vaihteisto ongelmia

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Jari1996
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 15.08.2016 11:13

vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jari1996 »

Nyt on minulla ja syncrolla tullut yhteistä taivalta pari kuukautta. Aluksi vaihteistossa ei ollut ongelmia, paitsi että 2 vaihde ei aina mennyt helposti sisään ja oli kakkosen ja geen "välillä".

Puolitoista viikkoa sitten pakki jäi jumiin ja keppiä nitkuttelemalla ja autoa ryntäyttämällä lähti yleensä pois. Tänään kävin isolla kirkolla ja ajoin auton taskuparkkiin ja pakkia ei enää löytynytkään.

Viimein sain pakin päälle n. 20min vääntelyn jälkeen ja huomasin että kepissä on jonkin verran pystysuunnassa välystä ja kaikki muut vaihteet löytyy helposti. Tosin koko vaihdekaavio on siirtynyt kuskia kohden sekä kolmonen on melkein kojelaudassa kiinni.

Mitä tehdä. Kaipaisin "kädestäpitäen" neuvoja.

Terveisin Jari

Ps. Toivottavasti kukaan foorumilainen ei nähnyt minun tuskailevan siilinjärvellä tummansinisen syncron ratissa :)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Puslien uusintaahan tuo tuntuis kaipaavanan, keppiin ja varmaan siirtäjätankoihin. Sen jälkeen voi joutua säätämäänkin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarmoartturi57
Vasta alkaja
Viestit: 7
Liittynyt: 18.01.2015 20:34

Re: vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja jarmoartturi57 »

Kato ettei oo vaihekeppi menossa juuresta poikki!Ainakin itellä oli jo kertaalleen hitsattu!!Nyt kahteenkrtaan!!!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo yllä mainitut kuulostaa järkeviltä itselläkin ollut jonkun aikasemman paikkaama keppi johon oli tungettu rauta tanko sisään ja saumat petti uudestaan ja sitä sai hämmentää erittäin mielenkiintoisin liikein kun pyöri alhaalta minne sattu. Ja kyllä nuo vaihde vivustotkin tarpeeksi väljänä tekee tosi outoja. Mutta onneks kuullostaa siltä että laatikko sentään ehjä.
Ai niin ja sitten kannattaa katso hieman mihin asentoon sen kepin hitsaa jos tälle ratkasulle päätyy itse hitsasin sen niin että se ei olisi tiellä jos edessä istuu kolem tosin en laittanut sitä tarpeeksi eteen joten kun sitten emäntä halus ajaa niin se olikin aika lailla penkisä kiinni kun se veti jakkaran eteen.
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja pasi »

Komppaan edellisiä kommentoijia - tarkista kepin juuri. Tuo kolmosen löytyminen kojelaudasta kuulostaa samalta kuin mitä mulle kävi juuri ennen kuin koko keppi jäi käteen.
Osku kirjoitti: Ai niin ja sitten kannattaa katso hieman mihin asentoon sen kepin hitsaa....
Minä unohdin ajatella tuota. Nyt se on takuulla tiellä kun edessä istuu kolme ;)
Jari1996
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 15.08.2016 11:13

Re: vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jari1996 »

Ei ollut keppi katki. Kepin juuren puslissa lievää välystä muttei pahasti.

Suurin ongelma näkynee kuvassa. Mitenkäs tuommoisen vian korjaisi? Lattarautapatentti? Hitsaamaa ei viittis alkaa kun oma hommansa loota irrottaa.
Liitteet
WP_20161101_001.jpg
WP_20161101_001.jpg (1.17 MiB) Katsottu 2402 kertaa
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja Osku »

Hitsata sitä ei oikein voi on sellasta köykämiiniä muistaakseni (korjatkaa jos olen väärässä), joten vaihtoehdoksi jää ottaa tuki uudelleomatekoselle korvakkeelle olemassa olevista pulteista tai porata ja kierteyttää omat pultit, olettaen että ei lähde purkamaan laatikkoa.
Itse ehkä leikkaisin loputkin korvakkeesta pois ja tekisin paikalle kierteen johon asentaisin lyhyen silmukkaruuvin (http://www.dutyhook.eu/bolt/bolt-eye/m1 ... 44-a4.html). Voisi olla helpoin ratkaisu, tosin tarkistasin ensi hieman että materiaali riitäää tuohon että ei mene ainakaan suuresit kuoren läpi. Lisäksi varautuisin siihen että menee ja olisin valmiina vadilla koppaaamaan tilanteen. koska jos menee niin sitten vaan kuplan lohko liimaa pultiin ennen paikalleen ruuvausta niin tulee tiivistä. Pistin tohon M10 silmukkaruuvin linkin mutta voisi ehkä M8 olla parempi. Kierteet on helppo tehdä alumiiniin joten jos ei mene kuoresta läpi homma on tosi helppo ja vaikka meniskin niin siten meni vaan laatikon öljyt vaihtoon. Hankalin homma lienee saada porattua oikeaan kohtaan ja kulmaan.
Niin ja voihan sen silmukka ruuvin korvata jollain omalla kierretangon pätkän ja mutterin yhteen hitsatulla taideteoksella, jos ei malta tilailla tai hakea ja Kemppiläistä kuumaliimaa löytyy.
Vastaa Viestiin