Varhaistölkin WBX-konehuoneen ihmettelyä

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
leposima
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 04.02.2014 13:49

Varhaistölkin WBX-konehuoneen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja leposima »

Oli ostin kymmenkunta vuotta sitten 83 mallin projektitölkin, aikalalla purettuna. Nyt kädet taskussa olon jälkeen ois aika laittaa se liikenteeseen. Koska se ei ole minun aikaan ollut nipussa pitää kysellä hieman tyhmiä:

1) Pakoputken suojapellin päädyissä on parit ruuvin reijät. lisäksi korin puolella. Mitä niihin tulee? https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg (kuvassa suunnilleen keskellä)

2) konehuoneessa, perän puolella on parissa kohtaa muutamat pultinreijät. Mitähän niissa kuuluis killua? https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg

3) Kuuluuko paisuntosäiliö olla pelkästään pakoputken suojapellin varassa? Uudemmassa tölkissä oli paisarissa oikeen ruuvinreiät. Kuvassa näkyvä metallipantahässäkkä on vähän turn-off https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg

4) Miten/mistä pakoputken pönttö tukeutuu moottoriin? Tuskin se pelkästään laippojen pinnapulttien varassa on? Uudemmassa tölkissä oli moottorin kannakeraudassa paikat johon noi kuvassa näkyvät kannakkeet tulevat kiinni, mutta varhaisemmassa pönttökin on eri mallinen, joten ei voi soveltaa noita uudempia. Ei viittis taas metallipannalla viritellä roikkumaan. Lisäksi pinnapultit pitäis taikoa tohon jotenkin. Poraa 10mm reijät ja hitsaa 8mm kierretangotpätkät siihen? https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg

5) Tyhjennetäänkö vaihteistoöljy tästä 17mm kuusiopropusta? Hylsy paikalla kuvassa. Läväytin pari kertaa kosaanilla kuumaksi ja irrotusöljyä perään. Ei auennu vielä mutterimopollakaan.. Kuuluu kytkimen nostamisessa sen verran iljettävää ääntää vaihteistosta, että vois vaihtaa öljyt.. https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg

6) Pitäiskö noiden sivuoven saranoiden hakasten olla tuon nokan takana? Voikohan tuota säätää jotenkin? Menee vähän vammasesti ovi kiinni. https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Varhaistölkin WBX-konehuoneen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Vähän on aikaa jo vierähtäny näistä kysymyksistä mutta vastaampa pariin.

1, Uudemmissa syncroissa noihin reikiin tulee peltiset suojalevyt molemmin puolin konetta.

2, ei tietoa.

3, ainakin uudemmissa ei tainnut olla kummempaa kiinnitystä.

5. Tyhjennysproppu on tosiaan tuo.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Varhaistölkin WBX-konehuoneen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Osku »

2 siis jos tarkoitat tota lätkää missä ruuvin reijät siitä roikku diesel mootori, jos se taka pellin reikä niin en ihan varmaksi sano mutta on joko paisuntasäiliön ruuvinreikä tai lohkolämmitimen kiinnitys reikä.
leposima
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 04.02.2014 13:49

Re: Varhaistölkin WBX-konehuoneen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja leposima »

Okei kiitti vastauksista :) Vaihteistoöljyt tosiaan tuli ulos sieltä. Piti pari kertaa vetää kaasulla lämpimäks ja metrisellä metalliputkella vääntämällä lähti.
Korjausoppaassa ei kerrottu paljon vaihteistoöljyä pitää laittaa ja mistä reijästä?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Varhaistölkin WBX-konehuoneen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kyljessä on toinen proppu siitä täytetään sisään niin paljon öljyä kunnes öljy on reijän tasalla, ja auton pitäisi olla noin vaaterissa tuota toimenpidettä varten eli jos pelkkä perse ylhäällä niin nostele keulaa kans niin paljon että on kutakuinkin suorassa, tai jos korkea syncro niin tee kun auto on pyörillä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Varhaistölkin WBX-konehuoneen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ja kummasti auttaa öljyn valutusta laatikkoon, kun on sopiva letkunpätkä ja suppilo(tai sovite öljypulloon) ja rengasaukosta valuttelee öljyn.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
leposima
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 04.02.2014 13:49

Re: Varhaistölkin WBX-konehuoneen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja leposima »

Kiitos vinkeistä. Täyttöproppuun pääsi onneksi pitkällä jatkovarrella käsiksi pyöränaukosta niin sai avattua. Ruuttasin muutaman litran reijästä ja pitää laittaa lisää, kun saa auton ajettua tasaselle.

Löysin varastosta noita suojapeltejä ja niiden mysteeri on nyt ratkaistu, samoin ilmansuodatin löytyi niin se miehitti parit reijät..

Pakoputkeen sain uudet pinnapultit kun porasin vanhojen päälle 6.5mm reijät ja tein kierteet ja katkasin pulteista siihen pinnapultit. Ei menny ihan keskelle ku käsiporalla tein niin piti vähän vinguttaa pakosarjan laippaa, että meni kiinni. Toivottavasti pitää sen verran, että menee päästöistä läpi..

Vielä kun se romu lähtis käyntiin.. Sain sen aluksi käymään kaasua polkemalla, sitten sekin loppui. Starttipilotilla kävi hetken, mutta sitten ei enää silläkään. En tiedä katosiko kipinäkin sitten. Vaihdoin uudet tulpat, mutta ei vaikutusta. bensapumppu on uusittu hiljattain, mutta vaihtaa varakoneesta päikseen, jos olisi siinä ongelma..

Tietääkö joku katkaiseeko kaasarin solenoidi polttoaineen vai tyhjäkäynti-ilman virtauksen? Pitänee varmaan leikellä uudet imusarjan tiivisteet, mikäli ois vuotoa niissä tai jotain..
Vastaa Viestiin