eräs versio välijäähdytyksestä

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja OPT316 » 07.04.2014 20:22

Jäähy on lähtöisin Celica GT-4:sta, vuosimallin tais olla -88. Kyseessä siis parisataa hevosvoimainen bensa-turbosta. Pitäis siis riittää virtausominaisuuksia 1.9 dieseliin :)
Samaisesta laitteesta on tulossa myöskin kiertopumppu nestepuolelle.
Ilma tulee ulos jäähyn takaa, näkyy tuossa alemmassa kuvassa. Kuva on siis otettu takavalon aukosta.
Liitteet
Imusarjan liitokset.jpg
Imusarjan liitokset.jpg (320.88 KiB) Katsottu 26135 kertaa
Välijäähdytin takavalon aukosta.jpg
Välijäähdytin takavalon aukosta.jpg (285.03 KiB) Katsottu 26135 kertaa
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja OPT316 » 07.04.2014 20:29

Tilaa on siis tuossa ympärillä kohtuullisen hyvin.
Moottoritilan peltiä joutui vähän "pajottamaan" kriittisen kulman kohdalta, tuon jäähyn rengaskotelon puoleiselta sivulla. Sentin verran kun teki tilaa rengaskoteloon päin niin nyt mahtuu hyvin.
Alkuperäiseen moottoritilan kanteen piti tehdä hyvin pienet äänieritysmateriaalin poistot jäähyn täyttökorkin ja lämpötila-anturin kohdalle.
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja OPT316 » 10.04.2014 10:50

Lähetti toi pumpun viimeinkin.
Tämä kyllä näyttää oikealta Pumpulta 8-) ; erillinen ja kunnollinen pumpun pesä, akselin laakeripukissa vuotovesiyhde, iso moottori jne.
Kun ei ole tietoa tuo käyrästöstä ts. suoritusarvoista niin täytynee vielä suorittaa muutamat mittaukset.
Liitteet
pumppu.jpg
pumppu.jpg (273.65 KiB) Katsottu 26089 kertaa
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Joker » 10.04.2014 20:50

Onko 19mm letkulähdöt?
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 503
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja OPT316 » 19.09.2014 09:00

Paisari.jpg
Paisari.jpg (293.41 KiB) Katsottu 25309 kertaa


Tuonnehan se paisuntasäiliö mahtui helposti.
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 23.09.2014 08:34

VOLOVOOOOOO! 8-) :D
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja OPT316 » 24.09.2014 21:04

:shock: :oops: :roll: ja ite jäähy on haisulin sukua ja huonetta....
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja OPT316 » 24.09.2014 21:15

Pumpun ohjaus on vielä releen kautta parkkivaloista. Muuttuu kohta siten että termostaatti ohjaa pumpun pyörintää siten että itse välijäähdyttimessä olevan nesteen lämpötila pysyy +15 asteessa. Termostaattina vag:n kylmäkäynnistystermostaatti siis tuolla +15 rajalla ja 8 sekunnin hidastuksella. Saas nähdä kuinka pelittää :)
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 26.09.2014 08:53

OPT316 kirjoitti::shock: :oops: :roll: ja ite jäähy on haisulin sukua ja huonetta....



Volvon paisarin onkin hyvä mutta noi muut...... :o :shock: :? :roll: :(
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja TT| » 19.01.2015 18:05

Tällainen huomio maailmalta, jota en itse ainakaan ollut vielä tullut ajatelleeksi
One caution when using water intercoolers. Arrange so that if the cooler leaks, coolant does not drain into or is easily blown into the engine. I hydrolocked the engine last spring, when a slow leak in the intercooler over winter storage became a slug of water in the intake upon startup. Next time I'll either mount the intercooler much lower that the intake, or intall a P/U trap like curve in the charge air tubing, maybe even with a little drain valve at the bottom, just in case.

Propsit Stephen Gronberg
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6311
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 19.01.2015 22:55

Tasoanturi vesivälijäähyn paisariin..?
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja OPT316 » 19.01.2015 23:48

Tuossa Celican välijäähyssä on tasoanturi valmiina.
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Osku » 19.01.2016 12:53

Itse olin harkinnut vedetöntä versiota ja tämä näyttäis sopivan koneen vasemalle puolelle aika hyvin. Mitä luulette sen tehosta onko alikokoinen?
Intercooler Renault 5 GT Core Size: W204mm(8”)×H200mm(7 7/8”)×T118mm(4 5/8”) --2 row
Alla muutam linki vedettömistä versioista.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/smart ... 57094.html
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... er-td.html
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... umbau.html
https://www.youtube.com/watch?v=vOGrfI_ETIU
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ?p=3896898
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1219
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Osku » 24.01.2016 13:33

Niin oliko jollain näkemystä siihen miksi ei laittaisi n. 200x200x85mm kenolla olevaa ilma välijäähdytintä onko se lian pieni vai miksi kaikki täälä on asenellu vesi versioita? esim.
http://www.aliexpress.com/store/product ... 08414.html
Lisäksi jos tuo on hyvä malli niin onko näkemystä mistä kannattais hommata tuolainen?
Viimeksi muokannut Osku päivämäärä 09.02.2016 14:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1219
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja TT| » 24.01.2016 22:26

On niitä ilmajäähyjäkin laitettu, syncrossa se vaatii vähän työtä että saa ilmavirran riittäväksi kennon läpi, ja melkeinpä flekti joka tapauksessa auttamaan. Tölkin takamoottorisuus aiheuttaa sen että vesi-ilmajäähyn saa helpommin tehokkaaksi.
Monet kennot, joissa lähdöt on samalla reunalla, on sopivia. Lähinnä lopulliseen valintaan vaikuttaa miten turbon ja imusarjan lähdöt asettuu konehuoneessa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6311
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 28.06.2016 00:50

Tälläisen sivun bongasin. On settiä ja erillaisia vaihtoehtoja.

http://www.frozenboost.com/liquid-air-intercooler/

http://www.frozenboost.com/liquid-air-i ... -1034.html <--------- pienin setti johon valittavissa erillaisia osia

http://www.frozenboost.com/air_water-ic ... p-227.html <------- vähän erillainen ratkaisu kuin "yleensä"
Huollettava kalusto.
C5 2.5TDIq, T3 syncro 1.9TD, 8N TT 1.8Tq, Mk1 Golf rallycar, Mk3 Golf 2.0 16v "rallycar". B4 80 1.8T
"Kaasari ja jakajasytytys ovat viime vuosisadan vitsauksia."
^^BeBe
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 64
Liittynyt: 03.03.2014 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hauho

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Oke » 18.11.2016 19:59

Valmiit asennussarjat saksasta, molemmat versiot löytyy

http://www.tdi-umbau.com/ladeluftkuehler-t3/index.html
Oke
Vasta alkaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 17.11.2016 20:15

Re: eräs versio välijäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Heebo » 19.11.2016 23:55

Khssss.... ajatuskin kirvelee
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDI
-90 Trashotel WBX
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 379
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Edellinen

Paluu T3 - Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron