Tölkin oma kaasupoljin e-tdi tekniikassa

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Tölkin oma kaasupoljin e-tdi tekniikassa

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Mielestäni loistavan oloinen toteutus. Voi käyttää orggis pedaalia.
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.p ... 6&start=45

Onko tossa jotain jotain vaatimuksia mekaniikalle? Sopiiko seatin tai golfin poljin tohon modifikaatioon?
Joutuuko polkimen mekanismi liikaa säiden armolöe?

Varmaan jotain pientä sovitin osaa joituu rakentamaan.
Home is where you park it.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Tölkin oma kaasupoljin e-tdi tekniikassa

Viesti Kirjoittaja Joker »

Siisti ratkaisu, harmi kun jää pihalle. Jos pelkän potikan ostaa on tuo ihan perusteltua, mutta jos on luovuttaja niin siitä koko paketti irti olis minun vaihtoehto.

Noitahan on sellaisia muovisia kompakteja ja raudasta tehtyjä, jossa potikka erillinen ja vaijerilinkillä polkimesta. Tuo linkin potikka on tehty just "ei-integroidusta" potikkaruuvaten ja sen korva pois irti laikaten ja hitsaten lattaan, jolla saa kiinni koriin. Potikan linkki on booreilla joten on "ihan sama" miten päin sen tinaa, aina saa säätöihin. Muovisia kompakteja polkimia ovat sovitelätkällä saaneet kiinni poljinten yläpuoliseen palkkiin kiinni, jossain Samballa sellaisestakin kuvia näin.

Itse tein Seatin poljinhimmeleistä kaasupolkimen osan irti leikaten ja hieman hitsaten. En just keksi miten se pitäisi parempi olla, tuntuma on tosi hyvä ja säätökin onnistui suoraan omasta käsikäyttöisestä ruuvista. Vastaisuudessa poljinta voi muokata miten haluaa, kun on säädöt sekä boorissa että alkupeäisessä säädössä. Tekisin samalla tavalla uudestaan.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tölkin oma kaasupoljin e-tdi tekniikassa

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Jooh en ole testannut muita polkimia tölkissä, mutta mitä yleisesti tölkissä on parhaiten minun nilkalleni sopiva poljin niistä autoista joitaolen ajanut.
Yleensä nilkka kipeytyy helposti ilman cruisea pidemmässä ajossa johtuen useammasta nuoruuden venäytyksestä ja murtumasta, mutta tölkin polkimella jaksaa ajaa vaikka reilun vuorokauden putkeen (testattu). Tässä auttaa orggis polkimen rakenne jota voi ajaa vaikka pottuvarpaalla painaen.

Ja orggis on aina paremman näköinen minun silmissäni.

Kysytään vielä että tyhmä ymmärtää. Eli jos on luovuttaja auto niin potikasta voi tuollaisen askarrella? Ja kova usko siihen että ko. Mekanismi selviää pellin väärällä puolella on oikea?
Home is where you park it.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Tölkin oma kaasupoljin e-tdi tekniikassa

Viesti Kirjoittaja Joker »

Sitten vaan tuollainen tekoon.

Jos on sellainen luovuttaja auto, missä on tällainen mun kuvan mukainen poljinasetelma http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =20#p13407, siitä saat varmasti askarreltua tuo polkimen. Tuossa on siis kaikki rautaa, runko, saranat, pyöröterästä polkimen varsi ja pulteilla kasassa. Löytyi esim minun 2000 Seat Cordobasta.
Jos taas luovuttaja on esim uudempi tai muuten eri, siinä voi olla tällainen http://www.europarts4sale.com/servlet/t ... -08/Detail, tosta en tiedä miten potikkaa saa irti, en lähtisi yrittämään.

Eiköhän se potikka tuolla selviä, liitin on standardi autoliitin ja mm, jossa taisi olla ihan se oranssi tiiviste ja johtojen läpivienti potikassa taitaa olla hartsilla tms suljettu ja eiköhän siinä akselissakin joku tiippa ole.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tölkin oma kaasupoljin e-tdi tekniikassa

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ja jos orggispolkimesta ja sen tuntumasta tykkää niin aivan sama mihin sen potikan tyrkkää, ylös tai alas. Melko hyvin se on turvassa alhaallakin, varsinkin jos ei ole tarkoitus uittaa autoa lamppuja myöten. Tigerbussissa on tuollainen uudemman mallinen kokonaisuus, golfIV taisi olla luovuttaja, ja siinä poljin tuli juurikin hieman outoon paikkaan ja asentoon. Oma visio on saada poljin tehtyä seatin osista ilman suurempaa reikien porailua tai hitsailua. Hyvä esimerkki oli ulkomaanfoorumilla, linkitän kun löydän.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tölkin oma kaasupoljin e-tdi tekniikassa

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Tässä jotain keskustelua eri polkimista:
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=12&t=102885
Home is where you park it.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tölkin oma kaasupoljin e-tdi tekniikassa

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://tinypic.com/usermedia.php?uo=a6B ... rVr39JdUrV Tuossa yksi hieman pitkälle viety esimerkki polkimen allu asennuksesta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin