Kytkinakselin aksiaalivälys?

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Retkuilija
Vasta alkaja
Viestit: 19
Liittynyt: 19.04.2014 16:30

Kytkinakselin aksiaalivälys?

Viesti Kirjoittaja Retkuilija »

Osaisikohan joku kertoa, onko kytkinakselilla lupa olla välystä? Kone on JX (1,6 TD) ja vaihteisto on 5-vaihteinen 3H, jonka juuri ostin ja meinaan laittaa edellisen samanlaisen tilalle, kun siitä hyppii kolmonen pois päältä. Huomasin kuitenkin tuon välyksen ja ajattelin, että pitääkö siitä jotakin korjata ennenkuin laittaa paikalleen. Akseli pyörii nätisti, mutta siinä on n. 2-3 mm:n välys "ylös-alas".

Silmälaakerihan sen kai pitää käytössä paikallaan. Jos laakerivälys on liian suuri, mitenkähän onnistuu korjaus?

Olisikohan joku alan mies, joka pystyisi tarvittaessa korjaamaan?

Kiittäisin kovin tiedosta - auto pitäisi saada pian ajoon... ; )
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkinakselin aksiaalivälys?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Vwharrastaja varmaan kertoo faktoja, kunhan ennättää, mutta laatikossa kytkinkoppa paikallaan ei juuri todellisesta välyksestä pysty sanomaan. Se näkyvä osa kun on holkin ja kierteen välityksellä laatikossa kiinni. Irrallaan ollessa voi olla hyvä vaihtaa se akselitiiviste, jos sen kunnosta ja iästä ei ole tietoa. Samalla tulee vaihdettua öljyt kunnolla, kun kytkinkopan käyttää irti, ja näkee perävälityksenkin.
Eli en olisi tuosta välyksestä huolissaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7676
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Kytkinakselin aksiaalivälys?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TerVWetuloa Foorumille!!!

VWharrastaja on varmasti paras henkilö vastaamaan, mutta vaihda se kytkinakselin stefa joka tapauksessa, löytyy esim saksalaisena Hotcarsilla. Halpakopiota kannattaa varoa, niitäkin kaupataan...


E: TT ehti ensin
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3090
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kytkinakselin aksiaalivälys?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Varsinaista laakeria tossa kohtaa ei tosiaan ole mikä voisi välyksen aiheuttaa, tosiaan se viimeinen pala kytkinakselia on löysähköllä sovituksella (holkilla) kiinni varsinaisessa pääakselissa ja toinen pää tukeutuu sitten silmälaakeriin kun kone on paikallaan.

Mutta stefa kannattaa tosiaan samalla vaihtaa ja samalla katsoa että stefan alla oleva ohjainholkki on myös paikallaan, jos tuntuu pyörivän tyhjää niin sen saa timmiksi hieman kaulusta vääntelemällä ja vapaavalinteisena liimalla. Ei tuolla liene kyllä suurempaa merkitystä käytön kannalta, ehkäpä säästää tuota stefaa asennusvaiheessa.
< 15kWh/100km
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Kytkinakselin aksiaalivälys?

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

TT:n esittämä kytkinkopan poisottaminen on varmin tapa saada selvyys välyksestä, ja samalla näkee perävälityksenkin. Stefa vaihtoon ja holkin kiinnityksen ja kunnon tarkastaminen kuten DMN totesi. Kytkinkopan ja vaihteiston väliin pintojen putsauksen jälkeen kasattaessa jotain kunnollista tiivistemassaa, kun siinä välissä oleva paperitiiviste tuhoutuu purettaessa melko varmasti. Kytkinakselin liitosholkin vaihteiston puoleisella osalla ei saisi olla pitkittäis- eikä sivuttaisvälyksiä.
Retkuilija
Vasta alkaja
Viestit: 19
Liittynyt: 19.04.2014 16:30

Re: Kytkinakselin aksiaalivälys?

Viesti Kirjoittaja Retkuilija »

Retkuilija kiittää lämpimästi vastauksista. Käyttämätön alkuperäis-stefa onkin jemmassa vuosien takaa aiemmista projekteista jääneenä pussissa, joten pääsee sekin hyötykäyttöön.
Vastaa Viestiin