Sivu 1/2

Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 26.04.2012 19:03
Kirjoittaja redi
Löysin tämmösen sivun missä on aika kattavasti T3:n laatikoista specsejä.

http://www.partsemporium.co.uk/t25gearboxcodes.htm

Ajattelin vaan postata tänne ettei unohdu ja kaikki löytää helposti.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 26.04.2012 19:12
Kirjoittaja redi
Tuolta voisi päätellä että imu-d:n perässä on melkosen tiuha aski ja että haluisin tommosen 4.57 perävälityksellä olevan limited slip askin.

mk1 diesel-Golfissa mulla on 0.75 vitonen ja 3.67 perävälitys. Ihan pikkusen eroo tölkkiin.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 26.04.2012 22:27
Kirjoittaja hege
Mä olen tykännyt brickyardin taulukosta, se on selkein lukea:
http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... fo/gbx.htm

Toi on totta että T3 diesel välitykset menee vähän nurinkurin. Vähemmän kiertävässä koneessa on tiuhemmat välitykset. Yleensä se on päinvastoin.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 27.04.2012 07:11
Kirjoittaja redi
VW:llä ollut tapana laittaa välitykset lähinnä konetehon mukaan. Jos ei oo voimaa niin korvataan se välityksillä että jaksaa mennä :D
Juu ja on näköjään tuo brickyardin taulukko paljon selkeämpi.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 27.04.2012 13:30
Kirjoittaja TT|
http://www.syncro.ca/tiresize/default.htm

Ja tuolta voi kätevästi laskea mitä vaikuttaa renkaat ja eri välitykset.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 03.05.2012 18:46
Kirjoittaja redi
Oliskohan mitään järkeä... (muistan kuulleeni jossain sanottavan että tölkkeilyssä on aina järkeä) laittaa RWD malliin esim. joku aftermarket lukkoperä ja pyytää että tulee REILUSTI pidemmällä välityksellä?
Nykypakuissa ainakin on hurjasti pidemmät välit ja 1.9:stä ei ole varmasti kovin kummonen homma saada tuota +100hp ulos.
Jos perävälitys olis vaikka 3.5:1 niin uskoisin perusviritetyllä 1.9:llä liikkuvan vielä ihan ok. On meinaa ainakin tuossa minun autossa NIIN lyhyet nuo välit ettei siinä ole mitään järkeä, lisäksi käytän autoani hyvin harvoin (raskaan) tavaran kuljettamiseen.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 03.05.2012 20:45
Kirjoittaja dmn
Lukkoperiä (siis pelkkiä tasauspyörästö-osuuksia) kyllä saa, mutta välitystä se ei muuta, sekun siirretään vanhasta. Ja lisäksi tuo pieni vetopyörä on samaa puuta toisioakselin kanssa, eli välitystä vaihtaessa laatikko atomeiksi..

jos halvalla haluaa pitkää välitystä rwd:hen eikä pelkää uusia ratkaisuja, niin vaikka ylösalaisin asennettu audin laatikko voisi tehdä tehtävänsä :)

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 03.05.2012 22:27
Kirjoittaja resupekka
Tästä lähes ilmainen lukoton pidempi perävälitys: http://www.vw-winkler.de/Differential-29-7

Ei näytä olevan saatavilla tällä hetkellä. Luulisi 4,14 välityssuhteen ja 0.70 vitosloven tuottavan jo riittävän matalia kierroslukuja koneelle. Tölkin vakioperät taitavat olla 4,57 parhaimmillaan. Omassa AAP-laatikossa ainakin on se ja vwharrastajan asentamana 0.70 vitosvaihde. Laskurin mukaan 215/65R16 renkailla vajaa 2500 rpm @ 100 km/h.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 03.05.2012 23:52
Kirjoittaja redi
Kävisköhän mistään pitkittäiskoneisen etuvetohenkilöauton laatikosta osat tölkin laatikkoon? Vois olla vielä halvempi. Jostain luin että esim. tölkin automaatti olis käytännössä sama kun jossain Audissa. Manuaalista ei mitään tietoa. Itelle on tulossa paljon pienemmät renkaat (225/45-16 tms)

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 04.05.2012 09:15
Kirjoittaja TT|
Laita se Renun UN1 loota http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=450296
Tai subarun loota http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=407222
Noita voisikin löytyä suomesta kohtuu hintaan. Jossain aiemminhan oli kans pohdintaa koko voimalinjan siirtämisestä syncroon, taitaa onnistua sekin.

*edit* lisätty subarulinkki

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 04.05.2012 09:53
Kirjoittaja dmn
Onkos tuosta faktaa paljonkos se UN1 sitten kestää tölkkikäytössä.. Kevyessä autossa kestää ilmeisesti kyllä, mutta niin kaiketi nämä 091/094 laatikotkin.

Tölkin automaatti on vaihtokelponen esim. vanhan turbo-audin automaatin kanssa (n. 165hp), joten näin ollen taitaa olla kestävin laatikko mitä volkkarin osista saa suoraan kasattua (ilmeisesti oettinger WBX6:t oli tällä setupilla). Automaatissa tuo vetopyörästö on erillinen ja se ei ole vaihtokelpoinen. Ja siihen ei oikein edukkaasti saa 1:3,7 pitempää välitystä (automaatin 3. vaihde = 1:1 ja momentinmuunnin ottaa vielä muutaman sataa kierrosta lisää)..

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 04.05.2012 10:16
Kirjoittaja hege
Muistelisin että UN1 oli mallista riippuen ilmoitettu kestävän 250Nm-400Nm. Kestävimmät laatikot on lotus espirit v8 malleissa?

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 04.05.2012 10:21
Kirjoittaja Lepakko
Mikäs loota mulla sitten on tuossa uudessa projektissa? Auto on -81 Doka, alunperin 1.6D ja laatikon pitäisi oleman orkkis. Eilen pesin lootaa ja kyljestä paljastui ainoastaan iso 6. Siis ilman mitään kirjainta. Sen alla oli pienemmällä fontilla 9-numeroinen lukusarja, kolmen ryhmiin jaettu ja viimeisenä kirjaimena J. Vaihteensiirto laatikon päässä on vanhempaa mallia, erilainen kuin ainakin omassa -90 -mallisessa.
Luetteloissa esiintyvä 6D-loota osuisi lähimmäksi, mutta jos sen valmistus on aloitettu vasta 10/1982, niin ei sekään oikein sovi 81-malliseen...

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 04.05.2012 22:19
Kirjoittaja Eicca_
Luettele kaikki numerot ja kirjaimet mitä siinä on niin arvaillaan kilpaa mikä se on :D


Kyllä toi tölkin 091 kestää melko hyvin järjellisellä käytöllä (ja järjettömälläkin). Nimim. 220KW/400NM + katusliksit :twisted:

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 06.05.2012 01:00
Kirjoittaja redi
dmn kirjoitti:Tölkin automaatti on vaihtokelponen esim. vanhan turbo-audin automaatin kanssa (n. 165hp), joten näin ollen taitaa olla kestävin laatikko mitä volkkarin osista saa suoraan kasattua (ilmeisesti oettinger WBX6:t oli tällä setupilla). Automaatissa tuo vetopyörästö on erillinen ja se ei ole vaihtokelpoinen. Ja siihen ei oikein edukkaasti saa 1:3,7
Höh. Just aloin pähkäilee että jos kävis 3.74 tai 4,09 perävälitys automaatista manuaaliin niin sais melkeen askista kun askista siedettävän.
Kyllä tuo 4,14:kin olisi ihan sopiva jos semmosen jostain sopuhinnalla sais, mutta mistähän helkkarista, niin se on toinen juttu.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 06.05.2012 09:06
Kirjoittaja hege
700e hintaan tota pitkää perää tarjoaa: http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... eller.html

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 06.05.2012 22:22
Kirjoittaja redi
32:7 välitys on melkein puolet halvempi kun tuo 29:7 :O Eikös tuosta 091 laatikosta saanut perävälityksen irti halkaisematta koko askia?

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 11.05.2012 10:16
Kirjoittaja Lepakko
Eicca_ kirjoitti:Luettele kaikki numerot ja kirjaimet mitä siinä on niin arvaillaan kilpaa mikä se on :D
Nyt sitten arvailemaan. Lootan kyljessä on jokseenkin tämänkaltainen numeroasetelma (toi kutonen ylärivissä on ton alemman rivin keskikohdalla, tässä ei näköjään suostu pysymään paikallaan vaan hakeutuu äärivasemmistoon...):

6
002 301 103 J

Löytyykö jostain muuten sarjanumeronpurkuohjetta tölkkeihin? Amerikkalaisiinhan löytyy varsin kattavasti VIN-koodin purkusivustoja.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 11.05.2012 10:23
Kirjoittaja dmn
091/094 pitää laittaa ihan atomeiksi jos perävälityksen vaihtaa.

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Lähetetty: 11.05.2012 11:26
Kirjoittaja selvesa
Lepakko kirjoitti:
6
002 301 103 J
onhan varmaan katsottu tuo tunnus oikeasta paikkaa laatikkoa ??
eli tässä ohje mistä löytyy http://www.fvwa.fi/phpbb/download/file.php?id=4837

tässäpä jotain tuohon VIN koodiin
http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... fo/vin.htm