Sivu 2/2

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 11.05.2012 11:49
Kirjoittaja Lepakko
Minähän katselin nuo madonluvut laatikon takapäästä kyljestä, eli väärästä paikasta! :oops:
Kiitokset linkkivinkeistä, palaan asiaan pian.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 11.05.2012 21:24
Kirjoittaja Lepakko
Oikea numero löytyi ja samalla tuli tsekattua auton ikä tuon Brickyardsin taulukon avulla.. Auto on valmistettu syyskuussa 1981, vaihteisto 18.9.1981 ja laatikko on koodi DM, joka pitää sisällään aavikkovälityksen 5,43. Saattaa tulla turbokoneen kanssa tuskallista vaikka laittaisi alle isotkin pyörät... :?

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 13.10.2015 15:39
Kirjoittaja Pasi_T
Voiko 5 vaihteisen perävälitystä soveltaa 4 vaihteiseen?

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 13.10.2015 16:01
Kirjoittaja topik
Ei voi. Koska pääakseli viisvaihteisessa pidempi kuin nelivaihteisessa ja pienivetopyörä on tässä akselissa kiinteätä tekoa.
No tämä minun mielipiteeni korjatkoon toiset jos väärä.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 13.10.2015 16:55
Kirjoittaja Pasi_T
Voiko lyhentää akselia sopimaan?

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 13.10.2015 17:16
Kirjoittaja dmn
Meinasin ehdottaa että rälläkällä saa pätkittyä, mutta saattaa kyllä olla rakenteeltaan niin erinlainen se pakkiratas ettei mene...

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 11.01.2018 23:51
Kirjoittaja Joker
Millaisia kokemuksia Syncroilijoilla on TDI ja mutikka välityksistä? 30.5 kumit ja 4.86 perä löytyy. Kesäksi pitäisi laakerikilven tiiviste vaihtaa ja samalla menee rattaita uusiin.
Olen päätymässä 0.75 neloseen, mutta pitäisikö kolmonen pidentää kanssa? Olisko jotain syytä miksi tuo 0.75 olisi liian pitkä?
Tiedän kyllä laskureista ja veivannut niitä paljonkin, nyt kiinnostaisi kokemukset.

Voimaa ei tarvitse huomioda, mutta sanotaanko että paketti pitäisi toimia noin vakio AHU kokoluokan ahtimella ja ilman rootseja tai nitroja ;) .

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 12.01.2018 00:12
Kirjoittaja dmn
Jos vakio ahu, niin vakio 4,86 välitykset ok noilla kumeilla.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 12.01.2018 00:17
Kirjoittaja Joker
Ei vakio, vaan ohjelmoitu mutta vakioahtimella. Kyllä noistakin ihan hyviä lukuja saa irti. 4.86 on kyllä pitkä mutta matkavauhdissa on kierrokset korkealla. Mutta meinaatko ettei tuolla perälläkö ei voi nelosta pidentää? Mullahan on siis bensan 0.85 nyt kiinni, unohtui mainita...

Lisää: vai pitäisikö vaan diesel 0.77 hommata, kun en tuohon voimaa tule laittamaan niin race-rattaat on aika turhia. Kiirekuljetin kun on eri kopassa.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 12.01.2018 00:29
Kirjoittaja dmn
Voi kai siitä tehdä just sellaisen kun haluaa :-) Tuo oli ehkä oma ajatus vaan, lähtisinkö rahan kanssa rattaita muuttamaan.. Just toi kolmosen ja nelosen ero kasvaa, ja huonolla tuurilla voi isossa mäissä kuorman kanssa käydä niin ettei jaksa nelosella mennä, ja kolmonen on liian lyhyt.

Edit: varmaan tuo 0,78 dieselin rataspari olis kustannustehokkain ratkaisu.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 12.01.2018 01:03
Kirjoittaja Joker
Eikun niin 0.78. Saa tehdä, mutta just tuonlaisia kokemuksia kaipailin, rpm/nopeus on ihan casiolla laskettavia, mutta vääntökäyrä samaan pakettiin niin oli helpompi kysyä... Olet oikeassa, eikä tosiaan ole suurta mielenkiintoa sijoitta race-rattaisiin.
Saa tarjota lootaa tai ratasparia siis!

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 12.01.2018 12:07
Kirjoittaja Osku
ALH tölkissä välityksissä mättää se että ykkönen vois olla paljon isompi tuntu turhalta vaihteelta, kaikki muut vaihteet vois liikku mukana eli pitempi perävälitys tuntuis järkevimmältä mutta ideaalimailmassa tossa pitäis hieman muuttaa kaikkea jotta sai ensiks kaikki vaihteet hieman isommiksi ja sitten isompi perä, eli kaikki uusiks. Tosin perävälityksethän sulla on jo vähän korjaantunu noilla isomilla renkailla mulla kun on tyyli syystäpidetty renkaat koossa 215/80/14. Ja näillä kumeilla kolmosen ja nelosen väli osuu tyhmästi 50 eli ei oikein tiedä kumalla kaupungissa ajaa. Ykkönen on sellanen että sillä ei koskaan kerkeä muuta kun koskemaan enennkuin löytyy rajotin eli aivan lian tiheä ja motarilla meno loppuu rajoittimeen 145 mittarin mukaan. Välitykset tais olla Vakio AHF ja 5,43.
Eli yhteen vetona itse ainakin haluaisin rutkasti isomman perän. Mulla on otettu se mikä lähtee ALH vakio ahtimella eli 140-150 hp dynolla ei vielä ole käyty, ja mielestäni on ihan hyvä idea jättää se normi ahdin niin herää alempaa ja kun isomilla tehoilla saa vaan hajotettua laatikon.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

ViestiLähetetty: 12.01.2018 17:01
Kirjoittaja Joker
Minulla yleisvälitykset on OK lm. kahta poikkeusta:
- Nelonen liian lyhyt, matka-ajossa 2800-3000 rpm eli 10% lasku joka suurinpiirtein 0.78lla tulee, olisi hyvä.
- G olisi offailijoille liian pitkä perän takia, mutta oma auto ei ole Offiin tarkoitettu, niin ei ole ollut ongelma itselle.