Etuperän toimivuuden testaus

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
VwMosku
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 25.10.2016 21:46
Paikkakunta: Kiuruvesi

Etuperän toimivuuden testaus

Viesti Kirjoittaja VwMosku »

Voi olla tyhmä kysymys mutta kysytäänpä silti. Kysymys kuuluu: Pystyykö etuperän toimivuutta testaamaan mitenkään? Minustakin tuli viime vuoden puolella tölkkiharrastaja kun hankin oman wbx moottorilla olevan T3 Syncron. Olin tietoinen ostettaessa että auto on pelkästään takavetoinen kun neliveto ei toimi. Epäilys oli että visco on sökönä. Myöhemmin löysin paikalliselta vw harrastajalta hänen mukaansa kunnossa olevan viscon jonka vaihdoin paikalleen. Rempan ja pienen koeajon jälkeen selvisi ettei neliveto pelaa edelleenkään. Viscon myyjä kertoi että tämä hänen myymänsä visco oli huollettu hieman turhan kevyellä Scanian tuulettimen viscoöljyllä ja että tämä kestäisi hyvin tavallisessa urbaani ajelussa mutta ei maastokikkailua. Toisin kuitenkin osoittautui. Visco ei toiminut alkuunkaan... vai pelasiko? Voiko visco olla kunnossa mutta etuperä sökönä? Pystynkö mitenkään tätä testaamaan vai alanko suoraan viscon huoltoon? Uudet viscon huoltovärkit on jo olemassa.
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: Etuperän toimivuuden testaus

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

Perä ilmassa pitäisi tyhjäkäynnillä pysyä tasaisella paikoillaan, mutta kierroksia nostettaessa lähteä ryömimään eteenpäin.
Tuntuu olevan enempi sääntö kuin poikkeus, että rempattu/kunnostettu/tarkistettu osa on paskana, arpana ostettu komponentti voi joskus jopa toimiakin :roll:
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
VwMosku
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 25.10.2016 21:46
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Etuperän toimivuuden testaus

Viesti Kirjoittaja VwMosku »

Caravellix kirjoitti:Perä ilmassa pitäisi tyhjäkäynnillä pysyä tasaisella paikoillaan, mutta kierroksia nostettaessa lähteä ryömimään eteenpäin.
Tuntuu olevan enempi sääntö kuin poikkeus, että rempattu/kunnostettu/tarkistettu osa on paskana, arpana ostettu komponentti voi joskus jopa toimiakin :roll:
Tämän testin minä jo teinkin mutta mitään ei tapahtunut. Toivotaan että tuo vaihtamani visco on ainoastaan paskana.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etuperän toimivuuden testaus

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jos sinulla on se vanha osa nyt irrallaan, niin avaa se ensin ja katso mitä on syönyt. Veikkaan että ainakin pahaa hajua ;) Putsaat ja kokoat oikeilla liemillä ja uusilla tiivisteillä niin eiköhän se veto eteenkin löydä. Tai jos varma haluaa olla niin de-coupler ja jäykkä akseli.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Etuperän toimivuuden testaus

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ihan noin "löysään" viskoon en kyllä yhdessäkään t3:ssa ole törmännyt. Golffeissa kyllä. Itse testaan ottamalla vaikka etupyörän ylös ja käsin sitä kääntämällä kaikin voimin, pitäisi pikkuhiljaa liikkua periksi jos kaikki on ok.

Mutta paljon mahdollista että visko on kunnostettu, ylitäytetty ja lämmittyään pullauttanut tiivisteet, ja nyt viskoöljyt on peräöljyjen jatkona.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Etuperän toimivuuden testaus

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onhan kardaanilla yhteys vaihdelaatikon akseliin?
Minulla on ollut yhdessä syncrossa laatikko, josta ei välittynyt veto kardaanille.
Laatikon nokkakappaleesta puuttui vedon välittävä "holkki".
Vastaa Viestiin