Startin vaihto

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
matkaan
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 13.04.2013 08:25

Startin vaihto

Viesti Kirjoittaja matkaan »

Eli auto on 1989 mallinen diesel syncro niin miten siitä saa ton startin helpoiten irti.on aika ahtaan näkösessä paikassa.onko monella pultilla kiinni.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Joker »

Akun + napa irti.
Perästä katsottuna vasen pultti konehuoneen puolelta lenkillä (lenkki menee ns väärinpäin hyvin kantaan) irti, tarvittavat kamppeet tieltä pois (mitä lie TDssä on kun mulla ei ole vakio)
oikean puoleinen auton alapuolelta lenkillä/kiintoavaimella irti
startti pois kolostaan ja vetää näkyville esim alas oikealle puolelle ja alakautta startin perästä virtapiuhat irti 13mm avaimella ja heräte vetämällä abiko pois.
Takaisin käänteisessä järjestyksessä, tarkista että heräte abiko on kireä, laita elektroniikkasprayta hapettumia vastaan.
60min, kolmannella kerralla 30min.
Riittäskö tällaiset ohjeet?
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Startin vaihto

Viesti Kirjoittaja väiski »

Kyllä mulla molemmat pultit on lähtenyt yläkautta irti lenkillä. Samoin startti on tullut ujuttamalla, siinähän on oikiastaan vain se kannelta tuleva vesiletku edessä. Jaa, no maastoautoissa ne vaihdelaatikon ja kytkimen snorkkelit kans.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Startin vaihto

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Sama kuin edellä, molemmat pultit saanut yläkautta auki, oikeanpuoleiseen käyttänyt tosin hylsyä ja niveljatkoa. Vasemmalla on kytkimen työsylinterin laippa samalla pultilla kiinni, ja sitä kun vähän vääntää tieltä pois, saa startin työnnettyä irti koneesta, ja siitä koneen yli ulos, vaikka on johdot kiinni (solenoidin johto tosin kannattaa irrottaa ensin kun se on vain liittimellä).
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Joker »

OK, no enpä muistanut että itsellä on siinä oikealla kookas vesi-ilmacooleri. Eli yläkautta siis.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Startin vaihto

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Syncrossa mahtuu yläkautta, kun kone on vähän alempana.

Akusta MIINUS (-) irti aina kun tekee "sähköhommia".

25-30 min siihen yleensä menee, tosin olen ottanut johdot irti startista aina ennen startin irrotusta ja laittanut ne kiinni paikallaan. Pultit lähtee 19 mm lenkillä yläkautta.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Joker »

AT5nok kirjoitti: Akusta MIINUS (-) irti aina kun tekee "sähköhommia".
No niin, juuri näin. Helppo näppiksellä neuvoa ja lihasmuistilla tehdä toisin.
Kukkahousu
Vasta alkaja
Viestit: 1
Liittynyt: 08.07.2016 22:41

Re: Startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kukkahousu »

Täällä -92:sen bensa syncron startin irroitus menossa... Pultit lähti hyvin irti ja johdot myös, mutta osaisiko joku neuvoa tarkemmin, miten ihmeessä sen startin saa sieltä ujutettua pois? Tuntuu ettei pääse tulemaan ylä- eikä alakautta, kun startin akseli on niin pitkä.. Pitääkö alhaalta purkaa jotain edestä pois?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Startin vaihto

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos nyt oikein muistan, niin vetoakseli irti laatikon päästä. wbx:ssä sitten myös se helan vaihto samalla, vanhan helan saanee irti esim poranterällä.
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin