4v:stä 5v:ksi?

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
Purkki
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 12.05.2013 22:47
Paikkakunta: Jyväskylä

4v:stä 5v:ksi?

Viesti Kirjoittaja Purkki »

Tästäpä saattaa olla monta tarinaa jo, mutta osaako kukaan sanoa, voiko -84 1,6td-westfaliaan vaihtaa nelivaiheisen tilalle 5-vaihteisen laatikon helposti? En kyllä edes tekisi operaatiota itse, koska taito ja kantti ei riitä...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4v:stä 5v:ksi?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Voi vaihtaa, mutta kysytään ensiksi että mitä yrität vaihdolla saavuttaa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Sakke
AktiVWisti
Viestit: 74
Liittynyt: 16.09.2013 21:47
Paikkakunta: Oulu

Re: 4v:stä 5v:ksi?

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Helppo on suhteellinen käsite, mutta ainakin mulla onnistu.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 4v:stä 5v:ksi?

Viesti Kirjoittaja jarke »

Suosittelen suurempaa rengaskokoa, helpoin tapa.
Avatar
Purkki
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 12.05.2013 22:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 4v:stä 5v:ksi?

Viesti Kirjoittaja Purkki »

Kierrosten ja melutason lasku olisi tavoitteena..
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 4v:stä 5v:ksi?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

4- ja 5-vaihteisten suurimman vaihteen välitykset ovat suurinpiirtein samat, joten perävälitys on se joka ratkaisee. Etsi jonkun 2.1i WBX bussin 5v laatikko, sitten korkeampaa rengasta ja huomaat että vakio 1.6 TD koneesta loppui vääntö. Siihen pulmaan auttaa sitten TDI :)

Tuolta voit selailla laatikoita: http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... fo/gbx.htm
RöhnöRoope
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 21.05.2014 11:24

Re: 4v:stä 5v:ksi?

Viesti Kirjoittaja RöhnöRoope »

jarke kirjoitti:Suosittelen suurempaa rengaskokoa, helpoin tapa.
Minkälaiseen lopputulokseen tällä pääsee? Tavoitteena on että kierrokset eivät olisi yli 2000 1/min matka-ajossa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4v:stä 5v:ksi?

Viesti Kirjoittaja TT| »

RöhnöRoope kirjoitti:
jarke kirjoitti:Suosittelen suurempaa rengaskokoa, helpoin tapa.
Minkälaiseen lopputulokseen tällä pääsee? Tavoitteena on että kierrokset eivät olisi yli 2000 1/min matka-ajossa.
Samaan lopputulokseen mitä vaihtamalla perävälitys pidemmäksi. www.syncro.ca/tiresize/default.htm tuolla laskurilla voi miettiä lopputulosta
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3092
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 4v:stä 5v:ksi?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sopivasti rengastusta kasvattamalla, 4,5 perävälitys WBX:stä ja 0,70 rattaat suurimmalle vaihteelle, niin menis karvan alle 2000rpm 80km/h ja 90km/h n. 2200rpm. Tälläsen laatikon tein joskus multivanin perään, mutta en kyllä itse ehtinyt lainkaan nauttia tästä 2.5TDI moottorin kera :-)

Sitten onkin eri asia mikä kone noille välityksille olis hyvä, vakiomoteilla ei tee mitään ja vakio 90hp TDI:kin perinteisellä hukkaporttiahtimella ehkä hieman pois kuvioista.
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 4v:stä 5v:ksi?

Viesti Kirjoittaja jarke »

"matkanopeus" ?
oma kokemus että "suht vakio tai vähän yli" moottorilla ei kyllä jaksa kulkea isoilla pyörillä kunnolla, siksi ehkä välitetty tuollalailla. :? sitten jos alkaa olemaan vääntöä ja löylyä vähän paremmin niin isot renkaat ehdoton juttu, valoista pääsee mukavasti liikkeelle kakkosella eikä "matkaajossa" motarilla paljoa moottori möyryä, valitettavasti ei ole tuota kierroslukumittaria...
jos osasin tuota laskuria niin:
80 km/h 2389rpm, 100km/h 2986rpm, 120km/h 3583rpm, laatikko 3h ja renkaat 225/65r16.
Vastaa Viestiin