Vanne kysymys
Vanne kysymys
Multa löytyy Mesessä olleet aluvanteet joissa luonnollisesti liian pienet pultin reiät.
Onko reikien suurennus tehtävä poralla vai jyrsimällä, vai onko mitään väliä kummin?
Onko reikien suurennus tehtävä poralla vai jyrsimällä, vai onko mitään väliä kummin?
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: Vanne kysymys
Itse aikanaan yksistä mjerssun vanteista poralla suurensin
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: Vanne kysymys
Poraamalla 14mm terällä itse myös suurensin.
Menihän nuo ainakin ihan hyvin paikalleen
Menihän nuo ainakin ihan hyvin paikalleen
T4 2.5tdi matkailuauto
ex - T3 1.9td syncro
ex - T3 1.9td syncro
Re: Vanne kysymys
Minulla on Melber'in valmistamat aluvanteet joissa oli myös liian pienet reiät.
Ensimmäistä reikää isommaksi poratessani vasta havaitsin että rei'issähän oli kartion malliset supistusholkit. Ne kun löi irti niin "alta" löytyi oikea kokoiset reiät.
Niiden holkkien olemassa oloa ei ihan helposti havainnut mutta kun tarkasti katsoin niin kyllä ne sitten pystyi näkemään.
Ensimmäistä reikää isommaksi poratessani vasta havaitsin että rei'issähän oli kartion malliset supistusholkit. Ne kun löi irti niin "alta" löytyi oikea kokoiset reiät.
Niiden holkkien olemassa oloa ei ihan helposti havainnut mutta kun tarkasti katsoin niin kyllä ne sitten pystyi näkemään.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Vanne kysymys
No nyt löytyi oikea topikki!
Olisi juurikin tuollaiset Melberin vanteet tiedossa, ilmeisesti 15*5.5 tuumaa. Tuliko oikean kokoiset reiät noilla holkkien poistolla vai pitikö porata vielä lisää? Ja minkälaisella tuurnalla napautit holkit pois? Ja ennenkaikkea kun reikiä suurentaa mitä pitää ottaa huomioon että reiät eivät "karkaa" vinoon tai miten sen varmistaisi?
Entäs mitä porukat on mieltä 195/70 renkaista noille vanteille, ovat kapeammat kyllä kuin alkuperäiset, taisi olla alkuperäinen 205, mutta epäilisin että itsellä tulee pääasiassa maantieajoa ainakin alkuun.
Onko liian kapea ja jos on niin miksi?
Ja autohan on tulevaksi se Caravelle syncro -90
Tiedusteli epätietoinen Savonmualta
Olisi juurikin tuollaiset Melberin vanteet tiedossa, ilmeisesti 15*5.5 tuumaa. Tuliko oikean kokoiset reiät noilla holkkien poistolla vai pitikö porata vielä lisää? Ja minkälaisella tuurnalla napautit holkit pois? Ja ennenkaikkea kun reikiä suurentaa mitä pitää ottaa huomioon että reiät eivät "karkaa" vinoon tai miten sen varmistaisi?
Entäs mitä porukat on mieltä 195/70 renkaista noille vanteille, ovat kapeammat kyllä kuin alkuperäiset, taisi olla alkuperäinen 205, mutta epäilisin että itsellä tulee pääasiassa maantieajoa ainakin alkuun.
Onko liian kapea ja jos on niin miksi?
Ja autohan on tulevaksi se Caravelle syncro -90
Tiedusteli epätietoinen Savonmualta
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vanne kysymys
Neanterdaali kirjoitti:Entäs mitä porukat on mieltä 195/70 renkaista noille vanteille, ovat kapeammat kyllä kuin alkuperäiset, taisi olla alkuperäinen 205, mutta epäilisin että itsellä tulee pääasiassa maantieajoa ainakin alkuun.
Onko liian kapea ja jos on niin miksi?
Rengaskokomerkinnästä laskettuna:
205R14 on 355,6 mm + 336,2 mm = 691,8 mm korkea
185R14 on 355,6 mm + 303,4 mm = 659 mm korkea
195/70R15 on 381mm + 273 mm = 654 mm korkea
Leveys tuskin on ongelma, mutta mielenkiintoinen vaihtoehto tuo matalamman renkaan vaihtaminen syncroon?
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Vanne kysymys
Oli matematiikka vitonen koulussa , kiitos selvennyksestä!
Kysymys johtui siitä että siunaantunut varastoon suht uudet 195/70 15" renkaat ja ajattelin niitä käyttää, nuukuus nuukuus!! syynä pohdintaan
Pitänee miettiä sitten uusiksi.
Mike
Kysymys johtui siitä että siunaantunut varastoon suht uudet 195/70 15" renkaat ja ajattelin niitä käyttää, nuukuus nuukuus!! syynä pohdintaan
Pitänee miettiä sitten uusiksi.
Mike
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vanne kysymys
Lyhyt oppimäärä rengasmatematiikasta, renkaan korkeus on vanteen korkeus + 2x profiilin osuus leveydestä, esim:
205R14 (205/82R14)
Vanne 14" = 14 x 25,4 = 355,6 mm
Renkaan sivun korkeus = 0,85 x 205 = 168,1 mm
Renkaan kokonaiskorkeus 355,6 mm + 2x 168,1 mm = 691,8 mm
Renkaan todellinen korkeus voi olla kyllä jotain muuta, kokohaitari löytyy esim STRO-normi taulukoista, esim 195/70R15 655 - 665 mm
205R14 (205/82R14)
Vanne 14" = 14 x 25,4 = 355,6 mm
Renkaan sivun korkeus = 0,85 x 205 = 168,1 mm
Renkaan kokonaiskorkeus 355,6 mm + 2x 168,1 mm = 691,8 mm
Renkaan todellinen korkeus voi olla kyllä jotain muuta, kokohaitari löytyy esim STRO-normi taulukoista, esim 195/70R15 655 - 665 mm
Re: Vanne kysymys
Sehän tuossa on yksi asia, että niillä vakiorenkailla nopeusmittari näyttää jotain 10% liikaa, muutaman sentin matalemmilla se onkin sitten 15-20% liikaa. Ja kierrokset 80 nopeudessa jotain 3500.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vanne kysymys
Eli mielummin pikkasen korkeampaa kuin vakio.
Simossa mittari näyttää kutakuinkin oikein 205R16 ja 215/75R16 renkailla, eli samaan pääsee 235/75R15 renkailla.
Simossa mittari näyttää kutakuinkin oikein 205R16 ja 215/75R16 renkailla, eli samaan pääsee 235/75R15 renkailla.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Vanne kysymys
Ok, miten vanteen tuuman kasvattaminen 15" oikean kokoisilla renkailla vaikuttaa bensa koneen kierroksiin? Onko merkittävää eroa?
Kun en ole vielä tuolla omalla 2.1 wbx:llä päässyt ajamaan, sen osalta on vielä virtuaaliharrastusta
Mike
Kun en ole vielä tuolla omalla 2.1 wbx:llä päässyt ajamaan, sen osalta on vielä virtuaaliharrastusta
Mike
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Re: Vanne kysymys
Mitä tarkoitat oikean kokoisilla 15" renkailla? Renkaan profiili vaikuttaa ei vanteen koko, mulla esim. nousi kierrokset kun vaihdoin vakio 14" renkaat 16" vanteisiin joissa oli muistaakseni 205/55/16 renkaat.Neanterdaali kirjoitti:Ok, miten vanteen tuuman kasvattaminen 15" oikean kokoisilla renkailla vaikuttaa bensa koneen kierroksiin? Onko merkittävää eroa?
Kun en ole vielä tuolla omalla 2.1 wbx:llä päässyt ajamaan, sen osalta on vielä virtuaaliharrastusta
Mike
235/75/15 renkailla kierrokset laskee wbx:n 4.857 vaihteistolla kierroksia ~300rpm verrattuna. 185/80/14 renkaisiin 80kmh=2689rpm/2388rpm.
Tuolla on kätevä laskuri.
http://www.syncro.ca/tiresize/
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Vanne kysymys
Morjens Vville!
Joo tarkoitan 205 ja sitä leveämpää, eli juurikin olisi tuo profiili korkeampi. En ole tosiaankaan minkään alan tuntija näitten renkaitten suhteen, siksi täältä saa hyvää neuvoa näin aloittelijakin.
On nimittäin tullut ostettua noihin autoihin vaan juurikin sen kokoisia renkaita ja vanteita mitä on ollut rekisteriotteeseen merkitty, asiaan sen enempää perehtymättä.
Joo tarkoitan 205 ja sitä leveämpää, eli juurikin olisi tuo profiili korkeampi. En ole tosiaankaan minkään alan tuntija näitten renkaitten suhteen, siksi täältä saa hyvää neuvoa näin aloittelijakin.
On nimittäin tullut ostettua noihin autoihin vaan juurikin sen kokoisia renkaita ja vanteita mitä on ollut rekisteriotteeseen merkitty, asiaan sen enempää perehtymättä.
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vanne kysymys
Syncro osiossa on paljon tietoa aiheesta rengas- ja korotuskeskustelussa, kannattaa lukea ketju läpi. Ei sekään kaikkea kerro, joten rohkeasti vaan kysymyksiä, kyllä niihin joku täällä osaa vastata.
Re: Vanne kysymys
Tarkennuksena vielä; 205 yms = leveys, 65,70,75 yms = profiili (korkeus suhteessa leveyteen, %)Neanterdaali kirjoitti:Morjens Vville!
Joo tarkoitan 205 ja sitä leveämpää, eli juurikin olisi tuo profiili korkeampi. En ole tosiaankaan minkään alan tuntija näitten renkaitten suhteen, siksi täältä saa hyvää neuvoa näin aloittelijakin.
On nimittäin tullut ostettua noihin autoihin vaan juurikin sen kokoisia renkaita ja vanteita mitä on ollut rekisteriotteeseen merkitty, asiaan sen enempää perehtymättä.
Mulla on dieseli, mutta anyway. Mikkihiirikokoisilla 195/70/14 -renkailla (siis pienemmät kuin orkkisrenkaat) mulla näytti mittari 15% liikaa (120 mittarissa, todellinen nopeus 102). Sitten hankin kesärenkaiksi 225/70/15, mittarivirhe putosi noin 6-7%:iin (110 mittarissa, 103 todellinen). Ajomukavuus nousi huomattavasti kierrosten putoamisen myötä.
Itsekin olen aiemmin ostanut vain sitä mitä liikkeet myy, eli mennyt ostamaan "talvirenkaat siihen ja siihen autoon" ja sitten ne on jotain kokoa mulle myynyt. Ja miksei se toimisikin muissa autoissa, mutta kun noita tölkin profiilin renkaita (80 tai 82 korkea profiili) ei tahdo kovin laajassa valikoimassa saada, varsinkin jos ei halua ostaa mitä tahansa kiinalaista. Mulla kävi niin, että menin sitten ostamaan 16" vanteet niin alkaa rengasta löytymään jo paremmin kun ei tarvitse profiilia kuin 65, että olisi orkkisrenkaan korkuinen.