Pidempää välitystä takaveto tölkkiin

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
tölkkki
Pelastaja
Viestit: 104
Liittynyt: 01.07.2015 19:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Pidempää välitystä takaveto tölkkiin

Viesti Kirjoittaja tölkkki »

Morjes. Mulla 1.6td jonka jatkeena on 4 vaihteinen loota. Matkanopeus jää siihen 90 paikkeille kun ei raaski enempää huudattaa. Tarkoitus laittaa 1z tai AHU moottoriksi piristettynä joten nykyinen välitys on aivan liian lyhyt kasvaneelle teholle. Kysymys kuuluukin millä Näihin kannattaa lähteä pidentämään välityksiä että saa reilusti pidemmät?
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Pidempää välitystä takaveto tölkkiin

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Voit aika helposti laskea rengaskoon vaikutuksen.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pidempää välitystä takaveto tölkkiin

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Lootan pohjasta näkee vaihdelaatikon koodin, sitten vaikka tuolta taulukosta katsoo pidemmillä välityksillä olevan lootan, ja etsii sellaisen käsiinsä:

http://vwt3.com/t3-tech/t3-data/t3-gearbox-codes/

Rengaskoon vaikutusta kierroksiin voi puolestaan tarkastella esim. tuolta:

http://www.syncro.ca/tiresize/

Ja sitten on tietty vaihteistoguruja jotka voi vaihdella rattaitakin sopivammiksi, jos ei muu auta.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pidempää välitystä takaveto tölkkiin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Pisimmän vaihteen vaihtaminen onnistuu myös kohtuu vaivalla laatikkoon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Pidempää välitystä takaveto tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

Rengaskoko on varmasti helpoin / edullisin vaihtoehto.

Tällä ei kuitenkaan aivan älyttömyyksiin päästä, joten ehkä 3H 5-v vaihteinen laatikko jossa vähän pitemmät välitykset. Näitä saa siihen ~300€ käytettynä. Sitten kun harrastaminen lähtee vähän käsistä niin kattelee vanhasta bensalaatikosta pitempää perävälitystä (4,57).

Ja sitten homma lähtee vielä pidemmille raitelle, kattelee jo jägeriltä pitempiä perävälityksiä
http://vw-t3-bus-shop.de/en/drive-assem ... ansmission

Sekä isointa vaihdetta
http://vw-t3-bus-shop.de/en/gangradpaar-069-3246

Näillä pääsee vakio rengaskoolla (185/80r14) 100km/h:
28m/s*0,69*4,14 / 2,048 m = 39,08 1/s -> 2345rpm

Vertailuna vakio laatikko (3H)
28m/s*0,82*4,83 / 2,048 m= 54,14 1/s -> 3250rpm

Pidemmällä 4,57 perällä laatikko (3H)
28m/s*0,82*4,57 / 2,048 m= 51,23 1/s -> 3074rpm

Tuolla kaavalla lasket vaikka oman tämän hetkisen tilanteen, sekä muutat tuota renkaan piirin isommalle rengaskoolle (185r14 = Ø0,652 -> p= 0,652*π = 2,048m) niin pääsee jo aika pitkälle harrastelemaan...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pidempää välitystä takaveto tölkkiin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuohon voi tosiaan lisätä sen pisimmän 4/5 vaihteen vaikutuksen myös. Helmpompi itselle ollut vertailla vaikka tuolla http://syncro.ca/tiresize/
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Pidempää välitystä takaveto tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

TT| kirjoitti:Tuohon voi tosiaan lisätä sen pisimmän 4/5 vaihteen vaikutuksen myös. Helmpompi itselle ollut vertailla vaikka tuolla http://syncro.ca/tiresize/
Itse en edes huomannut tuota linkkiä, paljon parempi tuo linkin takaa löytyvä pohja.

Kannattaaki sivuttaa nuo meikäläisen laskelmat :D
Vastaa Viestiin