Kiuas romuineen, välitykset, renkaat ja näiden toimivuus

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Kiuas romuineen, välitykset, renkaat ja näiden toimivuus

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Uusia välityksiä pohtiessa nousi mieleen että turhapa pyörää on uudelleen keksiä siis kannattaa kerätä tietoa niiltä joilla sitä on.
Tietoa eri moottoreista kamppeineen tuntuu löytyvän, ajatuksia vaihteistoita samoin eikä rengaskeskustelukaan ole jäänyt kovinkaan vähälle MUTTA kokonaisuudesta erilaisiin käyttöihin en ole oikein mistään löytänyt "vertailua".
Siispä kuulisin mielelläni kokemuksia.

Oma paketti on seuraavanlainen;
AHU + K24 + 2,8 Ducaton modifioitu mtdi-pumppu, AHU vakio suuttimet, IC;a ei vielä.
Ahdot 0,8. Tehoa siis otettu koneesta ulos hyvin maltillisesti.

Vakio AVU laatikko ja perävälitys eli siis tihein yhdistelmä mitä löytyy.

Vakio rengastus eli 205R16C.


Paketin toimivuus;
Tehot (~105-110) riittävät näin lyhyillä välityksillä hyvin.
Välitykset maastossa erinomaiset, maantiellä alle 80 nopeudella ehkä jopa ok sen jälkeen yhtä h........ä.
Rengastus pääasiassa maantieajoon ok jos ajaa paljon myös hiekkatiellä eikä "tarvi" leveitä "äijä kumeja".
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Kiuas romuineen, välitykset, renkaat ja näiden toimivuus

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Välityksistä ei ole tietoa, mutta kun on decoupler niin meno on hulppeeta!
Renkaat nyt 16":lla (205-16 kumho KL71) vanteet 7x16 et 31. Eikä pidä ääntä yli satasen nopeuksissakaan.
Lukot edessä ja takana + decoupler. Moottorina aey Sdi jx:n pakosarjalla ja turbolla. Turbo vaihtuu lähiaikoina G24:een, kun paluuletku valmistuu.
Paineet nyt 0,8.
Pumppu on Isuzu 11mm mtdi pumppu.
Välijäähy Mazda 626 comprexista.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Kiuas romuineen, välitykset, renkaat ja näiden toimivuus

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

AAZ + K24, tod.näk 5,43 perät ja 215/85R16 renkaat => nelosella 100 Km/h = 3000 r/min, sen kovempaa ei pakulla saa ajaakkaan.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiuas romuineen, välitykset, renkaat ja näiden toimivuus

Viesti Kirjoittaja TT| »

AHU+K24 vielä vakioahdoilla+ Lantikan 11mm pumppu, 5,83 perät ja dieselin vakio 0,74 nelonen, BFG KM2 245/75-16 renkaat. Maastossa 95% ajasta sopivan hidas, ja jaksaa kiivetä tyhjäkäynnilläkin hienosti. Maanteillä mukava marssivauhti todellista nopeutta 85-90km/h, kovempaakin menee jos tarvitsee, mutta pidempään ei viitsi painella kun ei ole välijäähyä vielä, ehkä parin viikon sisään jo sekin. Hyvä rengaskoko ja malli kaikille aluistoille, pehmeässä maastossa saisi tietysti olla leveämpi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiuas romuineen, välitykset, renkaat ja näiden toimivuus

Viesti Kirjoittaja TT| »

TT| kirjoitti:AHU+K24 vielä vakioahdoilla+ Lantikan 11mm pumppu, 5,83 perät ja dieselin vakio 0,74 nelonen, BFG KM2 245/75-16 renkaat. Maastossa 95% ajasta sopivan hidas, ja jaksaa kiivetä tyhjäkäynnilläkin hienosti. Maanteillä mukava marssivauhti todellista nopeutta 85-90km/h, kovempaakin menee jos tarvitsee, mutta pidempään ei viitsi painella kun ei ole välijäähyä vielä, ehkä parin viikon sisään jo sekin. Hyvä rengaskoko ja malli kaikille aluistoille, pehmeässä maastossa saisi tietysti olla leveämpi.
Nyt tässä(kin) 5,43 perät ja maantienopeuksissa huomaa eron, mukava marssivauhti kohonnut 90-95, ja tarvittaessa voi huristella pidempäänkin lujempaa. Tiukempaa kivikkokiipeilyä ei ole vielä tullut kokeiltua, että onko maastossa miten paljon liian kova vauhti, äkkiseltään perstuntumalla ei ole isoa eroa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin