Isompi jarrutehostin + pääsylinteri

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Isompi jarrutehostin + pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Tölkin tulevien isompien jarrujen ja tämän viestiketjun innoittamana päätin parannella jarruja myös polkimen päästä.
Käyttökokemuksia ei ole vielä tarjota, mutta laitan tähän mennessä tehdyt askartelut muidenkin nähtäville. Tehostimen vaihdon osalta tässä ei siis keksitä mitään uutta, ohjeet siihen löytyy jo esim. Sambasta.

Tehostin:

Tölkin 9" jarrutehostimen tilalle hyvin pienin muutoksin passaava 10" tehostin löytyy BMW E30:sta.

Kuva Kuva

Ainoa tarvittava muutos on tehdä Tölkin tehostimen käyttötangon haarukan M8x1,0 kierteen tilalle M10x1,5 kierre.

Kuva

Tämän jälkeen asennetaan haarukka käyttötankoon ja säädetään etäisyys. Bentleyn manuaalin mukaan mitta tehostimen asennuspinnasta on 111,5 mm.

Kuva

Tehostinta paikoilleen asentaessa havaitsin että vaikka tehostin mahtuu paikoilleen, se ottaa kiinni tehostimen yläpuolella olevaan jäykistepeltiin.
Taputtelin tehostinta vasaralla klo 12 kohdalta ja ilmatilaa on nyt pari milliä.

Pääsylinteri:

Halusin vaihtaa myös pääsylinterin isompaan. Sylinteriksi valikoitui ABS:ttömän T4 Transporterin 25,4 millinen, jonka arvelin olevan sovitettavissa Tölkin sylinterin tilalle.

Kuva

Kuten kuvasta näkyy, T4:n sylinterin asennuksen havaittiin vaativan hieman askartelua:

- Sylinteri on lyhyempi, mutta tehostimen sisään jäävä osuus pitempi > tehostimen ja sylinterin väliin tarvitaan "spaceri".
- Liitäntöjen määrä ja koko (4 x M10x1) ovat samat kuin Tölkin sylinterissä, mutta sijainti hieman eri kohdissa > ratkaistavissa jarruputkimuutoksilla.
- Jarrunestesäiliö ei passaa suoraan T4 sylinteriin > sopiva löytynee jostain toisesta VAG laitteesta.

Spacerista olisi taatusti voinut tehdä hienommankin, mutta ajattelin selvitä nurkista löytyvillä rojuilla. Raaka-aineiksi tarvittiin 25mm pitkä 1 1/2" vesijohtopuken pätkä sekä 2kpl M8x25 jatkomuttereita.
Putken sisähalkaisijalle näytin hieman vinkua jotta sen sai sopimaan sylinteriin. Jatkomuttereihin tein hieman pelivaraa lyhentämällä niitä 2mm.
Myös tehostimen pinnapultteja piti lyhentää 10mm.

Kuva Kuva

Sitten vain jatkomutterit lyhennettyihin vaarnoihin, putken ja tehostimen väliin Tölkin pääsylinteristä napattu O-rengas ja T4-sylinteri kiinni M8x20 pulteilla.

Kuva

Jarrunestesäiliö aiheuttikin sitten enemmän päänvaivaa:
Tavoitteeena oli että säiliön tulisi olla "pulttaa kiinni" osa vaikka Tölkin pääsylinterin + jarrunestesäiliön poikkeuksellisesta sijoituksesta johtuen ylimääräistä tilaa ei olekaan liiemmin käytettävissä.
Tiedossa oli että muiden '82> volkkareiden säiliöt sopivat suoraan T4:n sylinteriin ja nämä säiliöt ovat yhteensopivia Tölkin säiliön korkin/nestetasoanturin kanssa.

Puolenkymmentä VW-säiliötä (Golf II, III, IV, Passat 35i, Transporter T4) vertailtuani kävi ilmi, että Golf II säiliö on ainoa joka mahtuisi mittariston taakse, mutta siitä puuttuu letkuliitäntä kytkinsylinterille.
Hetken Tölkin säiliötä (ja paria Kuplan osaa) pyöriteltyäni päätin kuitenkin kokeilla saisiko siitä tehtyä sopivan:
Veistin takimmaisen putken pois ja porasin säliön pohjaan jääneen reiän 15 milliseksi. Reikään asensin 8/66-7/69 Kuplan pääsylinteristä napatun letkuliittimen tiivisteineen.
Pääsylinterin taaempaan nestesäiliön lähtöön laitoin vastaavan mutta isomman liittimen, jollainen löytyy 8/71> Kuplan pääsylinteristä.
Väliin pätkä 7mm jarrunesteen kestävää letkua ja paketti oli valmis.

Kuva

Saa nähdä kuinka tuo "viritys" lopulta toimii. Säiliöön laitettu liitin piti ainakin vettä.

Toiselle jarruvalon kytkimelle piti tehdä myös sovite. Suoraan sylinteriin asennettuna kytkin mahtui juuri ja juuri mittariston taakse, mutta sen päähän ei mahtunut enää minkäänlaisia liittimiä.
Sovitteesta tuli tämän näköinen:

Kuva

Kuten alussa jo mainitsin, edellä mainittuja asennuksia ei ole vielä testattu käytössä, joten ohjeet varsinkin pääsylinterin / jarrunestesäiliön asennuksesta ovat vain suuntaa antavia!
Mikäli joku ehtii saada vastaavan paketin ajettavaksi ennen sitä, kuulisin mielelläni käyttökokemuksia. Ideoita paremmasta jarrunestesäliliöstä saa myös esittää.
Viimeksi muokannut Jukkapoika, 21.06.2014 00:08. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Isompi jarrutehostin + pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Todella hyvä teksi iso kiitos!
Home is where you park it.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Isompi jarrutehostin + pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kiitos erinomaisesta kertomuksesta, tätä on moni mietiskellyt
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Isompi jarrutehostin + pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

Nostetaan vanhaa topic;a kun itselle ajankohtainen seuraavassa projektissa.

Onko tuon T4-transporterin pääsylinterin vaihtoehdoksi löytynyt muuta hyväksi havaittua pääsylinteriä taikka onko tuo todettu toimivaksi yhdistelmäksi ?

Maailmalla joku oli laittanut tuon E30 tehostajan kaveriksi E32 750i pääsylinterin Puolessa välissä toteutus, ko. pääsylinteriin menee siis tuo Tölkin oma jarrunestesäiliö, mutta noi jarruvalojen kytkimet joutuu väkertään T-haaralla.
Vastaa Viestiin