Takapyörän laakerin vaihto?

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Takapyörän laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Takapyörän laakerin stefan mitat:
hillitty kirjoitti:Stefassa on lukemat 48 72 7/9 ja näillä myyjä antoi sopivan.


Ehtiikö kukaan jolla on prässi käytössä vaihtaa Syncroni takapöyrän napaan laakeria ennen 16.6. Jatilan möyrintää?

E: ei siihen prässiä tarvinnutkaan
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:Ehtiikö kukaan jolla on prässi käytössä vaihtaa Syncroni takapöyrän napaan laakeria ennen 16.6. Jatilan möyrintää?
Kumpi puoli? Nääs tuohon yhteen syncroon vaihdettiin multivanista apparin puolen koko napa. Toinen puoli olis vielä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Ehtiikö kukaan jolla on prässi käytössä vaihtaa Syncroni takapöyrän napaan laakeria ennen 16.6. Jatilan möyrintää?
Kumpi puoli? Nääs tuohon yhteen syncroon vaihdettiin multivanista apparin puolen koko napa. Toinen puoli olis vielä.
No just apparin puoli tietysti
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:
TT| kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Ehtiikö kukaan jolla on prässi käytössä vaihtaa Syncroni takapöyrän napaan laakeria ennen 16.6. Jatilan möyrintää?
Kumpi puoli? Nääs tuohon yhteen syncroon vaihdettiin multivanista apparin puolen koko napa. Toinen puoli olis vielä.
No just apparin puoli tietysti
Niinpä tietysti, siihen löytyisi napa joka varmasti syö laakereita :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Laitoin ostoilmoituksenkin navasta ehjällä laakerilla...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Ehtiikö kukaan jolla on prässi käytössä vaihtaa Syncroni takapöyrän napaan laakeria ennen 16.6. Jatilan möyrintää?
Kumpi puoli? Nääs tuohon yhteen syncroon vaihdettiin multivanista apparin puolen koko napa. Toinen puoli olis vielä.
Eicca kertoi että sama napa käy molemmille puolille, eli jos sinulla on vasuri, niin voisin ostaa pois
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ei tartte prässiä. Just vaihdoin doppeliin ja lähti ihan kevyesti vasaralla naputtelemalla ne laakerit pois.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pitää koittaa haalia osat ja jos vaikka saisi vielä vaihdettua ennen Jatilaa...
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Viesti Kirjoittaja jarke »

jos on samanlainen kun 2wd ssä niin en ymmärtänyt prässiä kaivata, onnistui ilmankin.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Juu jos laakeri on "ehjä" niin saa sen tehtyä kyllä ilman prässii, mutta sitten kun se on leipoutunut kunnolla niin ei sitten ihan ajatuksen voimalla liiku. Isoin homma tossa on ehkä saada navan 24mm kannalla olevat pulti auki ja jarruhihnojen alakiinnikkeen pultit irti, vaatii usein kaasupilliä jos ei halua katkaista niitä.
Viimeksi muokannut Eicca_, 09.06.2012 14:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: tarkoitit varmaan 42mm ei kun 24mm
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pitää alkaa uitaa sinne crc:tä, kun vaan ehdin...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Lahtaamolta löytyy kuulemma napoja, jos ei lähempää löydy ehjää ja helposti irtilähtevää...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:Lahtaamolta löytyy kuulemma napoja, jos ei lähempää löydy ehjää ja helposti irtilähtevää...
Huomenna kokeilen miten irtoo, toinen puoli ainakin irtosi suht helposti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Lahtaamolta löytyy kuulemma napoja, jos ei lähempää löydy ehjää ja helposti irtilähtevää...
Huomenna kokeilen miten irtoo, toinen puoli ainakin irtosi suht helposti.
Pitää koittaa ehtiä viikonloppuna käydä ekat suihkuttelut tekemässä. Saattaahan tuo nykyinen vielä hetken kestää, mutta ääni on niin ärsyttävä :(
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Eicca_ kirjoitti:Juu jos laakeri on "ehjä" niin saa sen tehtyä kyllä ilman prässii, mutta sitten kun se on leipoutunut kunnolla niin ei sitten ihan ajatuksen voimalla liiku. Isoin homma tossa on ehkä saada navan 24mm kannalla olevat pulti auki ja jarruhihnojen alakiinnikkeen pultit irti, vaatii usein kaasupilliä jos ei halua katkaista niitä.
Hege muokkas että "tarkoitit varmaan 42mm" ei en tarkoittanut, iso napa mutteri on 46mm ja ne neljä millä laakeri pesä on kiinni tukivarressa on 24mm...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Iso lähtee helposti auki...
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

niin lähtee..
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Sillä jatkettavalla vääntövarrella joka minulla on pakissa, kiristin omaani niin että nostin päästä offitunkilla, luulisi toimivan toistepäinkin... takuuehdoissa kiellettiin jatkovarren käyttäminen ;)

Lähtikö Multivanin napa irti?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takapyörän laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei saapunut avain paikalle, joten siellä vielä lepää. Sen verran edisty että sokka irti ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Takapyörän laakerin vaihtajaa?

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Eicca_ kirjoitti:
Eicca_ kirjoitti:Juu jos laakeri on "ehjä" niin saa sen tehtyä kyllä ilman prässii, mutta sitten kun se on leipoutunut kunnolla niin ei sitten ihan ajatuksen voimalla liiku. Isoin homma tossa on ehkä saada navan 24mm kannalla olevat pulti auki ja jarruhihnojen alakiinnikkeen pultit irti, vaatii usein kaasupilliä jos ei halua katkaista niitä.
Hege muokkas että "tarkoitit varmaan 42mm" ei en tarkoittanut, iso napa mutteri on 48mm ja ne neljä millä laakeri pesä on kiinni tukivarressa on 24mm...
[pilkunviilaus]Korjataan tuohon vielä sen verran, että iso mutteri on 46 mm kannalla.[/pilkunviilaus]

Sellainen työturvallisuuteen liittyvä varoitus, että tarkkana kun kiristää isoa mutteria. Itse vedin ne kiinni metrisellä varrella roikkuen aika lujasti takakenossa varren päässä. Eiköhän sitten päässyt hylsy lipsahtamaan pois matalan mutterin päältä ja lämähdin täysillä selälleen lattialle. Toivuttuani tilanteesta huomasin, että kolmion mallinen autopukki oli noin 30 cm päässä niskastani siinä kaatumiskohdan vieressä lattialla. Kunnon amatöörimoka täytyy sanoa, enkä edes selustaani varmistanut lipsahduksen varalta...Onneksi selvisin turvonneella kyynärpäällä. Jatkovarsi on siitä hyvä, että ei tarvitse kammeta niin pirusti kiinni kun varsi tekee työt puolesta.
Vastaa Viestiin