tölkkki pomppii

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

tölkkki pomppii

Viesti Kirjoittaja jarke »

Eli pienellä nopeudella tasa/pintakaasulla ajettaessa alkaa heijaaminen, aivan kuin olisi tuo vaiheteiston etutyyny särki. Se kuitenkin vaihdettu eikä muutenkaan aivan samanlaista. Alkaa ensin vaimeana ja varsin nopeasti suurenee sietämättömäksi, joutuu yleesä rauhoittamaan kytkimellä. Oireilu pahentunut pikkuhiljaa nyt alkaa olla siinä tilassa että jotain pitäisi tehdä. Kuulostaako tutulta? Ei tosiaan ole mielestäni samanlainen tärinä jonka tuo etutuenta tyyny tekee vaan samankaltaista heijausta mitä aikoinaan mersussa kutsuttiin bonanza ilmiöksi, siinä oli ilmeisesti pumpusta kiinni, tämä tekee nyt ainakin kahdella eri pumpulla saman .
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: tölkkki pomppii

Viesti Kirjoittaja dmn »

Saattaahan tuo olla pumpusta kiinni, ainakin esim. KraZ 6x6 kuorma-autossa tuo efekti on huomattava jo vakiona ;-)

Ootkos kokeillut vähentää perussyöttöä kierrosta paria ja katsoa miten vaikuttaa? Onko pumppu muuten vakio? Vaihtuiko pumpun kansi samalla? Siinähän on tuo jousissa tuo logiikka miten syöttö säätyy suhteessa kierroksiin ...
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tölkkki pomppii

Viesti Kirjoittaja jarke »

ei ole vakio, 12mm nestepää sisähiluista ei muuta tietoa kuin että oli kasattu sen 180 astetta pieleen,ei pitäisi olla kiina tavaraa, hypytti jo edellisellä pumpulla, pitää tuota syöttöä varmaan pienentää, piti muutenkin sitä vähän vähentää. vaihteistossa on perässä aika reilusti väljää voisikohan se aiheuttaa tuon :?:
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: tölkkki pomppii

Viesti Kirjoittaja beretta »

moro.lada niva teki samaa,kytkimellä kiinni aina välillä että sai rauhoittuun,vika oli polttoainepuolella,oli p-a linja tukossa,ei saanut ainetta.
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: tölkkki pomppii

Viesti Kirjoittaja dmn »

Veikkaan kyllä että johtuu tuosta 12mm nestepäästä.. Pumppua voisi käyttää sen verran auki että tutkii millainen säädin siellä on paikallaan ja vaikka samalla muokkaa sitä vähän. Tyhjäkäyntiin (ja sen tuntumassa) oleviin kierroksiin vaikuttaa se häntäpäässä oleva pieni jousi. Sitä voi kokeilla shimmailla vaikka jollain prikalla jäykemmäksi ja katsoa miten se vaikuttaa. Muistaakseni se tuli kyllä tuolla jäykennyksellä pahemmaksi, joten taisin ottaakin niistä vastapainoista hieman pois ja tyhjäkäyntisäätimen vakiona.. No en enää tarkalleen muista, mutta siinä riittää kokeiltavaa ;-)
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tölkkki pomppii

Viesti Kirjoittaja jarke »

tuo pumppumailma on mulle täysin tuntematon paikka, tuossa hyllyssä niitä on kolme rivissä niin pitää vissiin alkaa nillä harjottelemaan. aikoinaan siihen mersun bonanzaan taisi olla ratkaisu juuri joku pumpun päässä olevan prikan muuttaminen,, ei millän muista paremmin, siitä kun on jo se 20v aikaa kun nuo 124 ;set meset oli merkkihuolto iässä. nimenomaan pienellä pintakaasulaa tekee ja joutuu kytkimellä tai eri vaihteella rauhoittamaan.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tölkkki pomppii

Viesti Kirjoittaja jarke »

tuli eilen ennen tämänpäivän pitkää reissua muokattua tuota kaasuvivustoa niin että kaasuvaijeriin saa enemmän löysiä, ei siitä ainakaan ollut mitään hyötyä, ainoastaan ärsyttävää kun pitää painaa kaasua syvempään että alkaa tapahtumaan.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tölkkki pomppii

Viesti Kirjoittaja jarke »

pari eri variaatiota kokeiltu nyt tuosta kaasuvivusto hommasta, voi olla jotain merkitystä mutta tuskin on lopullinen ratkaisu. se tässä ihmetyttää kun kylmänä ihan ok, mutta kun kone lämpenee niin rytkytys alkaa. voiskohan tuo kuitenkin olla ennakoista kiinni kun vähän tuntuu siltä että kun ilman ahtoja ajelee pintakaasulla niin kone kalkattelee, kalkatus kyllä loppuu kun alkaa ahtamaan, silloin kyllä hypytyskin loppuu. tällä hetkellä ennakko on tuon 0.89 matka ajossa kuormitettuna kulkee kyllä ok , ei jää enää jalkoihin :mrgreen:
Vastaa Viestiin