Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Terve. Saako alkuperäisen dieseltölkin varvikellollisen mittariston näyttämään kierroksia 1Z koneen kanssa? 1Z:ssa tällä hetkellä paikallaan sen alkuperäinen 120A laturi. Alkuun ei ainakaan kertonut mitään. Kiitos!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Saa sen näyttämään, mutta pitää kolvata piuha kiinni. Alunperinhän se kierrostietoa tulee TDI:ssä eculta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Jahas! Eli kun tuossa 120A laturissa on se 2-napainen liitin perässä, niin toinen on latausvalolle ja toinen on kierrosluku, joka menee ecu:lle? No mihinkäs pitää johto kolvata kiinni?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja dmn »

W-lähtö pitää ottaa diodisillasta tms paikasta. Siinä siis näkyy vaihtovirtana yhden käämin jännite, jonka taajuudesta päätellään kierrosnopeus.

Mutta ihan täydellinen ei tälläkään konstilla tule, saattaa tuo laturin välitys olla nopeampi TDI:ssä. En muista oliko tölkin mittaristossa joku hienosäätöpotikkaa tälle, veikkaan että ei.

Helpompi laittaa bensamallin kiekkamittari (tai erillinen mittari) ja käyttää ecu:n kierroslukulähtöä. Omaan autoon kyllä teen tohon väliin jonkun sopivan taajuusmuuttajan että saa orggismittarin toimimaan ja kalibroitua, mutta aikataulua tälle ei oo vielä suunniteltu :-) Voisihan tuota miettiä.
< 15kWh/100km
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Okei! Tosiaan siinähän on pienempi pyörä kun alkuperäsessä, joten voi näyttää vähän enemmän, mitä todellisuudessa onkaan... Mutta jos vaikka ihan rekvisiitaksi laittaa, kun tuollanen mittaristo löytyy :). Tarviipa hieman tutkia, kun availee sitä. Kiitos näistä tiedoista.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja mtavi »

dmn kirjoitti:W-lähtö pitää ottaa diodisillasta tms paikasta. Siinä siis näkyy vaihtovirtana yhden käämin jännite, jonka taajuudesta päätellään kierrosnopeus.

Mutta ihan täydellinen ei tälläkään konstilla tule, saattaa tuo laturin välitys olla nopeampi TDI:ssä. En muista oliko tölkin mittaristossa joku hienosäätöpotikkaa tälle, veikkaan että ei.

Helpompi laittaa bensamallin kiekkamittari (tai erillinen mittari) ja käyttää ecu:n kierroslukulähtöä. Omaan autoon kyllä teen tohon väliin jonkun sopivan taajuusmuuttajan että saa orggismittarin toimimaan ja kalibroitua, mutta aikataulua tälle ei oo vielä suunniteltu :-) Voisihan tuota miettiä.

Täällä on yksi halukas taajuusmuuttajalle, kun saat valmiiksi ;)
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja Sinky »

ja ameriikasta http://www.fastforward.ca/harness_retro ... ories.html

Tachometer converter

This digital to analog converter will enable early coil driven tachometers to work with the digital signal from modern ECUs. Comes with connection instructions.
Home is where you park it.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja Sinky »

ja saattaa olla hyödyllinen linkki säätämiseen
http://www.brick-yard.co.uk/forum/tdi-t ... 15470.html
Home is where you park it.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Halleluja, kun tulee hyvää tietoa! Ja niin en huomannut mainita, että kyseessä on M-TDI pata, joten TDI:n ecua ei ole. Eli hyppyjohto laturin sisältä ja siihen kiinni. Sitten mittarin takaa trimmataan näyttämä kuntoon.

Voiko tuohon 120A laturiin kytkeä latausvalon johdon suoraan siihen olemassaolevaan liittimeen? Vai mihin, kyselee tietämätön.. Kiitos!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Siihenhän se pitää kytkeä, muuten ei lataa (olikos se nyt sininen johto). Sen laturinkuormitussignaalin voi jättää kytkemättä.
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kierroslukumittarin kanssa ropleemia

Viesti Kirjoittaja TT| »

En ole itse päässyt niin pitkälle, mutta maailmalta ensikäden tietona on että on säätö dieselin mittarissa ja tuolla käämiltä otetulla signaalilla saa näyttämän oikeaksi. Kuvakin on jossain, kun löydän. Taisikin jo selvitä kuvio.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin