Vaihteen siirto

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja väiski »

Minulla on haluttanut jo jonkin aikaa rakentaa tölkkiin vaijeri- tai sähkö- tai ilmaohjattu vaihteensiirto systeemi.
Onkohan tällaisesta kokemuksia ja näkemyksiä?
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

En muista myikö brickwerks vai kuka ihan bolt-on vaijeri settiä... joskus muistan sellaiseen törmänneeni... täytyypä etsiä
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja resupekka »

http://www.futbus.com/Transmission-part ... iesel.html

Käy jostain syystä vain takatuuppareihin ja hintaakin tuntuu olevan.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja hege »

Olen nähnyt toteutettavan kahdella tai neljällä paineilmasylinterillä, mutten ole ollut tarpeeksi tarkkaavainen että muistaisin miten oli tehty. Monet on paineilmaan olleet tyytyväisiä, mutta kiihtyvyyden ja voimien kanssa voi tulla ongelmia kun vaihteensiirto menee rikki. Kytkin on toteutettu niin että sylinteri on lisätty vaijerin tai hydraulikytkimen rinnalle, eli normaali kytkin toimii yhä, mutta vaihteenvaihdossa sen ohittaa paineilma. Vaihteenvaihtoihin kaasupolkimen ohjaus ja kierrosluvun tieto auttaisi ettei kulu yhtä pahasti ja alas vaihtaessa välikaasu tulisi automaattisesti. Yhdessä hondassa oli toteutettu niin että kytki vaihteet vain oikealla kierrosluvulla, eli kuski nosti kaasun vaihtaessa isommalle ja antoi välikaasua vaihtaessa pienemmälle. Kytkinpolkimeen voi asentaa vaimentimen, että nostoliikkeestä saa kytkimen tarraushetkellä pehmeämmän.

Vurren vaihteistoon olen tyytyväinen, ei tullut lauantaina yhtään vaihdemissiä ja käytössä oli kaikki vaihteet paitsi nelonen. Olin tästä tosi yllättynyt ja tajusin vasta jälkikäteen miten hyvin vaihteet toimi. Viime talvena jääratapäivillä käyttäessä 2 ja 3 vaiheita tuli missejä kokoajan kun kakkosvaihdetta ei meinannut saada sisään. Korjaamalla näköjään paranee.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://www.vwbuses.co.uk/Gearbox_Cable_ ... 00492.aspx

Tuolta löytyy myöskin settiä valmiina
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja väiski »

Tuo vaijerihomma olis kiinnostava jos tuo on kunnollisilla, talven kestävillä vaijereilla.
Toisaalta tuommoisia kai nykyään löytyy vähän joka hajottamolta vai?
Näitä vaijerivälityksiä on minun käsittääkseni aika monessa pakussa, jossa vaihdekeppi on kojelaudassa. Sellaisen jos saan käsiini, niin loppu on kai mielikuvituksen käyttöä. (Tallin nurkat täynnä aloitettuja aihioita....)
Vaijerivälityksessä on se etu, ettei homma mene liian monimutkaiseksi servojen ja sensoreiden kanssa.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja redi »

Itse olen myös kiinnostunut vaijeritoimisesta vaihdehärvelistä. Niin paljon helpompi korjata/säätää. Konsernin henkilöautoissa on myöskin noita vaijeritoimisia juttuja. Saattaa olla kyllä että helpoin on ostaa tuo valmis sarja kun alkaa tekemään kannakkeita, vaijereita yms. sovituksia ite.
Toki jos tilais yhden sarjan ja siitä sitte kopiois niitä lisää niin vois saada halvemmalla jatkossa :)

Itsellä onneksi toimii vaihteensiirto ja kytkin toistaiseksi helvetin hyvin... *koputtaa puuta*
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Cable shift gearbox Diesel T3

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Onko pojilla kokemusta moisesta, olisiko helppokäyttöisempi kuin tuo orkkis vivusto?
http://www.vwbuses.co.uk/Gearbox_Cable_ ... 00509.aspx
Viimeksi muokannut TT|, 06.06.2012 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: siirretty oikeaan osioon ja yhdistetty aiempaan keskusteluun
Vastaa Viestiin