Muutama kysymys

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
seppo.kaariaho
Vasta alkaja
Viestit: 8
Liittynyt: 31.01.2013 15:40

Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja seppo.kaariaho »

Ostin talvella VW syncro vm-90 1.6 TDI kansi rikki. Nyt asennettu uusi kansi:
- miten jäähdytysjärjestelmä ilmataan?
- kone kylmä lämpömittari hyppää heti tappiin ja varoitusvalo vilkkuu?
- kuuluuko koneeseen letkuvesipumppu ( paikalla putkenpätkä) ?
- mitä vielä tulisi tarkastaa(uusia) ettei kansi säry uudestaan ?
-seppo kaariaho-
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kannen rikkoutuminen ja todennäköisyys viittaa siihen että moottori on alkuperäinen esikammiokone 1.6TD eli JX, eikä suinkaan viime aikoina vag-laitteisiin ilmestynyt commonrail 1.6TDI?
Lämpömittarin elämöinti viittaa vikaan anturissa, piuhassa tai mittarissa. TD syncrossa kuuluisi olla se sähköinen kiertovesipumppu, joka kierrättää vettä jos jälkilämmöt nousee yli 107 astetta. Samalla alunperin myös vasemman takavalon takaa herää ilmapumppu hönkimään ilmaa turbon päälle. Harvemmin nämä kumpikaan enää nykyään toimii.
Vesipumppu kannattaa muun yleisen toimivuuden lisäksi tarkastaa(vaihtaa) ja sitä pyörittävä hihna. Ilmaamisesta hyvät ohjeet esim tuolla http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =12&t=1019
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
seppo.kaariaho
Vasta alkaja
Viestit: 8
Liittynyt: 31.01.2013 15:40

Re: Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja seppo.kaariaho »

Kiitos hyvistä neuvoista. Auton mukana ei ollut munkäänlaista OHJEKIRJAA, löytyykö niitä enää mistään?
Ohjekirjasta olisi hyötyä auton käytössä.
Seppo
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Jos on ilmaa järjestelmässä niin silloin myös lämpömittari huitelee miten sattuu ja myös lämmötkin on korkeella koska pelkkä ilma ei juuri jäähdytä.


Ilmaukseen on monta tapaa mutta itse olen tottunut käyttämään seuraavaa tapaa.

Eli ensiksi se pikku letku irti paisarin korkista jos edes on sitä täyttö säiliö (mulla ei ole) sitten korkki auki, seuraavaksi maski irti ja edestäpäin katsoen syylärin vasemmassa yläreunassa on 13mm kannalla oleva pultti niin se auki ja sitten kannu, suppilo joku muu sopiva apuväline johon saa pienen letkun laitettua joka mahtuu siitä pultin reiästä sisään. Sitten vaan lasket nestettä niin kauan että paisarissa on vettä noin. 70mm kierteen yläreunasta ja sitten korkki kiinni ja nyt vaan täytät syylärin täyteen ja pultti kiinni. Ko.tapaa voi tehostaa ajamalla keulan hieman ylös. Täyttö letku on hyvä olla melko pieni että ilma kerkee varmasti tulla syyläriin asti ja pois sitä mukaan kun vettä tulee tilalle.



Kannattaa eka ilmata huolellisesti ja vasta sen jälkeen alkaa tutkimaan antureita yms.vikoja 8-)
Vastaa Viestiin