eräs versio välijäähdytyksestä
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Jäähy on lähtöisin Celica GT-4:sta, vuosimallin tais olla -88. Kyseessä siis parisataa hevosvoimainen bensa-turbosta. Pitäis siis riittää virtausominaisuuksia 1.9 dieseliin
Samaisesta laitteesta on tulossa myöskin kiertopumppu nestepuolelle.
Ilma tulee ulos jäähyn takaa, näkyy tuossa alemmassa kuvassa. Kuva on siis otettu takavalon aukosta.
Samaisesta laitteesta on tulossa myöskin kiertopumppu nestepuolelle.
Ilma tulee ulos jäähyn takaa, näkyy tuossa alemmassa kuvassa. Kuva on siis otettu takavalon aukosta.
- Liitteet
-
- Imusarjan liitokset.jpg (320.88 KiB) Katsottu 39975 kertaa
-
- Välijäähdytin takavalon aukosta.jpg (285.03 KiB) Katsottu 39975 kertaa
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Tilaa on siis tuossa ympärillä kohtuullisen hyvin.
Moottoritilan peltiä joutui vähän "pajottamaan" kriittisen kulman kohdalta, tuon jäähyn rengaskotelon puoleiselta sivulla. Sentin verran kun teki tilaa rengaskoteloon päin niin nyt mahtuu hyvin.
Alkuperäiseen moottoritilan kanteen piti tehdä hyvin pienet äänieritysmateriaalin poistot jäähyn täyttökorkin ja lämpötila-anturin kohdalle.
Moottoritilan peltiä joutui vähän "pajottamaan" kriittisen kulman kohdalta, tuon jäähyn rengaskotelon puoleiselta sivulla. Sentin verran kun teki tilaa rengaskoteloon päin niin nyt mahtuu hyvin.
Alkuperäiseen moottoritilan kanteen piti tehdä hyvin pienet äänieritysmateriaalin poistot jäähyn täyttökorkin ja lämpötila-anturin kohdalle.
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Lähetti toi pumpun viimeinkin.
Tämä kyllä näyttää oikealta Pumpulta ; erillinen ja kunnollinen pumpun pesä, akselin laakeripukissa vuotovesiyhde, iso moottori jne.
Kun ei ole tietoa tuo käyrästöstä ts. suoritusarvoista niin täytynee vielä suorittaa muutamat mittaukset.
Tämä kyllä näyttää oikealta Pumpulta ; erillinen ja kunnollinen pumpun pesä, akselin laakeripukissa vuotovesiyhde, iso moottori jne.
Kun ei ole tietoa tuo käyrästöstä ts. suoritusarvoista niin täytynee vielä suorittaa muutamat mittaukset.
- Liitteet
-
- pumppu.jpg (273.65 KiB) Katsottu 39929 kertaa
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Onko 19mm letkulähdöt?
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Tuonnehan se paisuntasäiliö mahtui helposti.
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
VOLOVOOOOOO!
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
ja ite jäähy on haisulin sukua ja huonetta....
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Pumpun ohjaus on vielä releen kautta parkkivaloista. Muuttuu kohta siten että termostaatti ohjaa pumpun pyörintää siten että itse välijäähdyttimessä olevan nesteen lämpötila pysyy +15 asteessa. Termostaattina vag:n kylmäkäynnistystermostaatti siis tuolla +15 rajalla ja 8 sekunnin hidastuksella. Saas nähdä kuinka pelittää
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
OPT316 kirjoitti: ja ite jäähy on haisulin sukua ja huonetta....
Volvon paisarin onkin hyvä mutta noi muut......
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Tällainen huomio maailmalta, jota en itse ainakaan ollut vielä tullut ajatelleeksi
Propsit Stephen GronbergOne caution when using water intercoolers. Arrange so that if the cooler leaks, coolant does not drain into or is easily blown into the engine. I hydrolocked the engine last spring, when a slow leak in the intercooler over winter storage became a slug of water in the intake upon startup. Next time I'll either mount the intercooler much lower that the intake, or intall a P/U trap like curve in the charge air tubing, maybe even with a little drain valve at the bottom, just in case.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
-
- Getriebe Gott
- Viestit: 221
- Liittynyt: 22.02.2012 19:25
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Tasoanturi vesivälijäähyn paisariin..?
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Tuossa Celican välijäähyssä on tasoanturi valmiina.
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Itse olin harkinnut vedetöntä versiota ja tämä näyttäis sopivan koneen vasemalle puolelle aika hyvin. Mitä luulette sen tehosta onko alikokoinen?
Intercooler Renault 5 GT Core Size: W204mm(8”)×H200mm(7 7/8”)×T118mm(4 5/8”) --2 row
Alla muutam linki vedettömistä versioista.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/smart ... 57094.html
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... er-td.html
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... umbau.html
https://www.youtube.com/watch?v=vOGrfI_ETIU
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ?p=3896898
Intercooler Renault 5 GT Core Size: W204mm(8”)×H200mm(7 7/8”)×T118mm(4 5/8”) --2 row
Alla muutam linki vedettömistä versioista.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/smart ... 57094.html
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... er-td.html
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... umbau.html
https://www.youtube.com/watch?v=vOGrfI_ETIU
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ?p=3896898
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Niin oliko jollain näkemystä siihen miksi ei laittaisi n. 200x200x85mm kenolla olevaa ilma välijäähdytintä onko se lian pieni vai miksi kaikki täälä on asenellu vesi versioita? esim.
http://www.aliexpress.com/store/product ... 08414.html
Lisäksi jos tuo on hyvä malli niin onko näkemystä mistä kannattais hommata tuolainen?
http://www.aliexpress.com/store/product ... 08414.html
Lisäksi jos tuo on hyvä malli niin onko näkemystä mistä kannattais hommata tuolainen?
Viimeksi muokannut Osku, 09.02.2016 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
On niitä ilmajäähyjäkin laitettu, syncrossa se vaatii vähän työtä että saa ilmavirran riittäväksi kennon läpi, ja melkeinpä flekti joka tapauksessa auttamaan. Tölkin takamoottorisuus aiheuttaa sen että vesi-ilmajäähyn saa helpommin tehokkaaksi.
Monet kennot, joissa lähdöt on samalla reunalla, on sopivia. Lähinnä lopulliseen valintaan vaikuttaa miten turbon ja imusarjan lähdöt asettuu konehuoneessa.
Monet kennot, joissa lähdöt on samalla reunalla, on sopivia. Lähinnä lopulliseen valintaan vaikuttaa miten turbon ja imusarjan lähdöt asettuu konehuoneessa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Tälläisen sivun bongasin. On settiä ja erillaisia vaihtoehtoja.
http://www.frozenboost.com/liquid-air-intercooler/
http://www.frozenboost.com/liquid-air-i ... -1034.html <--------- pienin setti johon valittavissa erillaisia osia
http://www.frozenboost.com/air_water-ic ... p-227.html <------- vähän erillainen ratkaisu kuin "yleensä"
http://www.frozenboost.com/liquid-air-intercooler/
http://www.frozenboost.com/liquid-air-i ... -1034.html <--------- pienin setti johon valittavissa erillaisia osia
http://www.frozenboost.com/air_water-ic ... p-227.html <------- vähän erillainen ratkaisu kuin "yleensä"
Huollettava kalusto.
C5 2.5TDIq, T3 syncro 1.9TD, 8N TT 1.8Tq, Mk1 Golf rallycar, Mk3 Golf 2.0 16v "rallycar". B4 80 1.8T
"Kaasari ja jakajasytytys ovat viime vuosisadan vitsauksia."
C5 2.5TDIq, T3 syncro 1.9TD, 8N TT 1.8Tq, Mk1 Golf rallycar, Mk3 Golf 2.0 16v "rallycar". B4 80 1.8T
"Kaasari ja jakajasytytys ovat viime vuosisadan vitsauksia."
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Valmiit asennussarjat saksasta, molemmat versiot löytyy
http://www.tdi-umbau.com/ladeluftkuehler-t3/index.html
http://www.tdi-umbau.com/ladeluftkuehler-t3/index.html
Re: eräs versio välijäähdytyksestä
Khssss.... ajatuskin kirvelee
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ