This thread is a good place to mention that a universal diesel cat will quiet the exhaust better than any muffler I have used. The difference is remarkable.
Vapaa suomennus: Yleismallin diesel katalysaattori vaimentaa ääntä paremmin kuin mikään varsinainen äänenvaimennin. Ero on huomattava.
Onko tähän kommentteja?
Ei kai katsastajalla ole mitään sitä vastaan, että on lisätty katalysaattori autoon jossa sitä ei vaadita? Vaikuttaako päästömittauksen kriteereihin jotenkin tms?
En oleta että pelkästään katin lisäämisellä melutaso yleisesti vähenisi. Mutta tämä yksi juttu muiden joukossa kenties?
Kyllä katin virtausvastuksessa täytyy melutehoa muuttua lämmöksi ja luultavasti yhtä suurta virtausvastusta ei äänenvaimentimiin haluta tehdä. Eli varmaan toimii vaimentimena, eikä ole huono idea tuo katti muutenkaan.
Mulla on takapotku jx tölkissä tollanen paikoillaan. Samanlaista mekkalaa se piti. Mutta tässä muutama päivä sitten näin aika hiljaisen jx:n, oli origgis coachi, missä se oli vielä se alkuperäinen äänivaimennettu moottorin alasuoja paikoillaan.
Mulla oli rosteripönttö siinä ja siinä, että mahtui desibelirajoihin. TDI-konversio ilman mitään suojapeltejä siis autona. Enpä lähtisi suoralla putkella yrittämään.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
ketsa kirjoitti:Kyllä katin virtausvastuksessa täytyy melutehoa muuttua lämmöksi ja luultavasti yhtä suurta virtausvastusta ei äänenvaimentimiin haluta tehdä. Eli varmaan toimii vaimentimena, eikä ole huono idea tuo katti muutenkaan.
Niin, polttoaineen kulutustahan tuo lienee lisää hieman. Onko Ketsasta kuoriutumassa luonnonsuojelija vai näetkö jotain muita hyviä puolia katissa?
Eikö se ole matkustamista kuskin paikallakin tavallaan. Ei viitsi pelkästään ajomukavuudesta puhua kun auto kulkee niin kivasti että tuntee kuskin paikallakin olonsa matkustajaksi. Vai onko se vain se sivutuuli ja Katri-Helena ilmiö.
Noh, tässä vaiheessa jää ainakin laittamatta katti. Mutta jos joku hyvin sen puolesta puhuu niin viimeistään sitten kun tarvii pakoputkistolle jotain tehdä.
Ihan normi JX vaimentimella olevat TDI-koneet on kyllä olleet sen verran vaimeita pakoääniltään ettei ole tullut mieleen lisää tuketta laittaa pönttöön.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Tuomo Lehmikangas kirjoitti:Eikö se ole matkustamista kuskin paikallakin tavallaan. Ei viitsi pelkästään ajomukavuudesta puhua kun auto kulkee niin kivasti että tuntee kuskin paikallakin olonsa matkustajaksi. Vai onko se vain se sivutuuli ja Katri-Helena ilmiö.
Kuskin paikalle ei kantaudu liikaa melua suoralla putkella, mutta saahan sinne matkalle laittaa niin monta "jarrua" kuin haluaa.
JX pöntöissäkin on eroa, jotkut ovat läpivirtaavia ja joissakin on tulppa puolivälissä.