Pyöränlaakeri ongelma Oulussa

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
hautamäki
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 03.10.2013 19:24
Paikkakunta: Oulu

Pyöränlaakeri ongelma Oulussa

Viesti Kirjoittaja hautamäki »

Noniin! Vaihdoin itse siis ensin motonetin laakerisarjan taakse vasemmalle. Ulina loppui myös vaihdon yhteydessä. Siihen ei voi olla kuin tyytyväinen. Kuitenkin kesken etelänreissun laakerit vasemmasta takapyörästä sanoivat ittensä irti kerta heitolla,ne kesti sen 2000km, napa ei sinä aikana lämmennyt kuin sen yhden kerran. tai sitten en ulinaa kuullut. Rengas rupesi vatkaamaan ja huolestuttavan vinossa takaa päin kattottunna, eikä pulttien mutterien kiristämisestä ollut iloa. Sovitus oli väljä, ja hinuri oli soitettava

Nyt on palattunna kotia etelän reissulta, jonka aikana siis vasenmman takapyörän hilppeet uusittiin paikallisella korjaamolla. Tuomio oli siis laakerien täystuho sekä toinen jarrukengkä oli irronnut itse palasta, ts. pala pyöri siis rummussa. Korjauksen jälkeen lähin pahallatuulella ajelemaan pohjosta kohti, aika pian näin peilistä kuinka rengas vipottaa, jarruttaessa tunnen saman pulssin jarrupolkimessa, sovite lämpeää edelleen. Soitto korjaamolle ei auttanut olivat kuulemma vaihtaneet tarvittavat osat ts. ideat loppuivat, jatkoin matkaa suutuspäissään kohti Oulua. Muutamia kertoja pysähtelin navan lämpötilaa seuratekseni, tulos oli että napa pysyi kohtuullisen lämpöisenä mutta rumpu oli lämpimämpi, sylki ei kiehunut mutta sormea ei pitkään piellyt rummun pinnalla.

Onko siis jarrukengän säädöissä parantamista, vai onko rumpu sökösökösöö,vai peräti vetoakseli mutkalla? Oisko jollakulla rumpua testiin. Ääniä ei rummusta kuulu ja välyskin löytyy rengasta heiluttaessa, jopa reilumpi kuin oikean puolen renkaassa .
Tarvisi pikaista neuvoa, kun reissu suunnitelma käy päälle. Luulen että täältä löytyy ideoita

Kiitoksia
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyöränlaakeri ongelma Oulussa

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kuten varmaan saitkin jo tietoa, niin laakereiden väliin tuleva holkki on väljä, ihan tyyppivika näissä. Kannattaa aina vaihtaa, jos edellinen laakeri on väljyyden takia hajonnut.
Pelkkä holkki http://www.bus-scheune.de/VW-Bus-T3-Ers ... ::246.html
ja tuossa koko setti laakereineen ja tiivisteineen
http://busschmiede.de/shop/T3-2WD-Syncr ... 2-Meyle-_1

:edit: jos on kiire saada auto kuntoon, niin minulta löytyy yksi uusi holkki Vantaalta
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Pyöränlaakeri ongelma Oulussa

Viesti Kirjoittaja beretta »

moro.se voi olla myös akseli jo kulunut noissa riennoissa elikkäs se on syönyt laakerikoolitkin että pyörii koko pakettikin siellä.kannattais vaihtaa akselikin kulumattomampaan.jos et löydä muualta akselia,hae täältä asevelihintaan ajosta irroitettu takanapa+akseli niin voi verrata onko vanha miten ylikulunut.yv tavoittaa. :)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Pyöränlaakeri ongelma Oulussa

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

hautamäki kirjoitti:Vaihdoin itse siis ensin motonetin laakerisarjan taakse vasemmalle.
Oliko kyseessä edullisempi sarja vai "OE-laatuvaihtoehto"..?
Vastaa Viestiin