Etupäässä paukkuu (22mm korotus)

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Etupäässä paukkuu (22mm korotus)

Viesti Kirjoittaja mandula »

Laitetaan tännekkin, kun toisella foorumilla ilmeisesti vielä juhannus painaa silmiä ;)

2wd alkoi kolisuttamaan etupäätä iskarien vaihdon jälkeen. Jousien päällä Oberin 22mm korotussarja sekä edessä ja takana iskarien jatkot.

Katsastuksessa oli vanhat iskarit (14% ja 15% testerin arvot) josta tuli hylsy. Mitään muuta vikaa ei löytynyt.
Vanhat iskarit olikin jo ihan loppu, vaikkei ulospäin vuotoja näkynytkään. Mäntää sai pumpata edestakas ilman suurempaa vastusta.

Ajossa kolina tuntuu terävänä jysähdyksenä hidasteeseen tai syvempään/terävään kuoppaan ajettaessa. Pienet montut ja kurvit menee hienosti ja juuri käytin jälkikatsastuksessa eikä mitään sivuääniä kuulunut testin aikana (74% ja 75% testerin arvot).

Otin iskarit irti ja vähän lyhensin uusien iskarien kierreosuutta, jotta jatkopalojen kanssa iskarit ovat tasan puolivälissä liikerataa kun auto seisoo suoralla alustalla.
Lisäksi laitoin korotuspalan päälle 6mm kumilätkän ja jousikupin (vai mikä sen nimi on) päällä on se vakio kumidonitsi joka litistyy ison prikan alle kun iskarin kiristää yläpäästä.

Eli olen melko varma, että iskarin yläpään kiinnitys ei voi tuota kolinaa aiheuttaa.


Voiko olla, että alustasta on joku pusla/nivel tiensä päässä, mutta se ei olemattomilla vanhoilla iskareilla ole oirehtinut. Mutta nyt uusilla on alkanut paukkua?

Kuskin paikalle tuntuu kuin lekalla löisi penkin alle, emäntä indikoi apukuskin puolelta samaa, mutta en ole varma onko yhtä kova kolahdus kun meillä on oletettavasti eri perstuntuma asioihin..
Viimeksi muokannut mandula, 24.06.2014 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: Etupäässä paukkuu (22mm korotus)

Viesti Kirjoittaja mandula »

Kaivoin aiheesta googlella, niin voiko tuo iskari sittenkin pohjata noissa isommissa sisäänjoustoissa niin että hampaat kolisee yhteen?

Kun jossakin luki, että iskarin päätä pitäisi lyhentää ja kierrettä jatkaa niin paljon, että jatkopala osuu iskarin männän paksuun osaan (eli siihen portaaseen josta loppuu iskarin yläpään kiinnitys ja paksumpi varsi alkaa, tä?). Nythän jatkopalan ja iskarin "portaan" väliin jäi vielä pari senttiä väliä..
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
uno
AktiVWisti
Viestit: 326
Liittynyt: 13.06.2012 09:27
Paikkakunta: Tallinn, Muuga, Jüri

Re: Etupäässä paukkuu (22mm korotus)

Viesti Kirjoittaja uno »

Jos oikein muista, sitten 22m korotuksella ei pitäis laitta jatkopaloja iskareille.
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: Etupäässä paukkuu (22mm korotus)

Viesti Kirjoittaja mandula »

uno kirjoitti:Jos oikein muista, sitten 22m korotuksella ei pitäis laitta jatkopaloja iskareille.

Ai noinko on :O

Kyllä se aika korkeelle tuntuu kyllä nousevan iskarin männän varsi ilman tuota koropalaa, vai onko nuo vipusuhteet sitten sen verran mystiset että ulosjoustossa ei tarvi niin paljon liikevaraa kuin sisäänjoustoissa?

No, kai se on taas otettava iskarit irti ja sorvattava nuo jatkopalat niin alas kuin saa. Jos ei silläkään pauke lopu, otettava jatkopalat kokonaan pois..
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: Etupäässä paukkuu (22mm korotus)

Viesti Kirjoittaja mandula »

Mjoo, eipä ihan heti löydy tuota M10x1 kierrepakkaa paikallisists liikkeistä kohtuuhinnalla, täytynee hylätä nuo korotuspalat ja laittas originaalimittasena iskarit paikoilleen.. Onpahan sisäänjoustossa sitten pelivaraa :-)
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: Etupäässä paukkuu (22mm korotus)

Viesti Kirjoittaja mandula »

Problem solved! Nyt ei pauku kun hylkäsin koropalat. Jäi sinne ulosjoustookin, taitaa olla jouset jo sen vrrran kuoleentunu ainskin kuskin puolelta että ei hirveesti oo korotusta tullutkaan..
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
uno
AktiVWisti
Viestit: 326
Liittynyt: 13.06.2012 09:27
Paikkakunta: Tallinn, Muuga, Jüri

Re: Etupäässä paukkuu (22mm korotus)

Viesti Kirjoittaja uno »

Hyvä. Villen Reiskalle sai laitettu 22mm korotus ja jatkopalat aluksi.
Metsässä ajelun jälkeen sai jatkopalaut otettu pois.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Etupäässä paukkuu (22mm korotus)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

mandula kirjoitti:Laitetaan tännekkin, kun toisella foorumilla ilmeisesti vielä juhannus painaa silmiä ;)

2wd alkoi kolisuttamaan etupäätä iskarien vaihdon jälkeen. Jousien päällä Oberin 22mm korotussarja sekä edessä ja takana iskarien jatkot.

Katsastuksessa oli vanhat iskarit (14% ja 15% testerin arvot) josta tuli hylsy. Mitään muuta vikaa ei löytynyt.
Vanhat iskarit olikin jo ihan loppu, vaikkei ulospäin vuotoja näkynytkään. Mäntää sai pumpata edestakas ilman suurempaa vastusta.

Ajossa kolina tuntuu terävänä jysähdyksenä hidasteeseen tai syvempään/terävään kuoppaan ajettaessa. Pienet montut ja kurvit menee hienosti ja juuri käytin jälkikatsastuksessa eikä mitään sivuääniä kuulunut testin aikana (74% ja 75% testerin arvot).

Otin iskarit irti ja vähän lyhensin uusien iskarien kierreosuutta, jotta jatkopalojen kanssa iskarit ovat tasan puolivälissä liikerataa kun auto seisoo suoralla alustalla.
Lisäksi laitoin korotuspalan päälle 6mm kumilätkän ja jousikupin (vai mikä sen nimi on) päällä on se vakio kumidonitsi joka litistyy ison prikan alle kun iskarin kiristää yläpäästä.

Eli olen melko varma, että iskarin yläpään kiinnitys ei voi tuota kolinaa aiheuttaa.


Voiko olla, että alustasta on joku pusla/nivel tiensä päässä, mutta se ei olemattomilla vanhoilla iskareilla ole oirehtinut. Mutta nyt uusilla on alkanut paukkua?

Kuskin paikalle tuntuu kuin lekalla löisi penkin alle, emäntä indikoi apukuskin puolelta samaa, mutta en ole varma onko yhtä kova kolahdus kun meillä on oletettavasti eri perstuntuma asioihin..
mandula kirjoitti:Kaivoin aiheesta googlella, niin voiko tuo iskari sittenkin pohjata noissa isommissa sisäänjoustoissa niin että hampaat kolisee yhteen?

Kun jossakin luki, että iskarin päätä pitäisi lyhentää ja kierrettä jatkaa niin paljon, että jatkopala osuu iskarin männän paksuun osaan (eli siihen portaaseen josta loppuu iskarin yläpään kiinnitys ja paksumpi varsi alkaa, tä?). Nythän jatkopalan ja iskarin "portaan" väliin jäi vielä pari senttiä väliä..



Veikkaanpa vahvasti, että iskari hakkaa pohjaan. Eräällä foorumilaisella kävi samalla tavalla tuon nimeltä mainitsemattoman korotussarjan kanssa Syncrossa. Sen reklamaation jälkeen taisi tulla jotain ohjeitakin sarjojen ostajille.

Jotain siellä hajoaa, jos et pikasesti korjaa tai lopeta ajamista ainakin...
Vastaa Viestiin