä ;)
Voit laittaa JX osat, siinä ei ongelmaa. Öljyn paluun tulppaisin lohkosta ja laittaisin öljypohjaan. Mulla on JX ahdin/imusarja paketti omassa aaz koneessa tällä hetkellä ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Taitaa suurimmassa oosassa tölkitetyissä AAZ:ssa olla JX:n pako- ja imusarjat hyödynnettynä. Öljyn paluu tuskin onnistuu lohkoon JX kamoilla.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Kiitoksia vastauksista..

Mutta sitä juuri mietin, että onnistuisko siihen lohkoon se paluu JX:n kamoilla? En ole kerennyt vielä paremmin tutkimaan, että jos esimerkiksi on se
öljypohjan reikä hitsattu kolvattu umpeen.. Vaikka löytyyhän siitä toisesta kärrystä öljypohjakin, mutta jos vähemmällä selviäis.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

JX:n pakosarjalla K14 tulee niin alas, ettei öljyn paluu onnistu lohkoon. Laita suosiolla JX:n öp ja paluuletku.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja mtavi »

No niin se öljynpaluu pitää vissiin heittää siihen öljypohjaan meneväksi.. Mikäs tuossa on se kauhuskenaario, jos ei olekkaan paluu riittävän alhaalla? Öljy ilmeissin maistuu ainakin.. Meinaan nyt siinä on sellanen asetus, jossa paluuletku lähtee suoraan alas jossa tekee lenkin ja takas ylös lohkon kylkeen :D ei ilmeisen toimiva ratkasu?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

mtavi kirjoitti:No niin se öljynpaluu pitää vissiin heittää siihen öljypohjaan meneväksi.. Mikäs tuossa on se kauhuskenaario, jos ei olekkaan paluu riittävän alhaalla? Öljy ilmeissin maistuu ainakin.. Meinaan nyt siinä on sellanen asetus, jossa paluuletku lähtee suoraan alas jossa tekee lenkin ja takas ylös lohkon kylkeen :D ei ilmeisen toimiva ratkasu?
EI! Vaihda suosiolla JX:n öljypohja, jos nykyisessä ei ole paluuliitosta...
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

mtavi kirjoitti:No niin se öljynpaluu pitää vissiin heittää siihen öljypohjaan meneväksi.. Mikäs tuossa on se kauhuskenaario, jos ei olekkaan paluu riittävän alhaalla? Öljy ilmeissin maistuu ainakin.. Meinaan nyt siinä on sellanen asetus, jossa paluuletku lähtee suoraan alas jossa tekee lenkin ja takas ylös lohkon kylkeen :D ei ilmeisen toimiva ratkasu?
Jos paluu ei ole tarpeeksi alhaalla niin turbo alkaa polttamaan öljyä ja kone myös usein huohottaa silloin jonkin verran, vähän kuin pulloon puhaltaisi :)
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja mtavi »

No taitaa se olla parempi nöyrtyä vain ja laittaa, niin kuin saksalainen insinööri on joskus sen suunnitellut =) Kyllä se tästä alkaa sujumaan, kun pääsee tekemään lähempää tuttavuutta näiden kulmikkaiden kanssa.

Onkos hyviä vinkkejä, mitä pitäis erityisesti ottaa huomioon, kun curavelliä huolletaan/varustellaan aika pitkää retkeä varten? Tietysti perushuollot tehdään, mutta jotakin joka vaatii erityishuomion. Kiitoksia taasen!

ps. koitan saaha jotakin kuvia projektista jossakin kohti.
Näpertäjä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 09.05.2012 19:32

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja Näpertäjä »

Mitens ois öljynlauhdutin tuohon tudpon ja ööpeen väliin? Tuoko liikaa vastusta, voisin kuvitella että helpottais motin ahdistusta jos kaukaloon valuis väähn viileämpää ööliä?
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Näpertäjä kirjoitti:Mitens ois öljynlauhdutin tuohon tudpon ja ööpeen väliin? Tuoko liikaa vastusta, voisin kuvitella että helpottais motin ahdistusta jos kaukaloon valuis väähn viileämpää ööliä?
Eka pieni tarkennus :P autojen öljynkierrossa ei ole lauhduttimia vaan ainoastaan jäähdyttimiä (ilmastoinnissa on lauhdutin ja ydinvoimaloissa) ja mitä siihen tulee niin turbon öljyn paluuseen sellasta ei kannata laittaa juurikin tuon virtauksen ahdistamisen takia. Putsarin jalkaan vesi jäähdyttimen tilalle jäähdytin lähtö ja siitä putket kennolle. 8-)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eicca_ kirjoitti:Eka pieni tarkennus :P autojen öljynkierrossa ei ole lauhduttimia vaan ainoastaan jäähdyttimiä (ilmastoinnissa on lauhdutin ja ydinvoimaloissa)
Pikkasen Eican vastausta täydentääkseni, pontikkapannussakin on lauhdutin, ei saa unohtaa :)
Lauhduttimella tiivistetään höyryksi muuttunut aine takaisin nesteeksi.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

T3Syncro kirjoitti:
Eicca_ kirjoitti:Eka pieni tarkennus :P autojen öljynkierrossa ei ole lauhduttimia vaan ainoastaan jäähdyttimiä (ilmastoinnissa on lauhdutin ja ydinvoimaloissa)
Pikkasen Eican vastausta täydentääkseni, pontikkapannussakin on lauhdutin, ei saa unohtaa :)
Lauhduttimella tiivistetään höyryksi muuttunut aine takaisin nesteeksi.

Miten saatoin unohtaa pontikkapannun :lol: :lol:
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Eicca_ kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:
Eicca_ kirjoitti:Eka pieni tarkennus :P autojen öljynkierrossa ei ole lauhduttimia vaan ainoastaan jäähdyttimiä (ilmastoinnissa on lauhdutin ja ydinvoimaloissa)
Pikkasen Eican vastausta täydentääkseni, pontikkapannussakin on lauhdutin, ei saa unohtaa :)
Lauhduttimella tiivistetään höyryksi muuttunut aine takaisin nesteeksi.

Miten saatoin unohtaa pontikkapannun :lol: :lol:
Kuva

Tuollainenko? Tulee kuulemma hyvää "akkuvettä" ;)
Näpertäjä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 09.05.2012 19:32

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja Näpertäjä »

Sain =) ja itseasiassahan siellä taitaa olla jo semmonen. Öljypumppuhan on mekaaninen joten ei kai pieni vastapaine haittaa jos ei ole aivan hullun väljä :? Ajattelin vain kun monessa mankissakin on semmonen, nekin on turbotettuja =)
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Noni! Nyt alkaa olemaan lauhduttimet kohillansa :D

Täälläkin nöyryttiin ja rykästiin kaikki JX:n palikat koneeseen ja öljynpaluu pohjaan. Nyt on ikäänkuin originaali esitys ja ei vuoda mistään.

Osaakos kukaan sanoa, että kumpaan ilmaputkeen pitää ilmansuodatin liittää? Eli siellä takakulmassa on pari putkea jotka tulee sieltä ylhäältä ritilästä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja TT| »

mtavi kirjoitti:Noni! Nyt alkaa olemaan lauhduttimet kohillansa :D

Täälläkin nöyryttiin ja rykästiin kaikki JX:n palikat koneeseen ja öljynpaluu pohjaan. Nyt on ikäänkuin originaali esitys ja ei vuoda mistään.

Osaakos kukaan sanoa, että kumpaan ilmaputkeen pitää ilmansuodatin liittää? Eli siellä takakulmassa on pari putkea jotka tulee sieltä ylhäältä ritilästä.
Sulla ilmeisesti alkuperäinen TD Syncro? Toinen on sille "jäähdytyspuhaltimelle" ja toinen ilmanotolle. Käytännössä ei pitäisi olla väliä kummasta otat ilman, jos ovat vielä saman kokoiset.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja redi »

Näpertäjä kirjoitti:Öljypumppuhan on mekaaninen joten ei kai pieni vastapaine haittaa jos ei ole aivan hullun väljä :?
Ei sille öljypumpulle sen suurempaa vastapainetta tule. Ideana nyt on edelleenkin se että öljyn pitäisi päästä mahdollisimman jouhevasti pois turbolta tai tulee ropleemia.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja mtavi »

TT kirjoitti:Sulla ilmeisesti alkuperäinen TD Syncro? Toinen on sille "jäähdytyspuhaltimelle" ja toinen ilmanotolle. Käytännössä ei pitäisi olla väliä kummasta otat ilman, jos ovat vielä saman kokoiset.
On joo alkuperäinen. Aha, eli jossakin olin täälläkin foorumilla näkeneeni sellasen tuulettimen, siitä ilmeisesti kysymys? Meinaan kun toiseen laitoin, niin ei käynyt kone hyvin. Otinkin sitten ilmansuodatinkotelon kokonaan irti letkuista niin pelaa hienosti!

Mitenkäs tuon sähkösen vesipumpun (lisävesipumpun?) toimintakuntoa voisi parhaiten testata?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Apua tarvitaan Syncro AAZ/JX

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

mtavi kirjoitti:
TT kirjoitti:Sulla ilmeisesti alkuperäinen TD Syncro? Toinen on sille "jäähdytyspuhaltimelle" ja toinen ilmanotolle. Käytännössä ei pitäisi olla väliä kummasta otat ilman, jos ovat vielä saman kokoiset.
On joo alkuperäinen. Aha, eli jossakin olin täälläkin foorumilla näkeneeni sellasen tuulettimen, siitä ilmeisesti kysymys? Meinaan kun toiseen laitoin, niin ei käynyt kone hyvin. Otinkin sitten ilmansuodatinkotelon kokonaan irti letkuista niin pelaa hienosti!

Mitenkäs tuon sähkösen vesipumpun (lisävesipumpun?) toimintakuntoa voisi parhaiten testata?
Esim ottamalla liittimen irti siitä pumpun moottorin perästä ja tuomalla sinne sähköä joillain hyppyjohdoilla. Sen pumpun ohjaus tulee moottorin lämmöstä, eli pitäisi kierrättää vettä ainakin silloin, jos kone sammutetaan kuumana.

Minulla on takatuupparissa sille ja jähdyttäjän puhaltimelle erilliset katkaisijat, kun mielestäni rasitin autoa aikanaan polttopuiden kuskaamisen ja maansiirtohommien kanssa.
Vastaa Viestiin