Vaihteistokoodit ja välitykset

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja redi »

Löysin tämmösen sivun missä on aika kattavasti T3:n laatikoista specsejä.

http://www.partsemporium.co.uk/t25gearboxcodes.htm

Ajattelin vaan postata tänne ettei unohdu ja kaikki löytää helposti.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja redi »

Tuolta voisi päätellä että imu-d:n perässä on melkosen tiuha aski ja että haluisin tommosen 4.57 perävälityksellä olevan limited slip askin.

mk1 diesel-Golfissa mulla on 0.75 vitonen ja 3.67 perävälitys. Ihan pikkusen eroo tölkkiin.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja hege »

Mä olen tykännyt brickyardin taulukosta, se on selkein lukea:
http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... fo/gbx.htm

Toi on totta että T3 diesel välitykset menee vähän nurinkurin. Vähemmän kiertävässä koneessa on tiuhemmat välitykset. Yleensä se on päinvastoin.
Viimeksi muokannut AT5nok, 27.01.2018 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki ei toimi
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja redi »

VW:llä ollut tapana laittaa välitykset lähinnä konetehon mukaan. Jos ei oo voimaa niin korvataan se välityksillä että jaksaa mennä :D
Juu ja on näköjään tuo brickyardin taulukko paljon selkeämpi.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://www.syncro.ca/tiresize/default.htm

Ja tuolta voi kätevästi laskea mitä vaikuttaa renkaat ja eri välitykset.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja redi »

Oliskohan mitään järkeä... (muistan kuulleeni jossain sanottavan että tölkkeilyssä on aina järkeä) laittaa RWD malliin esim. joku aftermarket lukkoperä ja pyytää että tulee REILUSTI pidemmällä välityksellä?
Nykypakuissa ainakin on hurjasti pidemmät välit ja 1.9:stä ei ole varmasti kovin kummonen homma saada tuota +100hp ulos.
Jos perävälitys olis vaikka 3.5:1 niin uskoisin perusviritetyllä 1.9:llä liikkuvan vielä ihan ok. On meinaa ainakin tuossa minun autossa NIIN lyhyet nuo välit ettei siinä ole mitään järkeä, lisäksi käytän autoani hyvin harvoin (raskaan) tavaran kuljettamiseen.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja dmn »

Lukkoperiä (siis pelkkiä tasauspyörästö-osuuksia) kyllä saa, mutta välitystä se ei muuta, sekun siirretään vanhasta. Ja lisäksi tuo pieni vetopyörä on samaa puuta toisioakselin kanssa, eli välitystä vaihtaessa laatikko atomeiksi..

jos halvalla haluaa pitkää välitystä rwd:hen eikä pelkää uusia ratkaisuja, niin vaikka ylösalaisin asennettu audin laatikko voisi tehdä tehtävänsä :)
< 15kWh/100km
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Tästä lähes ilmainen lukoton pidempi perävälitys: http://www.vw-winkler.de/Differential-29-7

Ei näytä olevan saatavilla tällä hetkellä. Luulisi 4,14 välityssuhteen ja 0.70 vitosloven tuottavan jo riittävän matalia kierroslukuja koneelle. Tölkin vakioperät taitavat olla 4,57 parhaimmillaan. Omassa AAP-laatikossa ainakin on se ja vwharrastajan asentamana 0.70 vitosvaihde. Laskurin mukaan 215/65R16 renkailla vajaa 2500 rpm @ 100 km/h.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja redi »

Kävisköhän mistään pitkittäiskoneisen etuvetohenkilöauton laatikosta osat tölkin laatikkoon? Vois olla vielä halvempi. Jostain luin että esim. tölkin automaatti olis käytännössä sama kun jossain Audissa. Manuaalista ei mitään tietoa. Itelle on tulossa paljon pienemmät renkaat (225/45-16 tms)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja TT| »

Laita se Renun UN1 loota http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=450296
Tai subarun loota http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=407222
Noita voisikin löytyä suomesta kohtuu hintaan. Jossain aiemminhan oli kans pohdintaa koko voimalinjan siirtämisestä syncroon, taitaa onnistua sekin.

*edit* lisätty subarulinkki
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja dmn »

Onkos tuosta faktaa paljonkos se UN1 sitten kestää tölkkikäytössä.. Kevyessä autossa kestää ilmeisesti kyllä, mutta niin kaiketi nämä 091/094 laatikotkin.

Tölkin automaatti on vaihtokelponen esim. vanhan turbo-audin automaatin kanssa (n. 165hp), joten näin ollen taitaa olla kestävin laatikko mitä volkkarin osista saa suoraan kasattua (ilmeisesti oettinger WBX6:t oli tällä setupilla). Automaatissa tuo vetopyörästö on erillinen ja se ei ole vaihtokelpoinen. Ja siihen ei oikein edukkaasti saa 1:3,7 pitempää välitystä (automaatin 3. vaihde = 1:1 ja momentinmuunnin ottaa vielä muutaman sataa kierrosta lisää)..
< 15kWh/100km
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja hege »

Muistelisin että UN1 oli mallista riippuen ilmoitettu kestävän 250Nm-400Nm. Kestävimmät laatikot on lotus espirit v8 malleissa?
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Mikäs loota mulla sitten on tuossa uudessa projektissa? Auto on -81 Doka, alunperin 1.6D ja laatikon pitäisi oleman orkkis. Eilen pesin lootaa ja kyljestä paljastui ainoastaan iso 6. Siis ilman mitään kirjainta. Sen alla oli pienemmällä fontilla 9-numeroinen lukusarja, kolmen ryhmiin jaettu ja viimeisenä kirjaimena J. Vaihteensiirto laatikon päässä on vanhempaa mallia, erilainen kuin ainakin omassa -90 -mallisessa.
Luetteloissa esiintyvä 6D-loota osuisi lähimmäksi, mutta jos sen valmistus on aloitettu vasta 10/1982, niin ei sekään oikein sovi 81-malliseen...
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Luettele kaikki numerot ja kirjaimet mitä siinä on niin arvaillaan kilpaa mikä se on :D


Kyllä toi tölkin 091 kestää melko hyvin järjellisellä käytöllä (ja järjettömälläkin). Nimim. 220KW/400NM + katusliksit :twisted:
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja redi »

dmn kirjoitti:Tölkin automaatti on vaihtokelponen esim. vanhan turbo-audin automaatin kanssa (n. 165hp), joten näin ollen taitaa olla kestävin laatikko mitä volkkarin osista saa suoraan kasattua (ilmeisesti oettinger WBX6:t oli tällä setupilla). Automaatissa tuo vetopyörästö on erillinen ja se ei ole vaihtokelpoinen. Ja siihen ei oikein edukkaasti saa 1:3,7
Höh. Just aloin pähkäilee että jos kävis 3.74 tai 4,09 perävälitys automaatista manuaaliin niin sais melkeen askista kun askista siedettävän.
Kyllä tuo 4,14:kin olisi ihan sopiva jos semmosen jostain sopuhinnalla sais, mutta mistähän helkkarista, niin se on toinen juttu.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja hege »

700e hintaan tota pitkää perää tarjoaa: http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... eller.html
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja redi »

32:7 välitys on melkein puolet halvempi kun tuo 29:7 :O Eikös tuosta 091 laatikosta saanut perävälityksen irti halkaisematta koko askia?
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Eicca_ kirjoitti:Luettele kaikki numerot ja kirjaimet mitä siinä on niin arvaillaan kilpaa mikä se on :D
Nyt sitten arvailemaan. Lootan kyljessä on jokseenkin tämänkaltainen numeroasetelma (toi kutonen ylärivissä on ton alemman rivin keskikohdalla, tässä ei näköjään suostu pysymään paikallaan vaan hakeutuu äärivasemmistoon...):

6
002 301 103 J

Löytyykö jostain muuten sarjanumeronpurkuohjetta tölkkeihin? Amerikkalaisiinhan löytyy varsin kattavasti VIN-koodin purkusivustoja.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja dmn »

091/094 pitää laittaa ihan atomeiksi jos perävälityksen vaihtaa.
< 15kWh/100km
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Lepakko kirjoitti:
6
002 301 103 J
onhan varmaan katsottu tuo tunnus oikeasta paikkaa laatikkoa ??
eli tässä ohje mistä löytyy http://www.fvwa.fi/phpbb/download/file.php?id=4837

tässäpä jotain tuohon VIN koodiin
http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... fo/vin.htm
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Vastaa Viestiin