Voimansiirron resonointi ja tärinä

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja Mic_Coo »

Otsikon mukainen ongelma. Voimansiirto tärisee ja resonoi niin maan pe****eesti!! Tähän voisi koota syitä / paikkoja mistä tuota etsiä.

Tähän mennessä tutkittu;

- Moottorin ja vaihteiston tukikumit, (uusittu)
- Vaihdelaatikon ja etuperän linjaus
- Renkaat, vaihdettu alkuperäiskoon rengastus
- Kardaani, ristikot ja värinäkumi uusittu


Tärinä on ollut ks. Syncrossa aiemmin, tosin esiintynyt tietyssä nopeudessa ja sitten lakannut. Nyt tärinä alkaa heti ja kestää, kestää ja kestää. Nopeutta kun nostaa niin alkaa rattiinki tuntumaan..

Kertokaas arvon toverit mielipiteitä ja lissää vinkkejä mitä vielä tarkistaa/korjata.
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Jones2
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 29.01.2014 08:53

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja Jones2 »

Mun autossa tärinä loppui etuvetarin ulkonivelen vaihtoon, siis nivelet syyniin.
jones
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja Joker »

Toinen ääni vetareille. Jos ei ole niille mitään tehnyt, suosittelen purku-tarkistus-rasvaus-uusikumi operaatiota, tulee kummasti lisää aikaa niille ja ei tarvitse alkaa vetonivel rulettiin lähitulevaisuudessa.
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja Mic_Coo »

Vetonivelille ei ole kyllä tehty yhtikäs mithän. Otetaanpa ne syyniin seuraavaksi. Voiski kokeilla että jättää ulkopään paikalle ja käypi lenkin ajamassa. Omassakin Doppelissa samantyylistä resonointia ja ainaki suojakumien väristä päätellen on originaalit vielä pakoillaan.

Kerrotaanpa kuulumiset puolenviikon paikkehilla kun remppa tehty että vaikuttaako...
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jos on alkuperäset ehjät kumit, niin älä vaihda. Uudet ei tunnu kestävän juuri mitään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Jones2
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 29.01.2014 08:53

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja Jones2 »

Samaa mieltä TT:n kanssa, uudet "kumit" kestää muutaman vuoden siistinä. Etunivelien ulommaiset "kumit" on jotain muoviseosta, näyttää pitkään hyvälle, mutta sitten poksahtaa nopeasti. ( ekan rikkoutumisen ja toisen rikkoutumisen huomaamisen välillä noin kuukausi ) Vanhat lienee oikasti kumia ja paksut, uudet jotain ihan muuta.
jones
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja Mic_Coo »

Tässä resonoivassa syncrossa kumit on näkyy joskus vaihdettu. Doppelissa kummatki kumit alkuperäiset,(onneksi vielä hyväkuntoiset),ja ovat tosiaanki ihan erituntuiset kuin nämä toisen jo kerran vaihdetut. Ja näissä vaihdetuissaki näkyy jo selvää kulumaa palkeitten välissä. Osittin johtunee korosarjasta koska palkeet näkyy hiertää toisiaan vasten jyrkemmän nivelkulman takia. Syncroon myös vaihdettu Konin heavytruck iskarit busschmiedeltä ja jyrkkyys kasvoi enemmän auton noustessa....alan vahvasti myös itse olla nivelien kannalla syynä tärinään ja resonointiin. Kuulemma toisen puolen nivel ääntää hiljaisessa ajossa ja on rutissu välillä jyrkkään käännettäessä. Vahvistan vielä tämän tutkittuani asiaa tarkemmin.
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
anttipee
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 01.05.2012 11:55
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja anttipee »

Sisempi nivel aiheuttaa todella voimakasta tärinää/kolinaa pienelläki vedolla. Minun autosta niveltä piti ihan huolella tutkia, että paljastui syylliseksi
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja Mic_Coo »

Nonniin. Nyt on purettu ja otettu syynille se etupää ja kyllä te arvon tölkkitoverit oikeilla jäljillä olitte. Oikealta puolelta vetonivelen sisäpäässä sisemmässä koolissa puolivälillä isot kulumat ja samalta puolelta ulommasta vetonivelestä sisäkooli kuula uran kohdalta halki. Liittäisin tähän muutaman valokuvan mutta edelleenkään tekninen atk osaamiseni ei sitä salli. :roll: :lol:

Lopputuloksena siis, Ulompi vetonivel korvattu uudella GKN- nivelenä ja huomenna sisäpään nivel tilaukseen. Todennäiköisimmin tärinä ja resonointi loppuu tähän..
ulompi
ulompi
Ulompinivel.jpg (2.69 MiB) Katsottu 3802 kertaa
sisempi
sisempi
Sisempi nivel.jpg (2.87 MiB) Katsottu 3802 kertaa
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Avatar
Moose
AktiVWisti
Viestit: 231
Liittynyt: 23.02.2012 20:58
Paikkakunta: Kälviä

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja Moose »

Tästä otan seuraavan vinkin omassa vian etsinnässä. Rahaa palanut, mutta tärinän syy vielä löytymättä omassa syncrossa
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Moose kirjoitti:Tästä otan seuraavan vinkin omassa vian etsinnässä. Rahaa palanut, mutta tärinän syy vielä löytymättä omassa syncrossa
Oliko visco jo huollettu/vaihdettu?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Moose
AktiVWisti
Viestit: 231
Liittynyt: 23.02.2012 20:58
Paikkakunta: Kälviä

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja Moose »

ei huoltoa tai vaihtoa

Lankun ja tunkin kanssa testattu toimivuus.
Syncro ollut piha "koristeena" suurimman osan talvesta. Josko sitä kohta taas innostuis volkkareista :oops:


edit: kardaanin nivelet vaihdettu ja tasapainoitettu -> ei vaikutusta
Eteen oikealle sisempi vetonivel vaihdettu rikkonaisen suojakumen innostamana. Ongelma oli nivelessä, nyt kulkee ilman tärinöitä.
Viimeksi muokannut Moose, 04.01.2020 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Suurimmat tärinät tulee tietenkin kardaanista eli joku nivel kun hajoaa niin aika epäkeskeinen ja täristävä vehe on käskssä. Tärisee 40-60kmh välityksistä riippuen ja seuraavan kerran sitten tuon kertoimena.
Vastaa Viestiin