T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
Purkki
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 12.05.2013 22:47
Paikkakunta: Jyväskylä

T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja Purkki »

Tervehdys,
onko vaikea tai odottamattomia hankaluuksia oleva homma vaihtaa vaihdelaatikko 1.6td-koneen jatkoksi? 84-mallin Westy, nelilovinen loota. On käynyt mielessä myös 5-loviseen vaihtaminen. Meneekö tölkkiloota kuin loota eri vuosilta "heittämällä" tilalle vai onko tässä jotakin koiria haudattuna?
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja topik »

Kaikki saa käymään toistensa paikalle, toisiin vaan joutuu vaihtaan enmpi osia ympäriltä. 4/5 vaihdossa etutuenkin, vaihde vivusto hankala säätää toimiin (vaihtoon).
Bensa/dieselin kanssa kytkinkoppakin,kytkin akseli. Tollaisia omia kokemuksia.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja jarke »

onko tämä millä moottorilla, itse jossain vaiheessa mietin että olisin tuon 5v lootan vaihtanut 4v lootaan, mutta kai noissa pitäisi noita eri laatikoiden välityssuhteita miettiä. tuo oma oli kyllä tosi rasittava alkup.renkailla kun on niin tiheä välitys ykkösellä, sillä ei tehnyt yhtään mitään, kakkoen taas oli liian pitkä liikkeelle lähtöä ajatellen. nyt on aika ok kun rengastus suurin mitä 2wd:n saa, on vaan vakio jx:lle esim. liian pitkä todennnäköisesti.miksi tuohon pitäisi 5v loota laittaa, eikös siinä tuo nelonen ole kuitenkin suunilleen sama kuin 5v lootan vitonen?
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Jos ongelma nykyisen laatikon kanssa on se että pykälät ovat hukassa (Purkin Tölkissä taisi olla tällaista probleemaa...?) , kannattaa ennen laatikon vaihtoa kunnostaa vivusto toimivaksi ja kokeilla olisiko siitä apua.
Ongelmakohdat taitavat useimmiten olla väljäksi kulunut tangon päässä oleva "piippu" ja jumiutunut etu- ja takatangon yhdistävä ristikkonivel.
Viimeksi muokannut Jukkapoika, 27.11.2013 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

jarke kirjoitti:onko tämä millä moottorilla, itse jossain vaiheessa mietin että olisin tuon 5v lootan vaihtanut 4v lootaan, mutta kai noissa pitäisi noita eri laatikoiden välityssuhteita miettiä. tuo oma oli kyllä tosi rasittava alkup.renkailla kun on niin tiheä välitys ykkösellä, sillä ei tehnyt yhtään mitään, kakkoen taas oli liian pitkä liikkeelle lähtöä ajatellen. nyt on aika ok kun rengastus suurin mitä 2wd:n saa, on vaan vakio jx:lle esim. liian pitkä todennnäköisesti.miksi tuohon pitäisi 5v loota laittaa, eikös siinä tuo nelonen ole kuitenkin suunilleen sama kuin 5v lootan vitonen?
Mulla on -90 Transporterissa JX:n jatkona 5v-loota ja olen havainnut samat ärsytyksen aiheet. Vakiorenkailla ykkönen on ylilyhyt, kakkonen kuitenkin liian pitkä liikkeellelähtöön muuten kuin alamäkeen. 235/70x15 -renkailla ykkönen muuttuu tosiaan käyttökelpoiseksi, mutta vitosvaihdetta ei enää tarvitse tarjota alle 90km/h vauhdin. Lisäksi se, että ykkönen on jousikuorman takana, hiekoittaa sekin joustavaa pykältämistä.

-81 Doppelissa on puolestaan 4-pykäläinen loota. Hirvittävän tiheistä välityksistään huolimatta nelilovinen on käytössä omasta mielestani paljon miellyttävämpi kuin 5-lovinen. Ja Dokankin tiuhaa (alunperin 1,6D:n voimanpuutetta kompensoivaa) välitystä sai paremmaksi yllämainitulla pyöräkoolla.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Onko siis niin, että vakiotakapotkulla ei yläpäässä ole suurta eroa onko 4- vai 5-vaihteinen loota, eli samoilla kierroksilla mennään vai vai?

On joskus ollut meinaan mietinnässä, että jos joutuu laatikon kanssa pelaamaan, niin olisi se viides vaihde kiva, mutta jos se ei alenna kierroksia maantie-moottoritienopeuksilla, niin ei sitten maksa vaivaa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja jarke »

juu siis varmaan on eroja, tuossa pikahaulla noita laatikko koodeja joissa voi tnoita välityssuhteita ihmetellä:
http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mä en ymmärrä tota taulukkoa... tai siis välityksiä siinä on mutta mitä ne tarkoittaa, niin juuei. :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
uno
AktiVWisti
Viestit: 326
Liittynyt: 13.06.2012 09:27
Paikkakunta: Tallinn, Muuga, Jüri

Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja uno »

Yksi mahtollisuus olis vaihtaa viimeinen välitys että sais kieroksia alas
olen ymmärränyt, että parhain vaihtoehto olis latta 4,857 välitys 4 loviselle laatikolle ja 4,571 5 loviselle.

Bussipesässä nyt se vaihtaminen mahtollista :D
Sakke
AktiVWisti
Viestit: 74
Liittynyt: 16.09.2013 21:47
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Vaihdoin tuossa pritzeniin 4 vaihteisen tilalle 5-vaihteisen ja tuli ongelma laatikon etukannakkeen kanssa. Tuossa löytyy siitä poikittaisesta runkopalkista kahdet reiät, eli etukannake on mahdollista laittaa sivusuunnassa kahteen eri asentoon. Kumpihan lie oikea? Nyt jos kannake on irti, laatikko/konepaketti haluaa mennä reikien väliin, eli joutuu väännättämää kumpaankin suuntaan. Molemmat etukannakkeen osat ovat 5-v laatikosta alumperin, joten pitäisi olla oikeat.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 vaihteiston vaihto? 4/5v

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Väännättääköhän siellä se kotikutoinen moottorinkannake sitä pakettia väärään asentoon... mittaa kummissa reijissä sattuu keskemmäs se laatikon nokka.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Vastaa Viestiin