Sivu 1/3

Takapyörän laakerin vaihto?

Lähetetty: 06.06.2012 20:30
Kirjoittaja AT5nok
Takapyörän laakerin stefan mitat:
hillitty kirjoitti:Stefassa on lukemat 48 72 7/9 ja näillä myyjä antoi sopivan.


Ehtiikö kukaan jolla on prässi käytössä vaihtaa Syncroni takapöyrän napaan laakeria ennen 16.6. Jatilan möyrintää?

E: ei siihen prässiä tarvinnutkaan

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Lähetetty: 06.06.2012 21:46
Kirjoittaja TT|
T3Syncro kirjoitti:Ehtiikö kukaan jolla on prässi käytössä vaihtaa Syncroni takapöyrän napaan laakeria ennen 16.6. Jatilan möyrintää?
Kumpi puoli? Nääs tuohon yhteen syncroon vaihdettiin multivanista apparin puolen koko napa. Toinen puoli olis vielä.

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Lähetetty: 06.06.2012 21:49
Kirjoittaja AT5nok
TT| kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Ehtiikö kukaan jolla on prässi käytössä vaihtaa Syncroni takapöyrän napaan laakeria ennen 16.6. Jatilan möyrintää?
Kumpi puoli? Nääs tuohon yhteen syncroon vaihdettiin multivanista apparin puolen koko napa. Toinen puoli olis vielä.
No just apparin puoli tietysti

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Lähetetty: 06.06.2012 21:53
Kirjoittaja TT|
T3Syncro kirjoitti:
TT| kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Ehtiikö kukaan jolla on prässi käytössä vaihtaa Syncroni takapöyrän napaan laakeria ennen 16.6. Jatilan möyrintää?
Kumpi puoli? Nääs tuohon yhteen syncroon vaihdettiin multivanista apparin puolen koko napa. Toinen puoli olis vielä.
No just apparin puoli tietysti
Niinpä tietysti, siihen löytyisi napa joka varmasti syö laakereita :D

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Lähetetty: 06.06.2012 21:54
Kirjoittaja AT5nok
Laitoin ostoilmoituksenkin navasta ehjällä laakerilla...

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Lähetetty: 06.06.2012 22:09
Kirjoittaja AT5nok
TT| kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Ehtiikö kukaan jolla on prässi käytössä vaihtaa Syncroni takapöyrän napaan laakeria ennen 16.6. Jatilan möyrintää?
Kumpi puoli? Nääs tuohon yhteen syncroon vaihdettiin multivanista apparin puolen koko napa. Toinen puoli olis vielä.
Eicca kertoi että sama napa käy molemmille puolille, eli jos sinulla on vasuri, niin voisin ostaa pois

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Lähetetty: 06.06.2012 23:24
Kirjoittaja dmn
Ei tartte prässiä. Just vaihdoin doppeliin ja lähti ihan kevyesti vasaralla naputtelemalla ne laakerit pois.

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Lähetetty: 06.06.2012 23:47
Kirjoittaja AT5nok
Pitää koittaa haalia osat ja jos vaikka saisi vielä vaihdettua ennen Jatilaa...

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Lähetetty: 07.06.2012 18:58
Kirjoittaja jarke
jos on samanlainen kun 2wd ssä niin en ymmärtänyt prässiä kaivata, onnistui ilmankin.

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Lähetetty: 07.06.2012 19:13
Kirjoittaja Eicca_
Juu jos laakeri on "ehjä" niin saa sen tehtyä kyllä ilman prässii, mutta sitten kun se on leipoutunut kunnolla niin ei sitten ihan ajatuksen voimalla liiku. Isoin homma tossa on ehkä saada navan 24mm kannalla olevat pulti auki ja jarruhihnojen alakiinnikkeen pultit irti, vaatii usein kaasupilliä jos ei halua katkaista niitä.

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Lähetetty: 07.06.2012 22:48
Kirjoittaja AT5nok
Pitää alkaa uitaa sinne crc:tä, kun vaan ehdin...

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Lähetetty: 08.06.2012 18:29
Kirjoittaja AT5nok
Lahtaamolta löytyy kuulemma napoja, jos ei lähempää löydy ehjää ja helposti irtilähtevää...

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Lähetetty: 08.06.2012 23:09
Kirjoittaja TT|
T3Syncro kirjoitti:Lahtaamolta löytyy kuulemma napoja, jos ei lähempää löydy ehjää ja helposti irtilähtevää...
Huomenna kokeilen miten irtoo, toinen puoli ainakin irtosi suht helposti.

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Lähetetty: 08.06.2012 23:13
Kirjoittaja AT5nok
TT| kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Lahtaamolta löytyy kuulemma napoja, jos ei lähempää löydy ehjää ja helposti irtilähtevää...
Huomenna kokeilen miten irtoo, toinen puoli ainakin irtosi suht helposti.
Pitää koittaa ehtiä viikonloppuna käydä ekat suihkuttelut tekemässä. Saattaahan tuo nykyinen vielä hetken kestää, mutta ääni on niin ärsyttävä :(

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Lähetetty: 09.06.2012 14:35
Kirjoittaja Eicca_
Eicca_ kirjoitti:Juu jos laakeri on "ehjä" niin saa sen tehtyä kyllä ilman prässii, mutta sitten kun se on leipoutunut kunnolla niin ei sitten ihan ajatuksen voimalla liiku. Isoin homma tossa on ehkä saada navan 24mm kannalla olevat pulti auki ja jarruhihnojen alakiinnikkeen pultit irti, vaatii usein kaasupilliä jos ei halua katkaista niitä.
Hege muokkas että "tarkoitit varmaan 42mm" ei en tarkoittanut, iso napa mutteri on 46mm ja ne neljä millä laakeri pesä on kiinni tukivarressa on 24mm...

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Lähetetty: 09.06.2012 14:49
Kirjoittaja AT5nok
Iso lähtee helposti auki...

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Lähetetty: 09.06.2012 19:37
Kirjoittaja Eicca_
niin lähtee..

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Lähetetty: 09.06.2012 19:50
Kirjoittaja AT5nok
Sillä jatkettavalla vääntövarrella joka minulla on pakissa, kiristin omaani niin että nostin päästä offitunkilla, luulisi toimivan toistepäinkin... takuuehdoissa kiellettiin jatkovarren käyttäminen ;)

Lähtikö Multivanin napa irti?

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Lähetetty: 09.06.2012 20:17
Kirjoittaja TT|
Ei saapunut avain paikalle, joten siellä vielä lepää. Sen verran edisty että sokka irti ;)

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Lähetetty: 10.06.2012 08:36
Kirjoittaja resupekka
Eicca_ kirjoitti:
Eicca_ kirjoitti:Juu jos laakeri on "ehjä" niin saa sen tehtyä kyllä ilman prässii, mutta sitten kun se on leipoutunut kunnolla niin ei sitten ihan ajatuksen voimalla liiku. Isoin homma tossa on ehkä saada navan 24mm kannalla olevat pulti auki ja jarruhihnojen alakiinnikkeen pultit irti, vaatii usein kaasupilliä jos ei halua katkaista niitä.
Hege muokkas että "tarkoitit varmaan 42mm" ei en tarkoittanut, iso napa mutteri on 48mm ja ne neljä millä laakeri pesä on kiinni tukivarressa on 24mm...
[pilkunviilaus]Korjataan tuohon vielä sen verran, että iso mutteri on 46 mm kannalla.[/pilkunviilaus]

Sellainen työturvallisuuteen liittyvä varoitus, että tarkkana kun kiristää isoa mutteria. Itse vedin ne kiinni metrisellä varrella roikkuen aika lujasti takakenossa varren päässä. Eiköhän sitten päässyt hylsy lipsahtamaan pois matalan mutterin päältä ja lämähdin täysillä selälleen lattialle. Toivuttuani tilanteesta huomasin, että kolmion mallinen autopukki oli noin 30 cm päässä niskastani siinä kaatumiskohdan vieressä lattialla. Kunnon amatöörimoka täytyy sanoa, enkä edes selustaani varmistanut lipsahduksen varalta...Onneksi selvisin turvonneella kyynärpäällä. Jatkovarsi on siitä hyvä, että ei tarvitse kammeta niin pirusti kiinni kun varsi tekee työt puolesta.