eräs versio välijäähdytyksestä

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.

eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja jarke » 23.02.2013 23:45

Eli kerätään tähän tuolta yhdestä viestiketjusta yhteenveto omasta ic- asennuksesta. Kimmokkeeksi tuli viimekesän helteet jolloin tuntui että yli 20 C lämmössä alkoi vehkeet puutua totaalisesti. Aikani tyhmiä kyseltyäni tuli päädyttyä nestevälijäähdytyksen kannalle.


Auton keulalle tuli viisaampien suositusten perusteella valittua Fiat Seisenton jäähy, Tilattu uutena ranskasta kun tuli halvemmaksi kuin kotimaisten romuttamoiden käytetyt. Mahtui nätisti oman jäähyttimen eteen kun siirsi omaa jäähyä hieman taaemmaksi.
volkkarin 005.jpg
edit: korjattu jäähdyttimen linkki
volkkarin 005.jpg (15.51 KiB) Katsottu 5572 kertaa

Mahtuu juuri ja juuri niin että jäähyn yläreunan 10mm lähtö tulee poikittaispalkin alle. Jäähystä pitää osa kannakkeista sahata suosiolla pois. Alareunassa tuettu siten että lepää erillisten kannakkeiden päällä ja yläreunasta pultattu kiinni niihin pyöreisiin pystytukiin. aika ahdas on tuolla jo, eli en ihan heti suunnittelisi suurempaa jäähyä keulalle, oma jäähdytin kun ei kovin paljon taaksepäin siirry kuitenkaan.
volkkarin 007.jpg
volkkarin 007.jpg (15.24 KiB) Katsottu 5572 kertaa


Tuossa vielä linkki mistä ostin jäähyn:
http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin/ ... 3%A4hdytin
Tuohan tarvitsee sitten supistaa 32/19 mm , itse hain bauhausista hiluja siihen mutta varmaan saman hintaiseksi tulee jos tilaa esim. täältä.
http://www.do88.se/

Aikani ihmeteltyäni löytyi osa nesteletkuista Eicalta ja loput ostin Biltemasta, halkaisija 19mm. Nesteen siirtopumppu on tällä hetkellä mallia motonet :
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/386750/2

Ainoa ongelma ettei niillä ole myydä siihen sopivia liittimiä, piti väsätä omat.
Pumppu asennettu alimpaan kohtaan ainakin ilmaaminen onnistui kohtalaisesti, aika näyttää kuinka kestää, todennäköisesti ainakin yhtäkauan kuin oman varaston käytetty Bosch jonka jo jouduin vaihtamaan pois kun alkoi vuotamaan.
Varsinainen välijäähdytin sijoitettu moottoritilaan akun yläpuolelle. Jos akun siirtää muualle niin mahtuu varmaan laikan avulla siihenkin, itse olin laiska ja laitoin sen yläpuolelle. Tarkoituksena oli päästä mahdollisimman suorilla putkistoilla . Välijäähdyttimeksi valikoitui tämä:
http://viewitem.eim.ebay.fi/UNIVERSAL-I ... 48682/item

Vinkkinä että kun Englannista tilaa noita niin kannattaa ottaa ne liittimet mukaan, on eri kierteillä kun täälläpäin maailmaa.
Tämähän asentui sitten näppärästi näin:
volkkari 003.jpg
volkkari 003.jpg (610.58 KiB) Katsottu 5572 kertaa

Tuohon olisi kyllä suurempikin mahtunut, pienempi menee varmasti jonnekin piiloon paremmin. tämäkin olisi todennäköisesti mahtunut tulipellin etupuolelle auton alle mutta ei jaksanut alkaa väsäämään, hyvähän sen tuossa on olla.
Viimeksi muokannut jarke päivämäärä 03.07.2013 23:23, muokattu yhteensä 2 kertaa
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja jarke » 24.02.2013 00:04

Ainoa huonopuoli noissa ulkoa ostetuissa jäähyissä tuntuu olevan että ne on varsin suurilla liitännöillä, tässäkin oli 3,5 tuumaset, no nehän pitää tietenkin supistaa , löytyy ainakin tuolta:
http://www.race.fi/index.php
Paisuntasäiliöksi tuli joku corollan säiliö , meni näppärästi tuonne :
volkkari 005.jpg
volkkari 005.jpg (532.13 KiB) Katsottu 5570 kertaa


Tuohan oli ensin jäähdyttäjän päässä ,mutta eihän se siellä tietenkään toimi, pumppasi kaikki vedet järjestelmästä sinne , eli jäähdyttäjän päässä oleva lähtö muutettiin vain ilmaustarkoitusta varten sopivaksi.
volkkarin 004.jpg
volkkarin 004.jpg (17.48 KiB) Katsottu 5565 kertaa
Paikallisella jäähdytin korjaamolla teetettiin sitten tälläinen liitin
volkkari 001.jpg
volkkari 001.jpg (445.19 KiB) Katsottu 5565 kertaa
jolla saatiin järjestelmä täytettyä ja saatiin siihen painekorkki joka päästää paisuntasäiliöön ylimääraiset nesteet.

Ilmaaminen onnistui loppujen lopuksi varsin kivuttomasti, kuunteli kun jäähdyttäjän päästä ilmat pihisi pois ja välillä pyöritti nestepumppua. pikkuhiljaa se siitä ilmaantui, varmasti helpotti kun tuo täyttö oli ylin kohta.
volkkarin 003.jpg
volkkarin 003.jpg (21.22 KiB) Katsottu 5565 kertaa


Kiertovesipumpun ohjauksen aivokeskus on rakennettu moottoritilaan samaan ohjaukseen vnt ohjausjärjestelmän kanssa ja saa tällähetkellä ohjauksen sammutinsolenoidilta.
volkkarin 006.jpg
volkkarin 006.jpg (17.43 KiB) Katsottu 5565 kertaa

Siinäpä se .
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja TT| » 24.02.2013 00:51

Hyvä yhteenveto, muutin pysyväksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6311
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Joker » 20.03.2013 16:45

En ole koskaan nähnyt livenä Dieselin pannuhuonetta valmiina ja omat lelut on lattialla. Kuitenkin pitäisi romuja alkaa tilaamaan. Tästä syystä kysynkin, että mahtuuko samanlainen, mutta pienempi 310x300x115mm 3" lähdöillä koneen oikealle puolelle mitenkään päin? Akku on poissa ja jonkinlainen ilmanputsari on siihen myös tulossa, koska sen otto on tarkoitus putkittaa orig snorkkeliin, JX varmaan. Muut lelut voin sijoittaa vapaasti, eli mitään JX apulaitetta ja purnukkaa ei siihen tule, TDIstä kun kyse. Oikealle puolelle tulee ojaustehostajan pumppu, säiliön saan pois tieltä tarvittaessa.
Onko tällä asetuksella edes teoriassa mahdollista?
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 503
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja TT| » 20.03.2013 16:53

Kyllä ne sinne pitäis saada soviteltua. Ilmanputsari sopii aika syvälle myös sinne takakulmaan, jos tarvitsee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6311
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Joker » 20.03.2013 17:09

TT| kirjoitti:Kyllä ne sinne pitäis saada soviteltua. Ilmanputsari sopii aika syvälle myös sinne takakulmaan, jos tarvitsee.

Loistavaa, kiitos! Tällainen käry oli itselläki, mutta hahmottelukykyni on aika puutteellinen kun en osaa kuvitella noita 15 rompekoria ja pahvilaatikkoa toimivaksi kokonaisuudeksi. Tietääpähän tilata, sitten se laitetaan käymään.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 503
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 20.03.2013 20:39

Takavedossa tuon kokoinen mahtuu vaihdelaatikon päälle.. Syncrossa tietysti ei koska tankki siellä.
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja jarke » 31.03.2013 10:49

todennäköisesti tuo omakin olisi mahtunut sinne laatikon viereen vasemmalle mutta meni tuohon vaivattomasti niin laiskuus iski. olisi kuitenkin pitänyt siirtää sitten se sähkörasia jne siitä etuseinästä sekä tarkoitus oli saada putkistot mahd.suoriksi.
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Joker » 18.06.2013 11:30

Edit: anturi paikallaan, alla tuloksia. Edit2: arvoja korjattu

Voitaisiinko tähän kerätä vielä ihan ahtoilmatietoa, niin saisi faktaakin välijäähyjen toiminnasta. Omassa asennuksessa nyt vesikierto toiminnassa, eli:
- Välijäähy 310x300x115mm 3" lähdöillä
- Kenno on ilmeisesti Fiat 500:n, tilasin liian pienen, on niin pieni että menee ripojen väliin heittämällä ja korkokin jää vajaaksi
- Kiertopumppu mallia BOSCH 19mm lähdöillä (voin lisätä tuotekoodin ja virtausspekin)

Vesikierto ei päällä ahtoilman lämmöt 72 - 80c
Vesikierto päällä 40 - 60c
Yo. Arvot sekalaista kuormitusta.

En ole ihan tyytyväinen, pumppu ensinnäkin pumppaa aika maltillisesti, sellainen noro vaan tulee jäähystä kun letkun irroittaa. toinen vika on tietty alimittanen syyläri, mutta kiertokin saisi olla huomattavasti isompi. Ilmaa kuitenkin menee hyvällä nopeudella lämmönvaihtimen läpi.

Välijäähy on mulla lämpökuorman poistoa varten, ei tällä hetkellä huipputehojen hakua varten.

Mites muilla?
Viimeksi muokannut Joker päivämäärä 20.06.2013 17:56, muokattu yhteensä 3 kertaa
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 503
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja TT| » 18.06.2013 11:42

Samaa olen vähän ihmetellyt että mistä noissa vesi-jäähyissä kiikastaa, kun T4 2.5TDI ACV:n ahtoilmojen lämpöjä tarkkaillut. Tässä se koneen päällä oleva neliön muotoinen ilmajäähy, ja lämmöt ei nouse yli 40C motarillakaan ja vakiona ahtaa kuitenkin 1.0bar pysyvästikin. Uskoisin sen fiatin cincinnatin, vai mikä onkaan, kennon riittävän melko hyvin jos neste vaan kiertää riittävästi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6311
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Joker » 18.06.2013 12:33

Noista syyläreistä:
Tuo mister-auton linkin syyläri, mikä eka viestissä on, on vähän outo. Siinä korko ja leveys-mitat on mun mielestä väärin päin ja sittenkään niistä ei mikään täsmää kuvan kanssa. Sen lisäksi minusta tuo linkin syyläri on huomattavasti pienempi kuin Jarken maski-kuvassa, siinä mun mielestä syyläri on jotain 450mm x 300mm ainakin. Voin toki olla väärässä, mutta Jarke korjatkoon.

Itse ostin linkin perusteella 500:sen eli cincuecenton http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Cinquecento ja joku 23kW malli. Se syyläri on pieni, tuon misterauton mittojen mukainen noin suurinpiirtein ja harmillisesti Eican mielestä paksumpikin, kuin mitä hän on käyttänyt.
Uskoisin siis että Seisenton (600) http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Seicento joku syyläri on sopiva kuten Jarke kertookin, ei 500:sen mikä linkissä on. Huomasin tämän jo tilatessa, mutta ei kiireessä raksuttanu.

Tietty jos jollain olisi tuon isomman ja ohuemman syylärin koodia, niin otan vastaan ja jään koodin velkaa.

Edit: Tarkennuksia
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 503
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Joker » 03.07.2013 13:08

Onkos löytynyt syylärin koodia kenelläkään pahvilaatikon kupeesta?

Kiertovesipumpuista seuraavaksi. Sen mitä kuulerin päästä ilmatessa oli letkut auki, on virtaus tuolla Boschin pumpulla aivan olematon. Tuonhan pitäisi pumpata netistä löytyneen arvon mukaan 20l/min@0.3bar ja käytännössä se varmaan mulla on coolerilla letkutkin auki 10l/min ja epäilen painehäviön letkuissa ja kuulerissa olevan vielä 0,3bar. Virtausnopeus jää kyllä niin pieneksi että hyvillä kierroksilla on ilmanvirtaus coolerin läpi on niin suuri että ei jäähdytä ihan heinäntekojärjellä ilman mittailujakin. Kiertoon pitäisi siis saada lisää nestettä ja koska minulla syyläriltä lähtee jo 32mm letkuilla, voisi se pumppu olla 32mm liitännöillä. Siihen vaivaan löytyi esim seuraava: http://www.merlinmotorsport.co.uk/COOLING-Electric-Water-Pump/c20_512/index.html ja siitä spekki http://www.merlinmotorsport.co.uk/images/coolingl/ewp115info.pdf. Käyrältä kun kattoo pitäisi virtaama olla jo 90l/min@0,3bar. Mitäs gurut sanoo ja onko jotain muita vaihtoehtoja?
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 503
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja jarke » 03.07.2013 23:21

ai perjantai, oli vissiin väärä linkki :oops: ole kyllä tosi pahoillani, eiköhän se jäähdytin ollut tuo:
http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin/ ... 3%A4hdytin
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja TT| » 04.07.2013 17:44

Veden virtauksen arvelen minäkin aiheuttavan tuota lämpöjen nousua, ei oikein muu paikka voi noin pahasti ahdistaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6311
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 05.07.2013 09:47

Onneks kävin eilen ostaa taaaaaaaas yhden boschin pumpun, mietin ite myös tuota kierron tehoa/tehottomuutta. Nyt oikeestaan päätinkin jo että pumppu menee hylkyyn ja kunhan rikastun (ryöstän siwan) niin sitten ostan tuon Graig davidin soolo levyn eikun pumpun vai mikä se oli... :? :roll: 8-) :ugeek: :geek:
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja jabetus61 » 29.03.2014 10:21

Johan on järkäle ei tuomoista vaan jäähy pitää olla imu sarjassa niin kuin vesi kiertää pilli putkissa ja ilma niiden ympäriltä
joka on taas isommassa putkessa jäähytin samaa mallia kuin suur diesel öljyn laudutin
pilli pitket rs 9mm X 300mm 35kpl iso putki tai soikio putki 111mm ajatus katkos
jabetus61
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 84
Liittynyt: 09.03.2014 11:47

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja AT5nok » 29.03.2014 16:53

jabetus61 kirjoitti:Johan on järkäle ei tuomoista vaan jäähy pitää olla imu sarjassa niin kuin vesi kiertää pilli putkissa ja ilma niiden ympäriltä
joka on taas isommassa putkessa jäähytin samaa mallia kuin suur diesel öljyn laudutin
pilli pitket rs 9mm X 300mm 35kpl iso putki tai soikio putki 111mm ajatus katkos



Mistä tuollaisia "aftercooler" mallisia imusarjoja saa VW:n kanteen sopivina?
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7300
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja OPT316 » 07.04.2014 17:40

Toyotan osia Tölkissä! Toivottavasti ei tule potkuja foorumista :oops:
Liitteet
Välijäähdytin.jpg
Välijäähdytin.jpg (57.53 KiB) Katsottu 4672 kertaa
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja jarke » 07.04.2014 19:29

aika nätisti istuu, laita linkkiä mistä mallista.
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja TT| » 07.04.2014 19:38

Miten päin tuossa on toinen lähtö? Saisiko kuvan alapuolelta? Voihan tuon logon tuosta maalata piiloon ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6311
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Seuraava

Paluu T3 - Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa