Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
rextherunt
100:s Juhlajäsen
Viestit: 87
Liittynyt: 19.03.2012 09:40

Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Viesti Kirjoittaja rextherunt »

Moro,

Nyt alkaa valonkatkaisin nuppi hitsailla kiinni ja joudun rumppaamaan valoja monesti. Kokeilen pitkillä että menikö päälle vai ei. Ilmeisesti perusvikoja tässä laatikossa. Muutenkin nuo pyöreät voinapit ei valaise ihan kauheasti.

Oisko kellään selkeää ohjetta kirjoittaa, kuinka valojen päivitys kannattaa tehdä releillä. Osanumerot ja muut releiden speksit sekä selkeä kuvaus olis plussaa. Näitä päivityksiä on varmasti tehty paljon.

Englanniksi olen löytänyt ohjeet, mutta pitäis niitä ehkä vähän yksinkertaistaa minun ja muiden ymmärrettäväsi. Tiedän että valmiita pakettejakin on myynnissä noin 50USD hintaan.

Tiedä vaikka puristelisin jonkun setin aikani kuluksi.
Mitään en ymmärrä vieläkään, mutta hauskaa on.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Viesti Kirjoittaja hege »

Sama juttu, eli myös minulla on tarkoituksena tehdä relepäivitys. Viime talvena hitsautui valokatkaisija kiinni, mutta korjasin sen ja jatkoin ajelua unohtaen koko jutun.

Olen nähnyt kaksi eri tapaa relepäivityksen tekemiseen. Yksi tapa on ohittaa vain heikoin lenkki, eli valokatkaisija, kun toinen parempi tapa on että ohitetaan myös valoviiksi.

Pitää kaivaa internetin saloja tai sitten piirtää oma kaavio miten tän jutun ajattelin.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Viesti Kirjoittaja jarke »

Kyllä kai tuo perinteinen pyöreä umpio pitäisi olla todella hyvä valolähde? Ei sen puoleen kyllä nuo kulmikkaatkin tosi hyvin valaisee. Itse ostin "koemielessä" ja huvikseen syksyllä pösöön johon tuli lampunkannalle 10Volttia niin nuo pilteman valmiit sarjat missä on releet (lyhyt ja pitkä ) ja johdot ja muut , maksoi alle 20 eur. Nousi jännitteet sinne 14+ v ja tosi helppo ja nopea asentaa, ainakin ne talven toimi tosi ok...( saa näitä motonetistakin jos siellä on jonkun mielestä parempia) :mrgreen:
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Viesti Kirjoittaja hege »

Löysin kuvan siitä miten itse suunnittelin:
http://shufti.wordpress.com/2011/09/15/ ... y-upgrade/

Kuva

Eli noista Y ja G kaapeleista tulee signaali, ja + tulee valitsemallasi tavalla akun + navalta tai rele/kytkintaululta kojelaudan alta. Itse en ajatellut vetää akulta uutta piuhaa. Muistaakseni mulla on eri väriset piuhat kuin keltainen ja harmaa, mutta en ole varma. Toi kuva on kuvauksensa mukaan 1982 niin väreissä voi olla eroja.

Eli releet tulee viiksen ja vakioiden sulakkeiden tilalle. Ihan normi autosulakkeet.
Jos löydät jostain purkuautosta lisäreleen paikan (mikälie penkinlämmitin tai takalasinlämmitin), niin kahdella sellasella saat releet näppärästi kiinnitettyä reletauluun. Toinen vaihtoehto minkä olen nähnyt käytettävän on käyttää jo olemassaolevia relereikiä mitkä on rasiassa käyttämättöminä.

Releet mitkä mä hankin oli nämä:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Auton ... ele-42134/
40A relee riittää 480W valojen tehoon, niin ajattelin sen riittävän. Biltemassa 40A releitä oli vaan vaihtavana, mutta normi 40A autorele riittää. 30A rele riittää 360W tehoon, mutta maksaa suunnilleen saman.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Viesti Kirjoittaja väiski »

Siis minä itte tein näin: Vaihdoin neliskanttiset pyöreisiin ja viritin sähköt uusiksi. Akulta vedin uuden akkukaapelin keulalle auton sisään vaihdekepin tyvestä. Siihen jakokeskus, eli muovirasiaan peltilevy johon akkukaapeli kiinni ja pulttikiinityksellä muutama lähtö. 3 relettä, eli lähi-, kauko- ja lisävaloille erillisen sulakerasian kautta (jokaiselle oma sulake) paksuilla, vanhasta kumisesta jatkoroikasta (4-6 mm2 ?) saaduilla johdoilla, aina lampun kannalle asti. Herätevirta releille vanhoista valojohdoista, jolloin valokatkaisijalle ja valonvaihtajalle jäävä rasitus on olematon. Tämä sallii myös yliwattisten lamppujen käytön teknisesti, ilman johtojen ja katkaisijoiden ylikuuumenemis vaaraa, jos sellaista joku haluaa. Koko tuon systeemin kätkin hanskalokeron taakse ja hyvin sopii.
Muutostarvettakin vielä löytyy, eli oikea lähivalo ja oikea kaukovalo pitää muuttaa samalle sulakkeelle, sekä tietysti vasemmille sama. Lisävalot olkoot samalla sulakkeella.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
rextherunt
100:s Juhlajäsen
Viestit: 87
Liittynyt: 19.03.2012 09:40

Re: Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Viesti Kirjoittaja rextherunt »

Kiitoksia vastauksista.

Samansuuntaisia ajatuksia tässä on ollut, täytyy tehdä joku plänä ja alkaa polttaa sulakkeita.

Hommaa hieman hankaloittaa tuo "sähköjen määrä", kun tähän lanssiin sitä kaapelia on vedetty pikkuisen normaalia enemmän. Venttiseiskan ja muiden sähköjen purkukin on tehty puukolla tai repimällä, joten melkein pakko aina kynällä tarkistaa missä kaikkialla voi näppinsä polttaa. Mystinen kuskin ja pelkääjän välissä oleva jumalattoman iso läpinäkyvä reletaulu on vielä tutkinnan alla.
Mitään en ymmärrä vieläkään, mutta hauskaa on.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Viesti Kirjoittaja redi »

Minä olen myös käyttänyt menestyksekkäästi Bilteman H4 releytyssarjoja henkilöautoissa. Esim. mk1 ja mk2 golf/jetta autoissani valokatkaisijan kuormitus väheni selvästi, vakiona kun tunsi ihan sormella että kuumenee katkaisija.
Toki saisi siistimmän ja paremman jos tekisi itse huolella, mutta se biltsun sarja on niin mukavan helppo asentaa.
Voishan siitäkin muokata vielä paremman jos halajaa.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Viesti Kirjoittaja jarke »

redi kirjoitti:Minä olen myös käyttänyt menestyksekkäästi Bilteman H4 releytyssarjoja henkilöautoissa. Esim. mk1 ja mk2 golf/jetta autoissani valokatkaisijan kuormitus väheni selvästi, vakiona kun tunsi ihan sormella että kuumenee katkaisija.
Toki saisi siistimmän ja paremman jos tekisi itse huolella, mutta se biltsun sarja on niin mukavan helppo asentaa.
Voishan siitäkin muokata vielä paremman jos halajaa.
niin, eihän se ota kuin herätteen sieltä. Joskus aikoinaan tuon homman tein "pitkästä " tavarasta, ei kyllä enää maksa vaivaa kun siihen on valmiit sarjat, asennus vie noin 5 min!! Tietysti tölkissä kannattaa se 12v virta varmaan tuoda uudella johdolla eteen mutta muuten... Motonetissa on myös kaikennäköisiä muita kytkentäsarjoja kaikenlaisille valoille..
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://members.ozemail.com.au/~pjlander/Headlights.htm

Tuollapa kohtuu hyvä ohje

" *This should not be attempted by anyone that is really dumb, blonde or is employed by an IT company." Siihen meni sekin sitten :geek:
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Valonkatkaisijan nuppi + ohje relepäivitykseen?

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Jaa ... mihin kosahti ? :D
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Vastaa Viestiin