Sivu 1/1

T3 jarrupoljin löysä

Lähetetty: 15.02.2017 11:52
Kirjoittaja Ipu
Hellurei!

Ajoneuvo: T3 1990 transporter, Koneena 1.6Td, eli olisko JX.
Vika: jarrupoljin löysä. Ottaa vasta ihan lopussa jäykän tuntuman. Auton ollessa käynnissä nopeasti pumppaamalla saa polkimeen tuntuman, mutta pidettäessä painetta polkimella tuntuman saatua, poljin painautuu pikkuhiljaa ihan pohjaan asti. Jarrut toimii, mut ei uskalla ajaa.

Kuulostaa aika "perus" jarruvialta. Laitankin tänne kysymyksen, josko tähän olisi jokin selkeä vastaus että mikä siellä on rikki ja missä?
Jarrunestettä on säiliössä vähintään MIN-merkkiin asti.

Kiitos jo etukäteen!

Ps. Pitäisi tehdä tuonne käyttäjien ajoneuvot osioon pieni esittely omasta tölkistämme, vaikka ihan perus transporter kyseessä onkin. Tarkoitus on kuitenkin pitää auto päivittäisessä normaaliajossa, niinkuin se tälläkin hetkellä on.

Re: T3 jarrupoljin löysä

Lähetetty: 15.02.2017 12:07
Kirjoittaja Sinky
onko hajua koska on nesteet vaihdettu/ilmattu?
Periaatteessa saattaisi olla ilmaa ja sitä kautta kondensaatio vettä päätynyt järjestelmään.

Re: T3 jarrupoljin löysä

Lähetetty: 15.02.2017 12:14
Kirjoittaja Ipu
Viime kesänä tehty takajarruremppa jolloin ilmattu. Jarrut toiminu moitteetta siitä lähtien, nyt yhtäkkiä meni tuollaiseksi. Toki nesteitten vaihto ja ilmaus voisi tulla kysymykseenkin. Se ei vaan ole sellainen ilman tuntuinen, vaan ennemminkin sellainen ihan löysä..

Re: T3 jarrupoljin löysä

Lähetetty: 15.02.2017 12:45
Kirjoittaja Wutec
Sama ongelma oli, jarrupääsylinterissä sisäinen vuoto eli ulospäin ei vuotanut ollenkaan. Uudella sylinterillä jarrut pelitti taas kuten kuuluu. Nesteet tietenkin uudet koko linjastoon.

Re: T3 jarrupoljin löysä

Lähetetty: 15.02.2017 14:23
Kirjoittaja Ipu
Vähän tuota jarrupääsylinteriä epäilin.
Missä se sijaitsee ja kuinka iso homma vaihtaa?
Lirahtaako sieltä nesteet kuinka pahasti avattaessa?

Re: T3 jarrupoljin löysä

Lähetetty: 15.02.2017 16:49
Kirjoittaja AT5nok
Ipu kirjoitti:Vähän tuota jarrupääsylinteriä epäilin.
Missä se sijaitsee ja kuinka iso homma vaihtaa?
Lirahtaako sieltä nesteet kuinka pahasti avattaessa?
Sylinterin sisäiseltä vuodolta kuullostaa. Myös takajarrujen säädön toimimattomuus saattaa aiheuttaa "löysyyttä" polkimeen, eli työsylinterin ensin pitää puristaa kengät ensin rumpuun kiinni.
Takajarrut kannattaa säätää aina välillä, vaikka siellä on automaattisäätö. Säätä tapahtuu jarrukilvessä olevan reiän kautta esim tasapää meisselillä.
Pääsylinteri on mittariston takana, löydät sen avaamalla mittariston päällä olevan kotelon.
Voit laskea säiliön tyhjäksi jarrun ilmausruuvin kautta, jolloin ei pahemmin pitäisi lorahtaa lattialle.