Sivu 1/1

Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 03.05.2013 20:25
Kirjoittaja väiski
Vakioanturithan ovat lohkon päässä olevassa lähdössä, minulla lämpömittari "alla" ja hehkun tunnistin oikealla puolen, jos takaa päin katsotaan. Päinvastaisessa järjestyksessä lämpömittari näyttää huomattavan suuria määriä, joten olen olettanut yllä olevan järjestyksen olevan oikea, vaikka anturit ovatkin saman arvoisia. Kolmas anturihan on vesipumpulle menevässä lähdössä, siis se joka herättää kiertovesipumpun ja föönin.
Nyt kun olette asentaneet? lisämittaria veden lämmölle, niin mihin olette sen anturin asentaneet?
Yritin sen hehkun anturin tilalle, mutta lämpö nousahti 90 asteeseen jo alku kiihdytyksessä, eikä siitä juuri laskenut pitemmässäkään ajossa. Hehku alkoi tietysti toimia aikas hitaasti, eli hylkäsin tämän vaihtoehdon.
Kiertovesipumpulle on oma katkaisija kojelaudassa, joten sen anturin paikka olisi ehkä käytettävissä?
Tietysti myös nykyisen vedenlämpömittarin paikalle, mutta silloin jäisi orkkismittari pois käytöstä, vaikka mitäpä se haitannee?
Kolmantena vaihtoehtona harkitsin laittaa lohkon päästä lähtevään kumiletkuun t-haaran ja anturin siihen kiinni?
Onko muita esityksiä?

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 03.05.2013 22:02
Kirjoittaja beretta
Mulla kaikissa metallinen lähtö kannen päästä letkulle,siinä kaksi paikkaa anturoille,vanhanmalliset siis messinkiset.Toisesta omalle mittarille ja toinen autogauge sähköinen anturi.Molemmat pelittää ihan ok.Tuohon vävyn td;n ylävesiletkuun haettiin bilteman rosvoliitin kun sillä vesilähtö oli muovinen 8-) se näyttää kyllä vähän erilailla lukemaa,tosin bilteman lämpömittari siinä kiinni :shock: 8-)

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 03.05.2013 22:24
Kirjoittaja dmn
Miksi pitäisi saada lisämittari veden lämmölle? Eikös tuo alkuperäinen ole ihan hyvä.

Sinänsä on ihan sama mihin letkulähtöön kannessa sen laittaa, samanlämpöistä se vesi niissä kaikissa on.

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 03.05.2013 22:34
Kirjoittaja beretta
minulla ainaskin auton alkuperäiset mittarilukemat lähempänä ruplan päivän kurssia kuin celsiuksia numeroina :mrgreen:

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 03.05.2013 22:50
Kirjoittaja dmn
No halvin korjaus voisi olla vaihtaa ne lämpöanturit siellä kannen päässä, tai nuuka kokeilisi ensin vaihtaa hehkun ja mittariston lämmön anturin keskenään ja katsoa vaikuttaako. En ole törmännyt mittaristoon missä olisi lämpönäyttö paskana, voi toki sekin olla mahdollista jos sieltä on se regulaattori rikki, mutta silloin varmaan polttoainemittarikin näyttää ihan puuta heinää..

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 04.05.2013 01:50
Kirjoittaja väiski
dmn kirjoitti:No halvin korjaus voisi olla vaihtaa ne lämpöanturit siellä kannen päässä, tai nuuka kokeilisi ensin vaihtaa hehkun ja mittariston lämmön anturin keskenään ja katsoa vaikuttaako. En ole törmännyt mittaristoon missä olisi lämpönäyttö paskana, voi toki sekin olla mahdollista jos sieltä on se regulaattori rikki, mutta silloin varmaan polttoainemittarikin näyttää ihan puuta heinää..

Siis vaikuttaa siten, että mikäli vaihtaa johdot, niin lämpömittari ( siis auton oma) näyttää kovasti korkealle.
dmn kirjoitti:Miksi pitäisi saada lisämittari veden lämmölle? Eikös tuo alkuperäinen ole ihan hyvä.
Sinänsä on ihan sama mihin letkulähtöön kannessa sen laittaa, samanlämpöistä se vesi niissä kaikissa on.
Tätä juuri haikailen, onko niissä samat lämmöt? Jos on, niin miksi näistä kahdesta samanlaisesta anturista tulee eri lämmöt?
Tosiaan helppo kokeilla kun vaihtaa johdot keskenään. Luulin aina itsekkin että anturit ovat erillaiset, mutta samalla osanumerolla ne tulee kun tilaa.
Ja alkuperäisessä oli JX-moottori, tässä on AAZ, eli alkuperäinen ei ollut ihan hyvä. Rattikin on pienempi.

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 04.05.2013 12:13
Kirjoittaja väiski
Ja alkuperäisessä oli JX-moottori, tässä on AAZ, eli alkuperäinen ei ollut ihan hyvä. Rattikin on pienempi.

Anteeksi jos vastasin nokkavasti, mutta tarpeellisuuden mietintä lämpömittarin kanssa on tehty ja maksettu jo syksyllä....

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 04.05.2013 18:30
Kirjoittaja dmn
Alkuperäisessä mittarissa on vielä integroitu se vesimäärän varoitusvalokin, joka vähentää maksettujen oppirahojen menekkiä :)

Ja jos laittaa kierrosluvun mittauksella olevan mittariston niin siinä ainakin lämpömittari on sellaisessa paikkaa että on aina näkyvissä vaikka olis miten pieni ratti, vaan hankala kyllä löytää dieselmallin mittaristoa rundimittarilla.

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 04.05.2013 23:35
Kirjoittaja TT|
Minä olen ollut siinä luulossa että mittarin anturi olisi siinä pumpun puolen lähdössä, tosin taitaa olla vuosimalli tai kuunasentoeroja kun joissain on kannen päässä vain yksi ja joissakin kaksi.

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 04.05.2013 23:52
Kirjoittaja väiski
Eihän se alkuperäinen mittaristo varoitusvaloineen siitä minekkään muuta, tuleepahan vain lisämittari numerotaululla.

Tänään testailin niitä antureita siinä vesilähdössä kannen päässä. Aluksi oli orggis mittarin piuha vasemman puolen liittimessä (takaa katsottuna) ja lisä mittarin piuha oik. puoleisessa. Orggismittarin neula nousi ajolämmöissä noin neljännekseen ja lisämittari heilahti 110 asteeseen. Oikealla puolella aivan uusi anturi 125 astetta. Vaihdoin johtojen paikat, ja orggismittari alkoi näyttää punaiselle ja lisämittari vielä enemmän punaiselle.
Vaihdoin sitten vas.puolelle vanhan toimivana irroitetun anturin ja oikealle sen vanhan sieltä vasemmalta. Nyt näytti orggismittarin neula just yli merkkivalon ledin ja lisämittari 85-90 astetta. Ilmeisesti antureissakin jotain häikkää, mutta tänään ei ehtinyt mittailla tarkemmilla vehkeillä.
No, sainpahan kuiten öljyfiltterin jalan käytettyä irti ja korjattua pikku öljyvuodon. Samalla mek.öljykello lisäksi kiinni siihen jalan propattuun reikään ja kas, ö-p mittari alkoi toimia.

Olen käsittänyt asian niin, että mikäli ei ole sitä lisäkiertopumppua, niin lämpömittarin anturi on kannenpään lähdössä ja hehkun anturi siinä sivussa olevassa pumpulle menevässä lähdössä. Sitten kun on kiertovesipumppu, niin sen on/off anturi on siinä kannen sivussa olevassa ja mittari ja hehku kannen päässä. Voin olla väärässäkin.

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 05.05.2013 10:01
Kirjoittaja topik
Joskus kun tuo kannen letkulähtö on ollut pitkään kiinni kannessa ja saanut rauhassa hapettua ja ruostua ruuveistaan, niin siitä katoaa kosketus moottoriin. Tulee lisävastus siitä hapettumasta mitä on ruuvien kantojen alla ja mittari alkaa näyttään omiaan.

Re: Vedenlämpömittarin liitäntä

Lähetetty: 05.05.2013 14:16
Kirjoittaja väiski
Tuo on varteen otettava syy ja itse asiassa edellisessä koneessa aiheutti harmia. Tässä koneessa vielä kaikki osat kiiltää kuin vastanaineella. Lähdempäs tästä ulos aurinkoon mittailemaan ja samalla mittaan sen regulaattorin mittaristosta.

Jatkanpa tähän samaan. Mittariston satiaisen näköisessä virrat OK, eli 9,98 v, kun alue on 9,5 - 10,5 volttia.
Kahdessa uudessa ja toisessa vanhassa anturissa vastus käyntilämpöisenä 0,15 - 0,16 ohmia ja neljännessä 0,22 ohmia. Eli tämä yksi anturi on hämmentänyt koko ajan. Oli todellakin aivan sama missä reiässä anturit olivat, mittaus tulokset pysyivät samoina. Aluksi kylmänä ei meinannut saada järjellistä tulosta kiinni olevista antureista, kunnes tajusin ottaa ne irti ja putsata dremelillä, oli jopa tiivistesilikonia kierteissä. Kukahan perkeleen idiootti sitäkin sinne oli laittanut, tunnustais edes.
Mittarit näyttivät niin, että orggis ajettaessa normaali lämmöllä, näytti ledin ohireunaan ja poljettaessa hieman yli, ja varustemittari 110 astetta. Tein ryssän korjauksen, eli avasin mittarin ja siirsin neulaa sen verran että se näyttää nyt 82 normaalissa. Orggikselle en aio tehdä mitään sen kummempaa.