Reaktiotangon läpivienti

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.

Reaktiotangon läpivienti

ViestiKirjoittaja Jukkapoika » 09.09.2013 12:21

Korroosio on iskenyt korissa olevien, tukivarsien reaktiotankojen läpivienteihin. Reiät eivät ole enää pyöreät, vaan halkaisija on n. 31-34 mm mittauskohdasta ja ruostepaakin koosta riippuen. Minkä kokoinen tuo reikä on alunperin?

Powerflexin reaktiotangon puslasetissä reikää vasten tulevassa puslassa on halkaisijaltaan 33mm olake. Olisiko tuo mitta kohdallaan..?
Viimeksi muokannut Jukkapoika päivämäärä 31.12.2013 02:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
 
Viestit: 565
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Reaktiotangon läpivienti

ViestiKirjoittaja TT| » 09.09.2013 20:48

viewtopic.php?t=189 laitoin tuon aiemman keskustelun aiheesta pysymään näkösällä
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6280
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reaktiotangon läpivienti

ViestiKirjoittaja Jukkapoika » 01.10.2013 00:49

Nämäkin tuli sitten korjattua. Laitan selvityksen projektista muidenkin nähtäville, jospa siitä olisi apua jollekin lajitoverille:

Lähtökohta oli tämän naköinen kulmahiomakone + teräsharja rapsuttelun jälkeen:

Kuva

Kuluneet puslat > reaktiotangon holkki on ruostunut / kulunut puhki ja reaktiotanko on alkanut sahata reikää isommaksi. Reaktiotangossakin oli jo lovi. Noiden lisäksi ruoste on ollut kaverina ohentamassa peltejä.
Ihan hentoinen tuo läpivientikohta ei ole - tuossa on päällekkäin kolme 3 mm peltiä, joskin ohuimmalla kohtaa enää jäljellä n. 3 x 0,5 mm.

Siispä pelti kerrallaan vaihtoon, kuvassa ulommainen on jo leikattu pois. Tässä vaiheessa tein tuohon jo paikkapalan, johon piirsin reiän kohdan reiän läpi. Tuumin että keskimmäisen pellin poistamisen jälkeen reikä ei välttämättä ole enää muodossaan, joten sen kohta kannattaa varmistaa nyt. Porasin reikäsahalla paikkapalaan 33 mm reiän. Mitan nappasin reaktiotangon uretaanipuslasetin puslan olakkeesta sekä alumiinialuslevyn olakkeesta jotka tulevat reikää vasten.

Kuva

Ja niinhän siinä kävi - keskimmäisen pellin poistamisen jälkeen reiän paikkaa on hankala hahmottaa. Kuten kuvasta näkyy, pelti reiän ympärillä on jo todella ohuttta.

Kuva

Tässä vaiheessa aloin vaihtamaan tervettä peltiä poistettujen tilalle.
Tein korjauspalan keskimäiselle pellille ja sovitin sen paikoilleen. Päälle laitoin ensimmäisenä tehdyn korjauspalan ja piirsin sitä mallina käyttäen reiän kohdan alla olevaan palaseen. Porasin reiän, hitsasin palasen paikoilleen, hioin saumat ja pyyhkäisin päälle sinkkisprayn.

Kuva

Perään päällimmäinen, se ensimmäisenä tehty paikkapala. Kuvan muistin ottaa vasta sitten kun maali oli jo päällä:

Kuva

Etummaisen pellin korjasin viimeisenä. Päällimmäisiin paikkapaloihin porasin reiät myös tulppahitseille suurinpiirtein samoihin kohtiin missä ne alunperinkin olivat.

Kuva

Tapoja reikien korjaamiseen on varmasti yhtä monta kuin tekijöitäkin - minä ehjäsin ne näin. :)
Viimeksi muokannut Jukkapoika päivämäärä 09.04.2014 00:28, muokattu yhteensä 5 kertaa
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
 
Viestit: 565
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Reaktiotangon läpivienti

ViestiKirjoittaja TT| » 01.10.2013 08:03

Kiitokset hyvästä dokumentoinnista, et ole varmasti viimeinen joka näiden korjausten kanssa painii :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6280
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa


Paluu T3 - Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa