Sivu 1/2

Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 10:50
Kirjoittaja Osku
Terve otin tossa just öljyt ulos T3 syncron laatikosta. Laatikko on toiminut moitteetomasti mutta öljyjen perusteella homma ei kuitenkaan ole kunossa eli öljy tulpassa metalli hippuja ja metallihohto öljyt sisällä :cry: . Eli kuinka syvälle joudun laatikkon itseni tunkemaan jotta pääsen todenäköiseen ongelmaan käsiksi ja mikä se olisi?
Auto jäi ajosta kun kone poiki ja nyt olen asentelemassa sitä ALH konetta sisään. Mitä kokemus sanoo onko laatikko jo niin paska noilla oireilla että ei tule kalua vaikka purkaiskin?
Toinen kysymys on että jos kerran joudun avaamaan niin onko pitempää nelosta tarjolla ALH varmaan jaksais, ja ei haluais kajota etuperään, kun ainakin vielä siinä uskossa että hyvä niin peräväitykset sais olla orgis.

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 12:10
Kirjoittaja Hanttapuli
Jos vaihteet menee päälle ok ja pysyvät päällä, niin sehän on jo hyvä tilanne tölkin laatikon suhteen. Omassa rutisi kolmonen varsinkin neloselta alasvaihtaessa ja kyllä mää sillä useita tuhansia kilometrejä ajoin. Kolmosen syncronointirenkaat on nyt vaihdettu ja ehkä vielä tänä vuonna pääsen koeajolle.

Tuon verran oli omassa propussa hiukkasta. Sitä, että oliko öljy miten hiukkasten kyllästyttämää, niin sitäpä en kyllä muista.

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 12:35
Kirjoittaja Osku
Joo melkein yhtä pahalta näytti mun proppu, oliko vaan syncat menny? vai löytyikö muita ylläri pylläreitä.
Jos vaan syncat niin jos ei rutise tartteeko tehdä mitään?
Toinen kysymys on että onko todenäköistä että vika syncissa jos vaihtaa hyvin, ja jos ei niin mikä sitten?
Huomioitavaa tietenkin se että tämän on tarkoitus korvata mun nykyinen käyttö tölkki eli kilsoja arvaten sellanen 20-30tkm eli ohjeet sen mukaan pari tuhatta kilsaa menee jo kuukaudessa.
Nyt on laatikko ulkona stefat ja paine laakeri vaihdettu ja maalattu joten sen tilanne just nyt se, eli helppo purkaa mutta myös muilta osin valmis (pitää saumoista öljyä) joten ei naurata ruveta purkamaan.

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 12:42
Kirjoittaja Hanttapuli
Joo ne syncrorattaat oli ainoat mitkä piti vaihtaa. Toki nelosen pidempi ratas, mutta se oli enemmänkin tuunausta eikä huoltoa/korjausta.

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 12:50
Kirjoittaja Osku
Mitä luulette meniskö kuinka kauan jos vaihtelis öljyt kerran vuoteen tästä eteenpäin?
Ja odottelis että muitaoireita ilmenee.
Syncojen ei ainakaan pitäis räjäyttää laatikkoa ja jos öljyt vaihtaa säänölisesti metallikaan ei hioisi paikkoja.

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 13:20
Kirjoittaja dmn
Kyllä ne proput yleensä tolta näyttää, itse en tekis kyllä mitään jos laatikko toimii.

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 14:17
Kirjoittaja Osku
Oliko dmn:llä jokin näkemys mistä metalli kotoisin?

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 14:59
Kirjoittaja dmn
En ole ainakaan mitään yksittäistä paikkaa ikinä nähnyt joista tuo olisi peräisin. Tietysti synkronirenkaat kuluu, mutta mahtaako niistä jäädä mitään magnettiin tarttuvaa jäljelle, sen voisikin kokeilla joskus. Olisi tietysti ihan järkevää jos niiden "purut" jäisi magnettiin kiinni.

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 22:24
Kirjoittaja Osku
Kaksi kommenttojaa siinäkö kaikki näkemys mitä tölkki foorumilta löytyy?
Lisää arvailuja tai tietoja helpottaa päätöksen tekoa ja vahvistaa käsityksiä.

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 23:17
Kirjoittaja AT5nok
Jokainen avaamani Tölkin roppu on näyttänyt tuolta. Parhaat vastaukset saat vaihdelaatikkogurultamme, jos hän kiireiltään ehtii vastaamaan.

Minä olen vaan laittanut uudet öljyt laatikkoon ja ajoon. Yksikään ei ole vielä hajonnut (osa omassa käytössä, osa pois myytyjä)

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 21.03.2016 23:25
Kirjoittaja Osku
Tässä kuva laatikosta juuri maalattuna ennenkuin päästin öljyjen jämät ulos alapropusta. Kuten sanottu stefat jo vaihdettu ja painelaakeri myös. Lisäksi ensimäinen segmenti tuli tiivistettyä. Kallistelin vain aina öljyjä pois työ kohteesta ja sain homman tehtyä ilman isompaa sotkua, ja öljyt edelleen laatikossa, vasta lopuksi avasin propun. Toivottavasti olette oikeassa olisihan tuo kiva jos tuon uskaltaisi vain nostaa sisään. Mutta yhtä lailla olisi se aika ikävää parikuukautta myöhemmin nostaa se taas ulos.

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 22.03.2016 00:15
Kirjoittaja Osku
Kukas muuten on se vaihdelaatikko guru josta puhut?

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 22.03.2016 07:19
Kirjoittaja AT5nok
Osku kirjoitti:Kukas muuten on se vaihdelaatikko guru josta puhut?
Piileskelee VWharrastaja nimimerkin takana, lue hänen viestejä aiheesta...

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 22.03.2016 10:33
Kirjoittaja Osku
Pistin priva kyselyn VWharrastajalle katotaan mitä sanoo, onko muilla vielä näkemyksiä?
Kuinka paljon on kilsoja ajettu tollasella propulla ja metalli hohto öljyjen löytymisen jälkeen?

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 22.03.2016 10:49
Kirjoittaja dmn
Jos siellä öljyssä on selvää hilettä (joka siis luultavasti alumiinia, koska ei magneetissa), se voi olla peräisin 4. vaihteen takana olevan kuulalaakerin alumiinisestä "loiskekilvestä". Sitä ei räjäytyskuvissa löydy, mutta tehtaalla kuitenkin laitettu, ja kuulemma voi joissain olosuhteissa jauhautua murusuksi. Eli kannattaa jättää ainakin rempan yhteydessä pois.

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 22.03.2016 11:18
Kirjoittaja Osku
Mutta loiskekilpi ei myöskään kuulosta osalta joka hajottaa laatikon täysin eli jos se on se niin ei varmaan ongelma? Vai tulkitsinko oikein?

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 22.03.2016 13:12
Kirjoittaja dmn
Ei kai siinä muuta murhetta ole kuin se että alumiinihippusia öljyn seassa..

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 22.03.2016 13:24
Kirjoittaja Osku
Niin mutta alu on pehmeää (ei hajota pahasti rattaita) ja jos vaihtelee laatikon öljyt mootori öljyn vaihdon yhteydessä niin silloinhan siitä pääsee eroon ja ei kai se loputtomiin voi murentua joskus kai sekin loppuu?
Vai ajautuuko pakka lopulta ulos laatikosta eli lopuu kun rysähtää?

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 23.03.2016 01:18
Kirjoittaja vwharrastaja
Paljonko ajettu?? Mikä on laatikon koodi? -Koodista selviää valmistusajankohta ja jos se on -88 tai aikaisempi, ilman että on jo joskus korjattu, hajoo 3/4 synkronisisäkehä varmasti ennemmin tai myöhemmin. 1.9tdi:n kanssa luultavasti aika nopeestikin. Nelosrattaita saa 0.70 -välitykseen asti isoilla hampailla. (Vakio bensa 0.85, 5v. 2wd 0.82, ja dieseli 0.78 -kaikki pienihampisia)
Jos magneetissa ei isompia palasia, vain tuota "metallijauhoo", eikä ole isommin äännellyt tai takerrellut, ja koodin viimeinen on 9 (-89), 0 (-90), 1 tai 2, niin uudet öljyt sisään, pari tuusaa rauhallista ajoa ja uus öljynvaihto ja magneetti tsek. Ja jos se hajoo aikaisemmin, niin kyllä sen huomaa :geek:

Re: Mistä laatikko leviää?

Lähetetty: 23.03.2016 09:21
Kirjoittaja Osku
AHF on kirjain koodi loppuja en nyt tallilta lähtiessä tullut ottaneeksi tuli romikselta joten vuosmallia/kilometrejä en tiedä (AHF=>86-89), vaihdoin sen tohon kinneriin etu perineen päivineen jokunen vuosi takaperin.
Pitää tarkistaa tuo koodi kun taas parin viikon päästä pääsen sen luokse. Oliko se niin että kaikki noi romut sai vaihdettua aika pienellä purkamisella kuten tossa ylhäällä ehdotettiin, ja kuinka huono sen pinjonin laakerin pitää olla jotta siihen on pakko koskea (eli purkaa koko aski) jos rupeaa sitten availemaan ja paljastuu että se on se loiske levy jota ehdotettiin niin miten pitkällä se on?