Aurauskulmat

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
matkaan
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 13.04.2013 08:25

Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja matkaan »

Moi.Oliskohan jotain perussäätövinkkiä t3 syncro aurauskulmiin.Eturipustus ollut purettuna ja korotuspalat on asennettu.Jotenkin tuntus ajossa että taitaa olla kulmat pielessä.Hairii.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1944
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mittanauhalla voi mitata etu renkaan taka ja etu puolelta kun renkaat osoittaa suoraan niin pitäis olla aurausta, eli arvon pitäis olla pienempi edessä kun takana. Jos ajat vain viikon ennenkuin kerkeät oikeesti säätää mittalaitteilla niin joku 0,5-1cm on ok (ei ainakaan harita) mutta jos aijot jättää sen niin sitten katso kirjasta ja laske pytagoran lausekeella kulmat korjaamokäsikirjasta mitoiks. Jos joku antaa sinulle arvon jolla tulee hyvä varmista että mittaat samasta kohtaa, koska jos mittaat esim renkaan ulkolaidasta on arvo aivan eri jos rengaskoko vaihtelee. Olenaisat mitta tulokselle on mittaus kohtien välinen etäisyys kuvassa vihreä viivan suuhde kahden punaisen viivan erotukseen. Nyrkki sääntönä voi pitää että etuveto autoissa aurausta on hyvin vähän takaveto autoissa hieman enemmän johtuu siitä että mootori vetää välykset pois vedon aikana ja lisää aurausta, syncrossa homma varmaan kumminkin menee takavedon mukaan kun toi visco luistaa normi tilanteessa.Kumminkin kulma on aina aurauksella ei harotuksella, jos vähänkäään harotuksella vetelee ihan hulluna. Suosittelen kumminkin hommaamaan jostain lainaks mitta vehkeet koska sillon voi checkata myös onko muuta vikaa esim camber ja caster kulmissa. Varsinkin kun korottaa tai laskee autoa monessa vehkeessä nimenomaan camber menee aika poskelleen (tosin luulen että T3 syncrossa ei tätä ongelmaa ole koska kolmio tukivarret joku voi kommentoida joka tietää) jollon autosta riippuen joutuu säätämään tai laittamaan kulman korjauspaloja. Myös kolarit ja mastossa kantoihin rysäyttely voi vetää kiinnikeitä niin pieleen että Camberit ja casterit on aurauksen lisäksi poskellaan jos katsoo mitta vehkeillä tulee nämäkin huomattua.
Niin piti vielä sanoa että ennenkuin säädät varmista että kaikki osat jousituksessa on kunnossa puslat pallot jne. että ei tule tehtyä turhaa työtä, mutta tämän olet varman purku kasaus vaiheessa tehnyt.
Liitteet
Aurauskulmien säätö.jpg
Aurauskulmien säätö.jpg (45.72 KiB) Katsottu 2600 kertaa
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1944
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja Osku »

http://www.taulukot.com/index2.php?sear ... ria&lng=fi
tuosta saat kaavat jos unohtunut.
Saattaa olla että olin väärässä arvatessani että menee takavedon mukaan :o , en ehtinyt ihan kunnolla nyt surfata mutta ensimmäinen väittää että tähdätään nollaan eli tässä linkki
http://www.vanagonauts.com/44.3a-Syncro-Alignment95.htm
Eli jos toi pitää paikkaansa homma on helppo renkaat vaan suoraan eli sama mitta etu ja takapuolelle, mutta suosittelen että jättää mielumin aurausta kun haritusta.
Voiko joku vahvistaa onko toi oikein koska mun viralinen opus on 100km päässä eikä tästä syystä viittis hakee.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja TT| »

Nollaan olen aina yrittänyt säätää ja hyvin on suoraan mennyt eikä renkaita ole syönyt.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin