Akun virrankulutuksen mittaaminen

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
vira1150
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 23.09.2012 12:15

Akun virrankulutuksen mittaaminen

Viesti Kirjoittaja vira1150 »

Kiinnostaisi mittailla paljonko tuota vuotoa ilmenee kun välillä tuntuu noin puoli vuotta vanha akku tyhjenevän nopeastikin. Auto ei ole päivittäisessä ajossa ja välillä tulee sahailtua vain lyhyempiäkin välejä. Jostain lukaisin että pitää ottaa miinuskenkä irti ja laittaa yleismittari irroitetun kengän ja navan väliin nähdäkseen paljonko ampeereita läpi kulkee. No nollaahan se näytti kaikista pienimmilläkin arvoilla.. Pienin asteikko mittarissa on 20 µA. Ja eikös esim kellon ja radion pitäisi lähteä käyntiin jotta mittari näyttäisi jotain? Sähkön sielunelämästä kun en mitään ymmärrä niin kertokaas viisaammat miten tätä pitäisi lähteä purkamaan. Lisäksi kiinnostaa mikä on "noin"-luokassa normaali kulutus, autossa ei ole (ilman avaimia) muita kuluttajia kuin kojelaudan kello ja radion herätevirta. Niin ja tupakansytytin mutta eipä tuokaan taida paljon issekseen kulutella..
romunkerääjä
AktiVWisti
Viestit: 143
Liittynyt: 24.02.2012 17:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Akun virrankulutuksen mittaaminen

Viesti Kirjoittaja romunkerääjä »

Kyllä tuon kellon kulutuksen pitäisi näkyä muuna kuin nollana yleismittarissa.
Onko mittarissa kenties erillinen punaisen johtimen paikka tuohon virran mittaukseen?
Yleensä on, ja mittarissa on myös sulake suojaamassa tuota piiriä.

Eli joko punainen johto mittarissa väärässä navassa tai sitten on mittarista palanut sulake, noin niin kuin villinä veikkauksena (älkää ampuko jos/kun olen väärässä).
Juna, pallo sekä pari älteetä.
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
vira1150
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 23.09.2012 12:15

Re: Akun virrankulutuksen mittaaminen

Viesti Kirjoittaja vira1150 »

Joo, niin ymmärsin että pitäisi.. Mittarin johtimet oli kiinnitetty ohjeissa kerrotulla tavalla, samoin vaihdoin punaisen johtimen pienemmän sulakkeen alueelle kun vaihdoin mittausaluetta. Molemmat sulakkeet ovat ehjät. Vika ei käsittääkseni ole mittarissa tai sen käytössä, olen käyttänyt näitä kyllä ennenkin. Lähinnä mietin tuota mittaustapaa
Liitteet
Yleismittari
Yleismittari
WP_001217.jpg (295.21 KiB) Katsottu 1318 kertaa
romunkerääjä
AktiVWisti
Viestit: 143
Liittynyt: 24.02.2012 17:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Akun virrankulutuksen mittaaminen

Viesti Kirjoittaja romunkerääjä »

No kyllä se sitten pitäisi mittarissa näkyä.
Kumma juttu.
Juna, pallo sekä pari älteetä.
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Akun virrankulutuksen mittaaminen

Viesti Kirjoittaja Joker »

Laita ensin vaikka 10A asetus ja johto 10A reikään. Kytke mittari sarjaan akun kanssa, eli vaikka siihen -navan ja kengän väliin. Kytke päälle vaikka parkit tai puhallin tai sellainen kuorma joka ei ylitä 10A:a, niin pitäisi ampeereja näkyä. Näin tsekkaat mittaustavan oikeellisuuden. Jos ei näytä niin jossain on vikaa.

Mittaustavasta sen verran että on ihan sama missä kohtaa mittari on osana virtapiiriä. Kannattaa mitata erikseen mahdollisesti +navalta lähtevät eri piuhat, jos nyt lähtee enemmän kuin yksi ja katsoa mikä niistä vuotaa. Eli lähde mittailemaan tyvestä latvaan. Sitten aika helppo tapa mitata piirit kerrallaan on ottaa sulake pois ja korvata se mittarilla.

Mittarin sulakkeita säästää kun jaksaa aina tsekata ensin virran 10A/isommalla alueella, ennen kuin mittaa pienemmällä 500mA sulakkeella suojatulla alueella.

Perus kellokuormat yms ei kyllä ehjää akkua syö yksissä viikoissa. Jos sulla mittaustapa oli oikea, minä lyön vetoa sökön akun puolesta. Viikkojakin vanhoja laatuakkuja on saanut käydä vaihtelemassa viime vuosina, kun joko yksi kenno on pimeenä tai starttivirta laskenut "puoleen". Nykyakut tuntuvat olevan aika onnettomia. Käytä akku testerissä ennen kuin teet mittavia sähköperkauksia autoosi.
Vastaa Viestiin