Vanne kysymys

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja väiski »

Multa löytyy Mesessä olleet aluvanteet joissa luonnollisesti liian pienet pultin reiät.
Onko reikien suurennus tehtävä poralla vai jyrsimällä, vai onko mitään väliä kummin?
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 787
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Itse aikanaan yksistä mjerssun vanteista poralla suurensin ;)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
frans_m
AktiVWisti
Viestit: 55
Liittynyt: 09.06.2014 19:37
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja frans_m »

Poraamalla 14mm terällä itse myös suurensin.
Menihän nuo ainakin ihan hyvin paikalleen :D
T4 2.5tdi matkailuauto
ex - T3 1.9td syncro
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Minulla on Melber'in valmistamat aluvanteet joissa oli myös liian pienet reiät.
Ensimmäistä reikää isommaksi poratessani vasta havaitsin että rei'issähän oli kartion malliset supistusholkit. Ne kun löi irti niin "alta" löytyi oikea kokoiset reiät.
Niiden holkkien olemassa oloa ei ihan helposti havainnut mutta kun tarkasti katsoin niin kyllä ne sitten pystyi näkemään.
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

No nyt löytyi oikea topikki!
Olisi juurikin tuollaiset Melberin vanteet tiedossa, ilmeisesti 15*5.5 tuumaa. Tuliko oikean kokoiset reiät noilla holkkien poistolla vai pitikö porata vielä lisää? Ja minkälaisella tuurnalla napautit holkit pois? Ja ennenkaikkea kun reikiä suurentaa mitä pitää ottaa huomioon että reiät eivät "karkaa" vinoon tai miten sen varmistaisi?

Entäs mitä porukat on mieltä 195/70 renkaista noille vanteille, ovat kapeammat kyllä kuin alkuperäiset, taisi olla alkuperäinen 205, mutta epäilisin että itsellä tulee pääasiassa maantieajoa ainakin alkuun.

Onko liian kapea ja jos on niin miksi?

Ja autohan on tulevaksi se Caravelle syncro -90

Tiedusteli epätietoinen Savonmualta :D :D
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Neanterdaali kirjoitti:Entäs mitä porukat on mieltä 195/70 renkaista noille vanteille, ovat kapeammat kyllä kuin alkuperäiset, taisi olla alkuperäinen 205, mutta epäilisin että itsellä tulee pääasiassa maantieajoa ainakin alkuun.
Onko liian kapea ja jos on niin miksi?


Rengaskokomerkinnästä laskettuna:

205R14 on 355,6 mm + 336,2 mm = 691,8 mm korkea
185R14 on 355,6 mm + 303,4 mm = 659 mm korkea
195/70R15 on 381mm + 273 mm = 654 mm korkea

Leveys tuskin on ongelma, mutta mielenkiintoinen vaihtoehto tuo matalamman renkaan vaihtaminen syncroon?
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Oli matematiikka vitonen koulussa :D :D , kiitos selvennyksestä!
Kysymys johtui siitä että siunaantunut varastoon suht uudet 195/70 15" renkaat ja ajattelin niitä käyttää, nuukuus nuukuus!! syynä pohdintaan :D
Pitänee miettiä sitten uusiksi.
Mike
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Lyhyt oppimäärä rengasmatematiikasta, renkaan korkeus on vanteen korkeus + 2x profiilin osuus leveydestä, esim:
205R14 (205/82R14)

Vanne 14" = 14 x 25,4 = 355,6 mm
Renkaan sivun korkeus = 0,85 x 205 = 168,1 mm
Renkaan kokonaiskorkeus 355,6 mm + 2x 168,1 mm = 691,8 mm

Renkaan todellinen korkeus voi olla kyllä jotain muuta, kokohaitari löytyy esim STRO-normi taulukoista, esim 195/70R15 655 - 665 mm
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Sehän tuossa on yksi asia, että niillä vakiorenkailla nopeusmittari näyttää jotain 10% liikaa, muutaman sentin matalemmilla se onkin sitten 15-20% liikaa. Ja kierrokset 80 nopeudessa jotain 3500.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eli mielummin pikkasen korkeampaa kuin vakio.
Simossa mittari näyttää kutakuinkin oikein 205R16 ja 215/75R16 renkailla, eli samaan pääsee 235/75R15 renkailla.
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Ok, miten vanteen tuuman kasvattaminen 15" oikean kokoisilla renkailla vaikuttaa bensa koneen kierroksiin? Onko merkittävää eroa?
Kun en ole vielä tuolla omalla 2.1 wbx:llä päässyt ajamaan, sen osalta on vielä virtuaaliharrastusta
Mike
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja vville »

Neanterdaali kirjoitti:Ok, miten vanteen tuuman kasvattaminen 15" oikean kokoisilla renkailla vaikuttaa bensa koneen kierroksiin? Onko merkittävää eroa?
Kun en ole vielä tuolla omalla 2.1 wbx:llä päässyt ajamaan, sen osalta on vielä virtuaaliharrastusta
Mike
Mitä tarkoitat oikean kokoisilla 15" renkailla? Renkaan profiili vaikuttaa ei vanteen koko, mulla esim. nousi kierrokset kun vaihdoin vakio 14" renkaat 16" vanteisiin joissa oli muistaakseni 205/55/16 renkaat.

235/75/15 renkailla kierrokset laskee wbx:n 4.857 vaihteistolla kierroksia ~300rpm verrattuna. 185/80/14 renkaisiin 80kmh=2689rpm/2388rpm.
Tuolla on kätevä laskuri.
http://www.syncro.ca/tiresize/
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Morjens Vville!
Joo tarkoitan 205 ja sitä leveämpää, eli juurikin olisi tuo profiili korkeampi. En ole tosiaankaan minkään alan tuntija näitten renkaitten suhteen, siksi täältä saa hyvää neuvoa näin aloittelijakin.
On nimittäin tullut ostettua noihin autoihin vaan juurikin sen kokoisia renkaita ja vanteita mitä on ollut rekisteriotteeseen merkitty, asiaan sen enempää perehtymättä. :D
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Syncro osiossa on paljon tietoa aiheesta rengas- ja korotuskeskustelussa, kannattaa lukea ketju läpi. Ei sekään kaikkea kerro, joten rohkeasti vaan kysymyksiä, kyllä niihin joku täällä osaa vastata.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Vanne kysymys

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Neanterdaali kirjoitti:Morjens Vville!
Joo tarkoitan 205 ja sitä leveämpää, eli juurikin olisi tuo profiili korkeampi. En ole tosiaankaan minkään alan tuntija näitten renkaitten suhteen, siksi täältä saa hyvää neuvoa näin aloittelijakin.
On nimittäin tullut ostettua noihin autoihin vaan juurikin sen kokoisia renkaita ja vanteita mitä on ollut rekisteriotteeseen merkitty, asiaan sen enempää perehtymättä. :D
Tarkennuksena vielä; 205 yms = leveys, 65,70,75 yms = profiili (korkeus suhteessa leveyteen, %)

Mulla on dieseli, mutta anyway. Mikkihiirikokoisilla 195/70/14 -renkailla (siis pienemmät kuin orkkisrenkaat) mulla näytti mittari 15% liikaa (120 mittarissa, todellinen nopeus 102). Sitten hankin kesärenkaiksi 225/70/15, mittarivirhe putosi noin 6-7%:iin (110 mittarissa, 103 todellinen). Ajomukavuus nousi huomattavasti kierrosten putoamisen myötä.

Itsekin olen aiemmin ostanut vain sitä mitä liikkeet myy, eli mennyt ostamaan "talvirenkaat siihen ja siihen autoon" ja sitten ne on jotain kokoa mulle myynyt. Ja miksei se toimisikin muissa autoissa, mutta kun noita tölkin profiilin renkaita (80 tai 82 korkea profiili) ei tahdo kovin laajassa valikoimassa saada, varsinkin jos ei halua ostaa mitä tahansa kiinalaista. Mulla kävi niin, että menin sitten ostamaan 16" vanteet niin alkaa rengasta löytymään jo paremmin kun ei tarvitse profiilia kuin 65, että olisi orkkisrenkaan korkuinen.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin