Takapyörä laahaa, jarru sökö?

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
oltsu
Vasta alkaja
Viestit: 3
Liittynyt: 21.09.2016 21:05

Takapyörä laahaa, jarru sökö?

Viesti Kirjoittaja oltsu »

VW T3 Caravelle CL 1.6 TD vm 1989.
IMG_3052.JPG
IMG_3052.JPG (2.35 MiB) Katsottu 2214 kertaa
Katsastuksessa todettiin että oikea takapyörä laahaa. Leima tuli, katsastusmies kuitenkin kehotti hoitamaan kuntoon. Samalla huomautti oikean vetonivelen revenneestä suojakumista.

Vein sitten auton korjaamoon jossa vaihdettiin koko vetonivel mutta sanottiin että pyörän laahaamista ei havaittu. Nyt kuitenkin tilanne on pahentunut koska pyörä päästää ääntä ajossa (ulisee) ja kuumenee niin että ihan haiseekin pahalle. Hämmentää se, että korjaamolla pyörä ei heidän mukaansa laahannut.

Eikös tämä vika nyt ole siellä rumpujarrussa? Onko kokemuksia vastaavasta, mikä siellä on hajalla, mitä kaikkea on pitänyt uusia?

Onko Turun seudulla jotain T3 eksperttiä? Tai ylipäänsä etelä-Suomessa? Oma aika ei nyt ikävä kyllä riitä harrasteluun joten johonkin tuo pitäisi viedä hellään käsittelyyn. Tai vaihtoehtoisesti jos joku tölkkifoorumilainen haluaa ostaa ton minulta pois kuleksimasta niin voin myydä asevelihintaan ;).

Kiitos jo etukäteen kommenteista!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Takapyörä laahaa, jarru sökö?

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Ei ole mahdollista että korjaamo ei tajua jos jarru laahaa! Vaihda korjaamoa! Ei ole iso juttu vaikka joutuisi vaihtamaan kaikki sisuskalut. Toimenpide ei vaadi erityistä T3 osaamista, koska jarru on lähes samanlainen kaikissa rumpujarrullisissa autoissa.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Takapyörä laahaa, jarru sökö?

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Joo kyllä jarrun laahaamisen huomaa taatusti jos ottaa autosta nurkan ylös. Takajarruhomma on tosiaan simppeli operaatio kuten jo mainittiinkin eikä osatkaan mahdottomia maksa. Voisiko kyseessä olla pyöränlaakeri? Kun pyörä on ilmassa ja sitä pyörittelee eikä jarru ahdista, niin laakeri voi olla hyvinkin loppu vaikka se ei käsin pyöritellessä ääntä pitäisikään.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörä laahaa, jarru sökö?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pyöriikö rengas vapaasti ylösnostettuna?
Onko sivusuunnassa klappia?

Jarrussa on "automaattinen säätö", jota pääsee itsekkin säätämään jarrukilvessä olevasta reiästä esim ruuvarilla.
Kuva

Turun suunnalla vaikuttaa nimimerkki DMN, koita vaikka YV:llä vihjaista, jos hän ei ole huomannut tätä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takapyörä laahaa, jarru sökö?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Oireet viittaisi kyllä pyöränlaakeriin, joten korjaamolla rengas ilmassa on voinutkin pyöriä vapaasti, ja hetki sen jälkeenkin. Sitten ajossa klonksahtaa taas vinoon ja kengät ottaa rumpuun. Siellä voi tuon seurauksena olla napakin väljä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Takapyörä laahaa, jarru sökö?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Laakeria minäkin veikkaisin, koska kerran vuodessa säädän Tölkin takajarrujen kengät kiinni rumpuihin. Koskaan en ole kuullut että säätö olisi ollut ylitehokas.

Rengas irti maasta ja kokeilemaan paljonko se heiluu
Vastaa Viestiin